Arms and Sleepers - Swim Team (2014)

Electronic

8. Ghost Loop
  9. Hurry Slowly
  10. Better Living Thru Chemistry
  11. Tetro
“Wie niet werkt, zal niet eten” moet het Bostons triphop duo van Arms And Sleepers gedacht hebben. ‘Swim Team’ is hun achttiende wapenfeit in tien jaar; een puik rapport die productiviteit en motivatie verraadt. Toch bleven ze voor de doorsnee muziekliefhebber onaangeroerd als een geconserveerd potje bonen in de hoek van een keukenkast. Met woorden als “geëvolueerd” en “nieuwe uitdaging” proberen ze zich naar het voorste schap te bewegen. Nu hoeven we enkel nog toe te happen.

Toch zat er tussen deze plaat en hun vorige drie jaar tussen. Geen overbodige luxe zo’n pauze, want het werd Max Lewis en Mirza Ramix verweten dat ze nogal vluchtig te werk gingen en laks met hun nummerkeuze omgingen. Men zou kunnen spreken van een prima oeuvre als men de achttien uitgaven reduceert tot een plaat of zes. Het merendeel van hun nummers is dus nogal overbodig, en dat is op dit album niet anders.

Ook al verkondigen ze luidkeels dat ze een nieuwe richting zijn uitgegaan, toch horen we hun typische stijl in elk nummer terug. Een eigen sound, daar kan je helemaal niets op tegen hebben. We ontdekken nummers die ons doen terughalen naar onze kindertijd (Swim Team, Tetro), andere die thuishoren onder een verkoelende parasol (Ghost Loop) of gewoon deuntjes waarbij je op een warme zomernacht ongestoord kan indommelen onder de blote sterrenhemel (Hurry Slowly).

‘Swim Team’ is dan ook een zeer passende titel. Het zomert door de hele plaat en we zetten ons schrap om een duik te nemen in het diepe, al voelen we wel onze betrouwbare boeitjes rond onze armen spannen. Op veilig spelen heet dat dan. De nummers ademen wel een bepaalde chillwave sfeer uit en de muzikale lagen passen perfect in elkaar, maar als geheel weten ze te weinig te verrassen. Ze kleuren bewust binnen de lijntjes om een zo groot mogelijk publiek aan te spreken, en soms kan dat averechts werken. Wij hadden die lijnen liever weggegomd zien worden.

Qua opbouw en structuur lijken alle nummers ook goed op elkaar. Voor de drumpartijen hebben ze goed geluisterd naar J Dilla, als er een stem in voorkomt is die grotendeels achterstevoren bewerkt en alle synths lijken uit hetzelfde doosje te komen. De nummers hebben een laken van voorspelbaarheid over zich en dat maakt van Arms And Sleepers niets meer dan goed geoefende slaapkamerproducers. En daar hebben we er al een kudde van.

Dat er vast en zeker een – Majestic – publiek klaar staat om dit in de armen te sluiten bestaat geen twijfel over. Wij zien ‘Swim Team’ meer als een echte “shuffle” plaat. De nummers hoeven niet perse in de juiste volgorde afgespeeld te worden, en als je je volledige muziekbibliotheek in willekeurige volgorde afloopt zullen we je niet horen klagen als er ééntje uit ‘Swim Team’ passeert. Al is ééntje op een weg meer dan genoeg.

Recensie via daMusic.be