Einstürzende Neubauten - Lament (2014)

Duitsland
Avant-Garde
Label: BMG

1. Kriegsmaschinerie (5:29)
  2. Hymnen (2:49)
  3. The Willy - Nicky Telegrams (6:49)
  4. In De Loopgraaf (4:15)
  5. Der 1. Weltkrieg [Percussion Version] (13:13)
  6. On Patrol In No Man's Land (3:09)
  7. Achterland (3:17)
  8. Lament: 1. Lament (6:24)
  9. Lament: 2. Abwärtsspirale (2:29)
  10. Lament: 3. Pater Peccavi (5:34)
  11. How Did I Die? (7:12)
  12. Sag Mir Wo Die Blumen Sind (3:37)
  13. Der Beginn des Weltkrieges 1914 (unter Zuhilfenahme eines Tierstimmenimitators) (5:47)
  14. All Of No Man's Land Is Ours (2:52)
avatar van Mr. B
Zie dit bijna meer als een hoorspel. The Willy Nicky Telegrams is in ieder geval fantastisch.

avatar van Cygnus
Op plaat was ik niet meteen overtuigd; alleen How Did I Die sprong er voor mij bovenuit. Live bleek dit echt een waanzinnige ervaring. Vooral het openingsnummer en 1. Weltkrieg (Percussion version) waren genieten.

avatar van Mr. B
Zelf geven ze volgens mij ook aan dat dit een live ervaring is en dat het luisteren van het album alleen niet voldoende is.

avatar van Sater
Wat betreft de invulling die de heren aan het concept 1. Weltkrieg gegeven hebben is dit het album van het jaar. Muzikaal ben ik nog niet helemaal overtuigd, maar naast 'How did I Die?' bevalt 'In de Loopgraaf' me ook enorm. Ook de track met de Tierstimmenimitator beklijft.

avatar van Wickerman
Einstürzende Neubauten laat (ook) met deze plaat zien dat muziek kunst kan zijn. Weergaloos goed album. Het luistert niet lekker weg, maar dwingt tot concentratie, aandacht en nadenken. De plaat zou echter slechts als een catalogus bij een tentoonstelling zijn: de muziek moet live ervaren worden. Donderdag gaan we het zien. Hopelijk past dan ook Sag Mir Wo Die Blumen Sind meer in het geheel, dat op het album een beetje een buitenbeentje is...

avatar van Sater
Na het concert toch wat vaker teruggegrepen naar deze plaat. 'Willy-Nicky Telegrams' blijkt ondanks de autotune gimmick toch een spannende track. Ook het door Hacke gezongen 'On Patrol In No Man's Land' doet het goed. Anderzijds vond ik 'Achterland' tijdens het concert een stuk spannender - Hacke op krukken en Unruh als Kriegszitterer - en ook 'Sag mir wo die Blumen Sind' weet op cd niet helemaal te overtuigen.

avatar van SirNoodle
ik hou ook wel van de 'Willy-Nicky Telegrams', en 'Der 1. Weltkrieg'. Het eindstuk van 'How did I die' is ook schitterend, bij de eerste luisterbeurten had ik flashbacks naar Letztes Biest Am Himmel als de percussie begint in te zetten.

Algemeen een heel goed album, ook zonder concert. Enige dat bij mij wat minder doorkomt is het hele 'La Ment'-stuk, alledrie de delen vind ik wat teveel enkel klank met weinig melodie.

En Blixa zijn nederlands klinkt gezellig kinky

Elbsegler
Sterk album, past niet in hun eigen genre naar mijn smaak, maar dat boeit verder niet.
De weergave van WOI zit goed in de muziek gesloten, goede mix ook van verschillende invalshoeken. Beste is het "Lament"-stuk, waar inderdaad minder melodie in zit (zoals SirNoodle terecht zegt). Dat is voor mij juist positief. En inderdaad is Blixa zijn Vlaams sexy. En dreigend.

avatar van Cellulord
Lament zal nogmaals uitgevoerd worden ter herdenking van het eind van eerste wereldoorlog.
25 Aug 2018 Ieper
26 Aug 2018 Heerlen