The Rag Trade - The Rag Trade (2014)

Folk / Pop
Label: Cane Goose

1. Gone (2:57)
  2. Barricades (3:53)
  3. Only in My Head (3:33)
  4. State of Mind (3:26)
  5. Thinking I Don't Know (3:28)
  6. Song for John (3:13)
  7. My Daily Life (4:48)
  8. No More Money (3:03)
  9. Big Words (4:28)
De zomer zit er zo goed als op, de herfst staat te trappelen en het label Cane Goose Records weet wel hoe ze dit perfect moeten timen door het debuut The Rag Trade van de gelijknamige band nu uit te brengen.

U kent vast nog wel die twee schitterende albums van Johan Borger, verschenen op hetzelfde label, daar wordt nu een nieuwe release aan toegevoegd.
The Rag Trade heeft z’n roots in Ermelo maar is wel degelijk bekend met de grote stad (Amsterdam) en dat is te horen op dit debuut waar het landelijke gevoel een frisse afwisseling krijgt met het stadse; een perfecte balans die ons luisteraars hierdoor scherp weet te houden.

Opener Gone wiegt je gelijk al heel plezierig in een rustige gemoedsstand. Ik wil dan ook de zang van Eelke Ankersmit aanprijzen die hier voor verantwoordelijk is. Zijn zang is zeer aangenaam te noemen: het geeft je gelijk al een vertrouwd gevoel waardoor je geen enkele moeite hoeft te doen om makkelijk in de sfeer van dit album te geraken.

Een sfeer die melancholisch is maar ook een behoorlijke eigenheid kent: zelfverzekerd en vooral heel nuchter. Het is de afwisseling tussen onthaasting en een lichte gejaagdheid (State of Mind) die de muziek van dit vijfkoppige gezelschap zo aangenaam maakt.
En dat is nodig, want vernieuwend kunnen we dit niet noemen, er is immers genoeg te vinden binnen dit genre maar het is juist de genoemde afwisseling en vooral de eigenheid die het geheel boeiend genoeg maken om dit te willen koesteren.

Want koesteren wil ik dit! De fijne zang, een band die enorm op elkaar ingespeeld lijkt en elkaar alle ruimte geeft waardoor de muziek kan ademen en af toe het donkere, melancholische randje waar ik toch al gek op ben.

The Rag Trade is aards, nuchter, en ik zou het haast ‘Instagram muziek’ willen noemen: er hangt zo’n ongelooflijk fijne filter overheen die het geheel iets tijdloos meegeeft. En dat is een absolute aanbeveling. Deze ‘term’ heeft niks met moderne hipheid te maken, het is een gevoel die het mij geeft en dat is geen verkeerd gevoel.
Als je in staat bent om zo helder te communiceren met je luisteraar doe je iets heel goeds. Als je er dan ook zo’n tijdloze sfeer aan mee kunt geven belooft dat wat voor de toekomst van dit album dat absoluut een blijver kan zijn hierdoor. Zo’n album waar je te allen tijde naar terug grijpt.

Wat ik ook erg verrassend vind is My Daily Life dat me een klein beetje aan Marillion ten tijde van Marbles doet denken. Wat een prachtig nummer is dat. Ik had dit ook een beetje bij Only in My Head.
Meerdere draaibeurten leveren sowieso nieuwe inzichten op: nieuwe geluiden, nieuwe wendingen. Hoe heerlijk is het om dit te mogen ervaren als gewoon genietende luisteraar/muziekliefhebber.

En prachtige nummers zijn volop te vinden op dit album dat verkrijgbaar is op cd alsmede vinyl.
Nederland is gewoon weer een band rijker waar we heel erg trots op mogen zijn.
The Rag Trade is in staat om te ontroeren zonder grootse gebaren: alle nummers zijn live ingespeeld wat de kwaliteit ervan alleen maar extra onderstreept.

MotleyKoen
Ik sluit me helemaal bij het onderstaande aan

avatar van Fathead
MotleyKoen schreef:
Ik sluit me helemaal bij het onderstaande aan

Ik neem aan dat je bovenstaande bedoelt? O nee, wacht, door dit bericht klopt het weer wel...

avatar van Woody
Op mijn label hebben we dit album gereleased! Van recensies als die van Eric word ik natuurlijk echt heel erg vrolijk. Dit ik het album helemaal te gek vind spreekt natuurlijk vanzelf. Anders zouden we er niet zoveel moeite in stoppen.
Vandaag ook een mooi stuk op Cortonville. Inclusief de spotify link. Ben benieuwd wat jullie er van vinden.

Fathead schreef:
Ik neem aan dat je bovenstaande bedoelt?

Ik moet ook altijd even nadenken bij dat soort berichten maar niet iedereen heeft dezelfde instelling gekozen

Het album nu op vinyl besteld (inclusief cd). Elke draaibeurt geeft meer schoonheid weg en dat is altijd fijn, ik verwacht dat het straks alleen maar intenser gaat worden.

avatar van meneer
inderdaad moet deze groeien. Ik heb hem opstaan. Soms de neiging om iets anders op te zetten, maar dan is er steeds een bepaald riffje, zang of sfeertoon waardoor ik toch verder wil luisteren.

Oftewel, tijd om beter te gaan luisteren. Het knaagt ergens aan mijn oren en laat niet los..

avatar van Lura
Erg mooi album, dat direct aanspreekt. Hij beschikt ook over een zeer aangename stem. Ik zet voorlopig voorzichtig in op vier sterren. Het is me wel duidelijk dat Nederland steeds serieuzer genomen moet worden als muziekland.

avatar van Woody
Thanks! Voor wie het leuk vinden om te lezen. Een wel heel mooi en complete recensie op HIFI.nl:
HiFi.nl - Muziek - Film - Lifestyle - Hoogwaardige weergave van audio, video, muziek en film

De lp is al binnengekomen maar helaas moet ie blijven liggen tot maandag dus ik ben erg benieuwd als ik het in handen heb

avatar van Ducoz
HIj lag bij de Mediamarkt..... voor niet zoveel, tot mijn verbazing. Toch niet mee genomen, maar misschien doe ik dat nog wel.

avatar van vigil
Ik zag de cd ook bij Media Markt (ik dacht 12,99), als de lp/cd combi niet heel veel meer kost is dat wel een overweging waard.

Je krijgt een mooi pakket: lp en de gewone cd (dus niet zo'n envelopje of plastic hoesje maar volledige cd). Op bol.com betaal je dan 5 euro meer (combi kost 20 euro). Ik zou het wel weten dan

Prachtige hoes overigens en de kwaliteit van het vinyl is geweldig. Ik klaag vaak over nieuw vinyl maar deze is echt heel goed.

avatar van vigil
Ik ben toch wat minder enthousiast. Het ziet er mooi uit maar muzikaal vind ik net iets te kort komen. Ik kan me de vergelijking met Racoon ergens ook best goed voorstellen.

avatar van Ducoz
Ik zal ook eens luisteren, als ik er racoon in hoor vrees ik voor het gemiddelde..

avatar van Woody
Voor de liefhebber; deze week is ook de nieuwe single uit! Gone Video

avatar van Wickerman
Vandaag opgevist uit de aanbiedingenbak voor 3 euro. Kom ik thuis, zit de cd er niet in. Morgen maar even bellen met de platenzaak. Misschien ligt 'ie nog daar, anders is 'ie bij het eten uit de hoes en de binnenzak van mijn jas gevallen. Vergeten zal ik de plaat dus niet snel. De muziek klinkt, via Spotify, als iets dat goed past bij dit herfstachtige weer.