Dave Clark Five - Catch Us If You Can (1965)

Rock / Pop
Label: Columbia

1. Catch Us If You Can (1:55)
  2. On the Move (2:22)
  3. If You Come Back (2:51)
  4. Long Ago (2:12)
  5. Anytime You Want Love (2:13)
  6. I Can't Stand It (1:34)
  7. Your Turn to Cry (3:12)
  8. Hurtin' Inside (2:38)
  9. Don't Be Taken In (2:24)
  10. Don't You Realize (3:36)
  11. I Cried over You (2:28)
  12. Sweet Memories (2:42)
avatar van Toon1
Zoals gezegd kon de DC5 de Beatles wel eens graag kopieëren, en dus kon een film niet uitblijven. Ook andere British Invasion bands zoals Herman's Hermits en Gerry & the Pacemakers waagden zich aan een film.
"Having a Wild Weekend" is de titel van de film van de DC5 (het was trouwens het debuut van regisseur John Boorman!). De bijhoorende LP werd in Engeland uitgebracht onder "Catch Us If You Can". Het openingsnummer is zoals wel vaker de grote hit en is een topnummer. Jammer dat er aan doubledippen wordt gedaan om de plaat vol te krijgen, want sommige nummers (zoals "Long Ago") stonden reeds op vorige LP's.
"On The Move" is trouwens een heerlijke instrumental, die de luide sound van de band prima ilustreert. Het nummer opent met een surf-achtig gitaartje, en de felle drumbeat en de saxofoon gaan naar een climax.
Het lekker rockende nummer "Having a Wild Weekend" ontbreekt in deze tracklist, maar staat wel op de Amerikaanse versie van de LP denk ik. Ook bevat die LP het nummer "No Stopping", een instrumental met heerlijke keyboards van Mike Smith.

Wat de drums betreft; naar het schijnt zouden veel drumpartijen gespeeld zijn door een sessiedrummer. Dave Clark ontkent dit, maar het is wel zo dat hij tijdens de opnames van nummers de studio helemaal afschermde van de buitenwereld. Het staat wel vast dat een er vaak een sessiedrummer speelde. Dave Clark vroeg dan om de drumpartijen zo simpel mogelijk te houden, zodat ze makkelijk na te spelen zijn wanneer de DC5 optrad. Er bestaan livebeelden van The DC5 in de Ed Sullivan Show, waarin ze live spelen op een vooraf opgenomen backing track. Dave Clark drumt live terwijl de vooraf opgenomen drumtrack speelt, en het valt op dat Dave Clark duidelijk simpeler drumt dan de opname.