Level 42 - True Colours (1984)

Pop / Funk
Label: Polydor

1. The Chant Has Begun (5:15)
  2. Kansas City Milkman (5:35)
  3. Seven Days (4:23)
  4. Hot Water (5:33)
  5. A Floating Life (5:04)
  6. True Believers (5:03)
  7. My Hero * (4:16)
  8. Kouyate (4:46)
  9. Hours by the Window (5:03)
  10. The Chant Has Begun (Powermix) * (8:01)
  11. A Floating Life [Demo] * (3:44)
  12. Seven Days [Demo] * (3:38)
  13. Hours by the Window [Demo] * (3:57)
  14. Free Yourself [Unused Demo] * (3:41)
  15. Hot Water (Mastermix) * (10:25)
avatar van king_arthur
Album waarmee Level 42 echt doorbrak. Daarna werd het (helaas) alleen maar commerciëler. Hot Water blijft natuurlijk een geweldig nummer, maar verder is het album niet heel overtuigend. Kouyaté en Hours By The Window zijn dan ook wat zwakke afsluiters. Overigens staat op de LP die ik thuis heb 1984 als jaar.

Pieter Paal
'Hot water' is hier inderdaad de beste song. Verder is het hypnotiserende 'The chant has begun' een goede song.

Dit is vooral een echt prachtig album van Level 42. Hij klinkt in de geremasterde versie die nu uit is alsof hij pas net uitgebracht is. Opvallend veel mooie muziek en natuurlijk één van de beste funknummers ooit: Hot Water. Op de geremasterde versie staat bovendien de nog geweldiger 12" versie als bonustrack. Zie verder de aangepaste tracklist voor de andere bonustracks.

avatar van pardonreeds
misschien wel jammer dat ze hiermee hun doorbraak beleefden, want daarna speelden ze op veilig. Op deze plaat blijkt dat ze nogal wat klasse in huis hadden. een paar prachtige, a-typische level 42 nummers.

avatar van LeRoi
In 1985 (had net een halfjaartje een CD-speler) was de opvolger, 'World Machine', 1 van de eerste CD's die ik kocht (naast Sweet Dreams/Eurithmics, Avalon/Roxy Music, Graceland/Paul Simon, Pacific Age/OMD en Lonely At The Top/Randy Newman).

Was wel een tijdje 1 van mijn favoriete bands (optreden tijdens Veroniqa's Rock Night maakte indruk).

Belangstelling ebde echter toch wel snel weg (ook gezien de platen die later volgden) en zal rond 1995 zijn geweest dat de CD maar aan broertje-lief werd gegeven.....

Dus, zo'n 15 jaar de muziek niet gehoord (luister zelf nauwelijks radio) en tja, via dit medium toch wel weer nieuwsgierig geworden wat ik nu nog/weer van de muziek zou vinden.....

Via de site www.mailmydisk.com vandaag in het bezit gekomen van dit schijfje (heb volgs mij de oorspronkelijke versie met 9 nrs) en ja.......lekkerrrrr hoor! De eerste 6 nummers gaan er in in als koek de laatste de 2 zijn ook goed te doen alleen 'My hero' vind op het eerste gehoor wat minder.

Maar, al met al een puike CD van een band die met terugwerkende kracht weer alle lof krijgt van deze jongen.

avatar van reptile71
The Chant Has Begun en Hot Water vond ik vroeger best stoere nummers. Maar andere nummers waren dan juist weer erg suf en slaapverwekkend saai. Kansas City Milkman... zou het over Mark's vader gaan? Hours by the Window is trouwens een normale albumtrack (correctie is doorgegeven).

avatar van Chameleon Day
Dit is eigenlijk het enige album van L42 dat ik "trek". Goede muzikanten en niet zo gladjes als vroeger werk - al is dat laatste relatief natuurlijjk. En 'Hours by the Window' is prachtig.

