The Smiths - Stop Me (1988)

Rock / Pop
Label: Rough Trade

1. Stop Me If You Think You've Heard This One Before (3:32)
  2. Pretty Girls Make Graves [Demo] (3:42)
  3. Some Girls Are Bigger Than Others [Live] (5:02)
  4. Girlfriend in a Coma (2:02)
  5. Work Is a Four Letter Word (2:47)
  6. I Keep Mine Hidden (1:59)
  7. Sheila Take a Bow (2:41)
  8. Is It Really So Strange? (3:05)
  9. Sweet and Tender Hooligan (3:35)
avatar van Echo01
Grappig dat over deze Japanse (RCA Victor) compilatie van de laatste drie Smiths-singles (A- en B-kantjes) en enige toevoegingen nog geen bespreking is geplaatst. Deze compilatie is wat klungelig samengesteld, maar alleen al om het feit dat er een Troy Tate*-versie van 'Pretty Girls Make Graves' hier op staat, maakt dit album al van meerwaarde.

Voor de volledigheid: de song 'Some Girls are Bigger than Others' is een live versie en de laatste twee tracks zijn afkomstig van John Peelsessies.

* Troy Tate was de oorspronkelijke producer van het debuutalbum van The Smiths. Deze sessies zijn echter nooit gebruikt anders dan voor een enkel B-kantjes van een single. Deze sessies zijn wel te krijgen als bootleg.

avatar van johan de witt
Vooral de moeite waard voor de live-versie van Some Girls Are Bigger Than Others, de enige keer dat The Smiths dit nummer live speelden, tijdens hun allerlaatste concert. Een extra lange versie, met zelfs een extra verse:

on the shop floor, there's a calendar
as obvious as snow
as if we didn't know
some girls are bigger than others