Ayumi Hamasaki - A Best (2001)

Japan

14. SURREAL (4:45)
  15. M (4:28)
  16. Who... (5:36)
sxesven
Degelijke verzamelaar die tussen het verschijnen van Duty en I am... op de markt werd gegooid. Naar verluidt wilde platenlabel Avex hiermee een eind aan Hamasaki's carrière maken, wat natuurlijk voor een hoop drama en hoge verkoopcijfers zorgde. Het gros van de songs is rechtstreeks van de albums geplukt, hoewel de vocalen voor de nummers van debuutalbum A Song for XX (deels terecht) opnieuw zijn ingezongen. Enkele andere tracks zijn gezegend met een iets andere mix (let wel: geen remixen); op SEASONS is bijvoorbeeld een ander snaregeluid te bewonderen. Voorlaatste track M was het enige échte nieuwe op deze release en was later op I am... te vinden. Al met al dus een aardige release, hoewel het vooral de hitjes zijn die hier verzameld zijn en dus helaas niet wat van de geweldige albumsongs (ik noem een Girlish). Al met al een 3,5*, want bevat genoeg klassiekers.