Chameleon Day schreef:

Zo'n plaat moet je uiteraard gewoon draaien of niet - 'kep nog nooit wat zien gebeuren als je aan vinyl (of cd) trok, hoogstens trekken in de zin van uit de hoes, of van de plank.

BTW: Level 42 always makes me wonder waarom iemand met zo'n frappante techniek (flitsend spel, echt wel) zulke boring muziek kan maken. 't is dat mijn lief het waardeert, anders ...

avatar van Chameleon Day
Dit album is echt niet zo "boring"....."trek" hem maar eens uit de kast Mju, al is het maar voor je lief. Echt boring werd het hierna, toen ze puur voor de "top 40" gingen.

avatar van reptile71
Op World Machine, het album dat hierna komt, staan The Chant Has Begun en Hot Water trouwens ook weer...

reptile71 schreef:

Bericht bij dat album:

king_arthur schreef:
Grappig dat niemand opmerkt dat de tracklisting van dit album niet klopt. Nummers als 'Hot Water' en 'The Chant has Begun' komen oorspronkelijk van het album 'True Colours' uit 1984. De oorspronkelijke tracklist van 'World Machine' is als volgt:
1. World Machine
6. It's Not The Same For Us
7. Good Man In A Storm
8. Coup D'etat
9. Lying Still

Wellicht dat het dan ook de beoordeling nog wat beïnvloed

avatar van reptile71
Ah, ik vond het al zo raar. Dan geef ik wel even een correctie door. Blijkbaar niemand ooit de moeite voor genomen.

avatar van Chameleon Day
Nou, het schijnt de Amerikaanse versie van het album te zijn.

avatar van reptile71
Ja zal best maar we zijn hier niet in Amerika. Op discogs kun je zien dat elke andere tracklist anders is en bij die Amerikaanse versie staat er ook nog eens 'promo' bij.

avatar van Chameleon Day
Maar is 'Hours by the Window' geen prachtsong? (terug on topic).

avatar van reptile71
Ik weet het niet meer... Heb hier de LP, vandaag toegevoegd aan SfS, maar niet helemaal geluisterd (geen krasje op te bekennen dus dan ga ik mezelf niet te veel pijnigen ).
Ik had hem op bandje (jeweetwel cassette) vroeger. In mijn herinnering was het nummer vooral erg traag en volgens mij ook best saai.

Nou, hier is die dan:

Hours by the Window

avatar van Chameleon Day

Geweldig sfeervol nummer toch?

avatar van LeRoi
Chameleon Day schreef:
Dit is eigenlijk het enige album van L42 dat ik "trek". ....

Hmm, en ' World Machine' dan? Er is een behoorlijke gelijkenis tussen die 2 platen (ik heb daarvan de ' US-version' met ' Hot Water' en ' Chant Has Begun'). Vind, mede daardoor, die plaat in de breedte beter..

In vergelijking met het voorgaande album is deze wat minder verassend, maar niet minder slecht!

Ik vind het echt lekker wegluisteren, maar vooral de baspartijen van King gaan er lekker in!

Ik zat mee te lezen met de binnenhoes terwijl ik luisterde, en zag dat een ander bandlid veelal de teksten schreef. Grappig, want ben er (zonder reden) eigenlijk altijd van uit gegaan dat Mark King ze schreef.

Maar wat ik me dan wel afvraag: gezien de vele wisselingen in de band (alleen de 2 vaste leden) wie schreven er dan later de teksten?

avatar van goldendream
Het gaat weer wat bergop met dit album, maar het ontbreken van een instrumental is spijtig. Niemand schrijft iets over 'A Floating Life' en dus doe ik het maar: vanaf het midden krijgt het nummer een mooie climax en komt de elektrische gitaar goed tot uiting. Iets wat bij deze band niet vaak gebeurt aangezien de bas de hoofdrol speelt. Ook het onbekende 'Seven Days' is goed.