Het Zesde Metaal - Nie Voe Kinders (2014)

Belgiƫ
Label: Unday

1. Bouwt ip Mie (4:57)
  2. Nie Voe Kinders (3:25)
  3. Ip Min Knieën (4:45)
  4. Vakskes (2:46)
  5. Gie, den Otto en Ik (3:48)
  6. Dag Zonder Schoenen (3:33)
  7. Genezen (3:45)
  8. Toe Nu Maar (4:41)
  9. Ik Ga Nie Storen (4:10)
  10. Zet Mie Af (5:34)
avatar van Lura
Officiële releasedatum is volgens de baas van Unday records, Tim Beuckels, 10 november. Zie ook de website : http://www.undayrecords.be/index.php

avatar van Lura
Morgen vindt er in Nieuwpoort een uniek concert plaats. Het Zesde Metaal zal daar zelfs gloednieuwe nummers spelen, die niet op het album staan. Ook zijn Amatorski en Ozark Henry te zien. Woon je toevallig in de buurt mis het niet! Hier is meer te lezen : 4AD Presenteert...

avatar van Nakur
Hier heb ik veel zin in

avatar van Bonk
Ook ik verheug me hier op. Na het prachtige Ploegsteert hoop ik dat de muziek zich daaraan kan meten. Dat kan de albumhoes zich in ieder geval niet. Ik vind dit nou niet echt het toonbeeld van creativiteit. Hoewel het natuurlijk niet het belangrijkste is, hoort het voor mij wel erg bij het totaalplaatje, wellicht ook omdat ik nog altijd van aanschaffen van het fysieke product ben. Je maakt je album hier niet aantrekkelijker mee. Jammer, want de hoes van Ploegsteert vond ik wel mooi. Die van het eerste album is ook niets, maar deze vind ik eigenlijk nog minder.

avatar van AOVV

Mooi nummer! Niets nieuws onder de zon, maar de troeven van Het Zesde Metaal en Wannes Cappelle in het bijzonder zijn weer aanwezig. Dat alleen al maakt me blie.

avatar van Fathead
Mijn hemel, wat een mooi openingsnummer.

avatar van Teunnis
Zo op het eerste gehoor een minder constant niveau dan Ploegsteert, maar wel weer genoeg hoogtepuntjes. Zeker het openingsnummer! Maar ook Ip Min Knieën en de afsluiter vielen direct in positieve zin op.

avatar van Nakur
Ik ben echt heel blij dat Ip Min Knieën een cd release heeft gekregen. Dat had ook gemogen voor 'In Vlaamse Velden'. Vrijdag komt de LP + D bundel bij mij binnen, ben echt heel erg benieuwd.

avatar van CWTAB
ietwat hardere plaat zowel in de teksten als musicaal, maar weeral: wat een plaat !.

Tekstueel heel zwaar (gie den otto en ik, vakskes, ip mn knieën).

Hoogtepunten voor mij: Bouwt Ip Mie, Ip Mn Knieën, Dag Zonder Schoenen, Nie Voe Kinders

avatar van Flurk
Ik dacht dat ze nooit nog het niveau van 'Ploegsteert' gingen kunnen evenaren, maar dit is toch wel weer een plaat van een onmetelijk hoog niveau, hoor. Ik krijg er niet genoeg van, hoewel de teksten echt wel 'aan de rebben bluuven plakken'. Wat een emoties kan Wannes Cappelle toch in zijn muziek stoppen.

avatar van Lura
Het album staat intussen ook op Spotify.

avatar van Fathead
Het is weer heel mooi allemaal. Ik ben er blij mee dat dit geen tweede Ploegsteert is geworden, maar een plaat met een eigen, stevig(er) smoelwerk.

Wat een talent is die Wannes, ik moet het echt dringend eens live meemaken - samen met evengrote fan, mevrouw Fathead.

avatar van titan
titan (crew)
Dat je teksten niet hoeft te kunnen verstaan of begrijpen om toch geraakt te kunnen worden door muziek bewezen bands als Sigur Ros en Cocteau Twins al. Datzelfde gevoel bekruipt mij wanneer ik luister naar de prachtige weemoedige liedjes van Wannes Cappelle.

