Faberyayo & Vic Crezée - Het Grote Gedoe 2: Angst en Walging (2014)

Label: Top Notch

1. Nacht (1:48)
  2. Fniedan (3:10)
  3. Kennedy (3:22)

met Roscovitsch

4. Huis Tussen de Sterren (4:55)
  5. Vinkgor (4:18)

6. Sniewaar (3:38)
  7. De Ballade van Ome Yayo (2:19)
  8. Aanstelbender (1:58)
  9. De Setdresser (5:22)
  10. 2CBaby (1:22)
  11. Laatste Meijer (3:46)
  12. Sonate in D (4:02)
  13. Sex, Drugs, Kleding & Centen [Remix] (3:52)

met Mr. Polska en Sef

14. Diep in het Notenwoud (4:05)
  15. Coupe Soleil (2:43)
  16. Feestjeinmehoofd (1:24)
  17. Laat Me met Rust (Ik Ben Dronken) (2:58)

18. Verdwijnen (3:49)
  19. 2 Geile Klootzakken (3:16)

met Vic Crezée

Heb hier toch wel een tijdje naar uitgekeken. Vanochtend opgestaan en het eerste wat me te binnen schoot was: Angst & Walging! Net gedownload, nu aan het nagelbijten tot ik gedaan heb met werken.
Laat Me met Rust (Ik Ben Dronken) was alvast mijn ideale vrijdagavond anthem. En het basdeuntje van Yung Marco op Coupe Soleil zit ook al dagen vast in mijn hoofd!

avatar van DureGast
Eerste twee luisterbeurten vallen niet tegen. Fijne plaat, uitgebalanceerd maar overwegend 'rustigere' beats. Ik verwacht dat hij nog wel gaat stijgen in waardering voor mij. Vaak duurt het even voordat ik de tracks echt ga waarderen omdat ik de tekst echt beter moet leren kennen. Maar we beginnen met een keurige 3,5 sterren!

GCITY050
Verdwijnen kan wel eens een hit gaan worden, althans wanneer er een clip bij verschijnt. Perfecte middenweg gevonden tussen de mainstream en de andere kant!!

“Koekoek, daar zijn ze weer”. De openingszin op 2 Geile Klootzakken was ideaal geweest om deze mixtape op gang te trappen. Ruim vier jaar na ‘Het Grote Gedoe’ komen de Batman en Robin van de Nederlandse hiphopscene eindelijk met hun nieuwe project op de proppen. En we gaan niet liegen: hier hebben we op zitten wachten.

Faberyayo, oftewel Pepijn Lanen, verwent zijn fans. Naast het gekende werk met De Jeugd Van Tegenwoordig en LeLe, schrijft hij tegenwoordig ook eigen cd’s (‘Coco’), boeken (‘Sjeumig’), reclamespots (Domino Pizza), columns, gedichten of ging hij gewoon rappen en skiles geven (SLBMG). Een creatieve allrounder dus; Met gevoel voor humor, een gepeperde eetlust, een lever als een wijnzak en vooral kennis van zaken.

Enkele nummers hadden we al gehoord in verschillende ‘White Boy Wasted’ mixtapes van Vic Crezée. Zo was Vinkgor ons al bekend, hadden we Laat Me Met Rust (Ik Ben Dronken) een tijdje geleden al gebombardeerd tot ons persoonlijke vrijdagavondanthem en was het swingend basje van Yung Marco ons ook niet ontgaan op Coup Soleil. Maar Pepijn De Banketbakker had nog meer lekkers voor ons in petto.

Zo hoor je zijn liefde voor trap terug in de geweldige remix van Seks, Drugs, Kleding En Centen, heeft Pepijn Von Bièreliér ook affectie met de opgezwollen stijl van rappen in De Ballade Van Ome Yayo of wat dan gedacht van Faber zijn perfecte poging AN te praten op Sniewaar? Ook Vic Crezée hoeven we geen taboeretje onder de voeten te schuiven want hij komt qua flow zeker even hoog.

Leuk, die nieuwe italodisco-richting die Faberyayo uitgaat op Sniewaar en vooral Verdwijnen. Deze laatste neigt inhoudelijk wat meer naar het gezellige dat ‘Coco’ had. En het refrein lijkt eerst vrij kitsch te zijn, maar blijft na een paar luisterbeurten onvermijdelijk tegen de ribben plakken. Of tegen de stembanden, want dat meezingen gaat hier wel erg luid! Beide nummers zijn trouwens geproduceerd door Rimer London en Parra, die ook de hoes heeft ontworpen.

Al werkt de eerste ‘Het Grote Gedoe’ meer op de lachspieren, toch zitten er voldoende quotes en punchlines in om het nog behoedzaam uit te proesten. En terwijl er op de vorige nog duidelijke samples te horen waren van Grandmaster Flash of Air, mogen we nu spreken van een volledig zelf geproduceerde plaat met oa. FS Green, Tom Trago en Bas Bron van De Jeugd Van Tegenwoordig.

Veel mensen zullen deze mixtape na één luisterbeurt naar de prullenbak verwijzen maar voor wie even volhoudt staat er een pot goud aan het eind van de regenboog. Dat geldt voor alle projecten van Faberyayo trouwens. Eens je in dezelfde stroming zit als de goede man, verkoop je al snel je ziel. Of om af te sluiten met hun eigen woorden: “Nog steeds vuur in de longen / het lukt ze nooit geen tweede keer beweerden boze tongen!” uit 2 Geile Klootzakken.

'Het Grote Gedoe 2: Angst & Walging’ is nog steeds gratis te downloaden via de site van Patta.

Review via daMusic

avatar van zamozen
IDD damusic na de eerste luisterbeurten dacht ik vinkgor. Wel leuk maar niet echt vernieuwend en wilde hem bijna prullenbakken. Vriendin toch nog een paar keer gedraaid in de auto en is er vervolgens niet meer uit gegaan. Deze mixtape is verslavend!

avatar van SpaceLee
Tjoeris schreef:

Kleine correctie: in Aanstelbender rapt yayo over de beat van Kool Keith - Living astro.

Ah kijk dat wist ik niet SpaceLee. We leren weer bij!