Darkspace - Dark Space III I (2014)

Zwitserland
Label: Avantgarde

1. Dark 4.18 (27:24)
  2. Dark 4.19 (18:31)
  3. Dark 4.20 (18:24)
avatar van Edwynn
Darkspace III I laat in eerste instantie een gestructureerdere Darkspace horen. Voor het eerst kunnen we duidelijk onderscheid waarnemen in de schimmige geluidsbrij die deze Zwitsers produceren. Wat hetzelfde is gebleven is dat de zwartmetalen razernij door donkere ambient voortgestuwd wordt waardoor het een nogal surrealistische trip wordt. Afgemeten beats vergezeld door huilende gitaren in het kille maanlicht.

Zo af en toe lijkt Darkspace op een ernstig overstuurde Limbonic Art. Alhoewel er op het nieuwe album toch ook wel voorzichtige haakjes lijken te zijn opgesteld. Zo heb je eerder door wat er allemaal gebeurt. Of het daardoor minder intrigerend wordt, is iets dat je me over een jaar nog maar eens moet vragen.

Gestructureerder, maar ook massiever en haast meer industrial. Doet me denken aan een experimentele versie van Leviathan - Massive Conspiracy Against All Life (2008) . Een functioneel volgepakt geluid, dat eigenlijk veel te veel nuance mist, maar t werkt. Het digitale tintje doet de rest. Beter dan III (die plaat dutte me in slaap, dit houdt me wakker), dat is zeker, maar beter dan II is het uiteraard niet.