Inderdaad ja, de hoes is spuuglelijk, maar laten we het er maar op houden dat het is om te contrasteren met de muziek die op het schijfje erin staat. Het derde album van Het Zesde Metaal is wat mij betreft hun beste en meest consistente (daar waar de meeste fans Ploegsteert prefereren, die vind ik juist de minste). Het zit godverdomme allemaal toch zo goed in mekaar om een regeltje tekst uit het lekker rockende titelnummer te citeren.

avatar van Snoeperd
Ik vind de hoes niet speciaal lelijk of mooi. Gewoon neutraal. Maar inderdaad niet echt een cd die je voor de hoes zou kopen, voor zover je dat al zou doen.
Maar voor de muziek zou ik deze heel graag willen hebben. Wat een pracht weer op dit album, Bouwt Ip Mie is al snel uitgegroeid tot een van mijn favoriete nummers van dit jaar, maar eigenlijk staan hier sowieso louter goede nummers op. Allemaal meer uptempo dan de vorige, waar de nummers op het vorige album wat slomer en slepender waren. Maar de meeslependheid, sloom of snel is ook op dit album gebleven. En zoals Titan al zei, zo'n raar taaltje moet je even aan wennen. Maar als je er aan went zou je eigenlijk ook niet anders meer willen.

uilenei
Pffff.........vanochtend ontdekt....nu een paar luisterbeurten verder........Sprakeloos

avatar van Bruno_6
Wannes Cappelle haalt op MuMe Nick Drake-iaanse scores op al zijn albums albums. Bijzonder.

Het is goed.......Gewoon in m'n top10, gevoel spreekt voor zich

uilenei
Inmiddels 3 mnd verder nadat ik het album ontdekte. Draai 'm dagelijks; thuis, in de trein, tijdens het wandelen. Momenteel weinig ruimte voor andere muziek, deze plaat blijft me grijpen en iedere keer is een ander nummer mijn favoriet.
Trouwens nog wel een beetje ruimte voor wat anders: Sinds een maand draai ik 'ploegsteert' van deze band ook dagelijks, kwalitatief gelijkwaardig........Hulde, hulde, hulde

avatar van Wyverex
Elke keer als ik iets wil schrijven over dit album had ik het gevoel dat ik het nog niet genoeg had gehoord. En telkens kon ik voor mezelf niet uitmaken of dat het kwam doordat ik dacht dat ik té enthousiast ging zijn. Of omdat ik wachtte op een zwak puntje.

Ook omdat volgens een aantal mensen rondom me Ploegsteert de beste kennismakingsplaat zou zijn, weigerde het stukje van me dat zich soms aan peer pressure schuldig maakt deze plaat zo goed te vinden.

Maar nu. Op een regenachtige dag, in de auto op weg naar de sportzaal was dit opnieuw m'n eerste keuze. Ik kan uilenei hier volledig in volgen:
...en iedere keer is een ander nummer mijn favoriet.

Elk nummer heeft zijn eigen identiteit en zijn eigen levenswijsheid. Het album is zo consistent dat ik amper 2 favoriete tracks kan uitkiezen. Vreemd genoeg is 1 favoriete track dan makkelijker gekozen. Dag Zonder Schoenen is en blijft mijn favoriet. Zo herkenbaar! Behalve dan dat ik geen koffie drink .

Kortom, als ik aan Het Zesde Metaal denk is deze plaat mijn eerste keuze. Toegegeven, Akkatemets moet ik zeker nog een aantal keer horen voor ik mij daarover met 100% zekerheid kan uitspreken.
Maar bij deze plaat heb ik niet meer nodig dan de eerste paar secondes om bij vrijwel elk liedje kippenvel te krijgen.

avatar van dix
dix
Snoeperd schreef:

Totdat je 'm in je handen hebt. De letters zijn in preeg gedrukt, wat betekent dat ze als reliëf voelbaar op het oppervlak worden weergegeven. Dat geeft een chique tintje.

De muziek ...lijkt iets toegankelijker dan eerder werk, maar wat is het weer sfeervol. Voorlopig favoriet hier is de mooi uitwaaierende afsluiter.

avatar van dix
dix
Ik ben blijven hangen

avatar van dumb_helicopter
Tot 'Vakskes' heb ik het gevoel dat de plaat wat minder is dan de vorige. Ik ben sowieso iets meer voor de dramatische kant van Het Zesde Metaal en minder voor de wat optimistische en up-tempokant. Vanaf 'Dag Zonder Schoenen' is het niveau plots nog een pak beter en dat blijft zo tot een weergaloze afsluiter 'Zet Mie Af'.

avatar van stoepkrijt
Och, wat een heerlijke teksten heeft Wannes toch weer geschreven, soms bloedmooi, soms ronduit grappig, soms cynisch, maar altijd ontzettend scherp.

Dit is een van mijn favoriete regels:
Iedereen leeft levenslang, maar ik ken de weg uit dat gevang hier.
En dit ook:
Ik heb het postuur noch het gestel voor grof geweld, maar ik ga vechten voor ons.

Dit album bevat een aantal wat vlottere rocksongs dan ik van Ploegsteert gewend ben. Het titelnummer en Vakskes zijn de beste voorbeelden en die laatste vind ik echt steengoed. Leuke tekst, maar vooral een goede melodie en een tekst die waanzinnig lekker loopt. Dat Westvlaams accent komt daarin goed tot zijn recht.