The Dave Clark Five - Session With (1964)

Alternatieve titels: Session with The Dave Clark Five | In Session

Rock / Pop
Label: Columbia

1. Can't You See That She's Mine (2:23)
  2. I Need You (2:35)
  3. I Love You No More (2:20)
  4. Rumble (2:37)
  5. Funny (1:52)
  6. On Broadway (2:38)
  7. Zip-A-Dee-Doo-Dah (2:30)
  8. Can I Trust You (2:06)
  9. Forever and a Day (2:09)
  10. Theme Without Name (2:02)
  11. She's All Mine (2:11)
  12. Time (2:18)
  13. Do You Love Me *
  14. Glad All Over *
  15. Bits and Pieces *
  16. Because *
avatar van Toon1
Het tweede album van The Dave Clark Five, in de VS uitgebracht onder de naam "The Dave Clark Five Return!", bevat ook weer een paar prima nummers met voorop natuurlijk de hit "Can't You See That's She's Mine".

Frontman Dave Clark beweerde in een interview afgenomen in 1964 dat de band 99% van hun nummers zelf schreef, maar ik heb toch een gevoel dat het een stuk minder is. "Rumble" hier bijvoorbeeld is van Link Wray. "Forever and a Day" is ook een erg mooi nummer, en "Theme Without a Name" een aardige instrumental.

Een soort The KLF avant la lettre dit. Waar The KLF trachtte te worden vergeten door hun discografie onverkrijgbaar te maken, deed Dave Clark 5 dit al eerder, zij het met andere motieven. Oprichter en zakenman Dave Clark had de rechten op de eigen muziek en hoopte dat deze heel veel geld zouden opbrengen als hij maar lang genoeg wachtte met verkopen. Bijna 20 jaar lang werd hun muziek niet opnieuw uitgebracht, waardoor hun muziek onverkrijgbaar werd. Helaas verloor het publiek zijn interesse en bleef de beoogde prijsopdrijving uit...

Toch wonderlijk hoe groot een band kan zijn en vervolgens op een site als deze nauwelijks stemmen vergaart. Destijds verkochten ze zo'n 100 miljoen platen en waren ze na The Beatles misschien wel de grootste beatband; in ieder geval de tweede Britse band die het na de Fab Four hun succes in de Verenigde Staten beproefde. En dat succes werd behaald, uiteindelijk deden ze het daar nog beter dan in het thuisland.

Muzikaal gezien heeft DC5 me nooit zo gegrepen op een enkel nummer na, al staan op dit album wel fijne nummers. Maar van bv. Rumble en On Broadway hoor ik toch liever de originele versies.

avatar van jorro
inderdaad is dit album noch te streamen, noch te scrobbelen. Alleen het openingsnummer staat in de wel beschikbare verzamelaars.
58 in de 100 Greatest Albums of 1964 en 397 in de BestEverAlbums over dat jaar.