Dan Mangan + Blacksmith - Club Meds (2015)

Canada
Folk / Pop
Label: Arts & Crafts

1. Offred (5:55)
  2. Vessel (3:08)
  3. Mouthpiece (3:42)
  4. A Doll's House / Pavlovia (4:05)
  5. Kitsch (5:12)
  6. XVI (3:58)
  7. War Spoils (2:52)
  8. Forgetery (3:51)
  9. Club Meds (3:11)
  10. Pretty Good Joke (4:51)
  11. New Skies (4:42)
avatar van oceanvolta
Vessel en Mouthpiece gehoord, Mouthpiece klinkt erg goed. Vessel vind ik niet bijzonder. Dan Mangan lijkt de folk achter zich te hebben gelaten en meer de richting op te gaan van de indie rock. Iets wat op Oh Fortune al te horen was.

avatar van muziekobsessie
mouthpiece inderdaad wel aardig maar haalt 't echt niet bij bijvoorbeeld The Indie Queens Are Waiting van nice, nice, very nice

avatar van Mctijn
Aardig sfeervol plaatje. Vorige plaat was wat minder dan de eerste 2, maar niet slecht. En ook hier laat-ie weer zien dat hij het kan. De opener is misschien direct het beste nummer en legt de lat hoog.
Te hoog wellicht, want dit niveau tikt hij daarna nog maar af en toe aan. Mouthpiece en Vessel waren al eerder te horen en blijken na 1 luisterbeurt wel de best in het gehoor liggende nummers te zijn. Dat wil niet zeggen dat de rest zoveel minder is, er valt namelijk zeker meer te ontdekken.

A Doll's House / Pavlovia is heerlijk, Forgetery had van Fink kunnen zijn. Nummers die leunen op herhaling en arrangementen, niet meer zozeer op mooie melodieën of scherpe teksten. Ik zet in op 3,5*, terwijl ik twijfel tussen 3* en 3,5*. Tijd moet uitwijzen wat het gaat worden.

avatar van oceanvolta
Ik wacht nog even tot de daadwerkelijke release, heb tot nu toe drie nummers gehoord en ben eigenlijk alleen enthousiast over Mouthpiece. Maar goed, als hetzelfde niveau van Oh Fortune wordt gehaald ben ik wel tevreden. Dat is toch een mooi album, al hoop je altijd op een meesterwerk natuurlijk.

Er komt trouwens een tour waarbij ook Nederland wordt aangedaan. Daar ga ik sowieso heen.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Dan Mangan & Blacksmith - Club Meds - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

De naam Dan Mangan zal bij de meeste lezers van deze BLOG niet direct een belletje doen rinkelen, maar in zijn vaderland Canada draait Dan Mangan inmiddels al ruim tien jaar mee. En met succes, want de Canadese singer-songwriter wist inmiddels al twee aansprekende Juno awards in de wacht te slepen.

Mangan was het afgelopen decennium vooral succesvol met traditioneel aandoende singer-songwriter muziek, maar sinds hij zich heeft omringd met een band, gooit hij het over een andere boeg. De naam van de band, Blacksmith, prijkt op de cover van Dan Mangan’s nieuwe plaat Club Meds en dat is niet voor niets.

Iedereen die Dan Mangan’s meest succesvolle plaat in Nederland tot dusver, het uit 2010 stammende Nice Nice Very Nice kent, zal verrast zijn door de nieuwe wegen die Dan Mangan & Blacksmith op Club Meds inslaan. Club Meds is immers voorzien van een donker en vaak wat experimenteel rockgeluid, dat me in muzikaal opzicht afwisselend aan Radiohead en Peter Gabriel doet denken.

Het is een vol geluid vol details en vol contrast. Zo worden in de openingstrack vervormde gitaren gecombineerd met wonderschone pianopartijen en betoverende synths, wat een heel bijzonder effect heeft. En zo valt er iedere keer wel iets bijzonders te beleven op de plaat van Dan Mangan en zijn band.

Ook in vocaal opzicht klinkt Club Meds anders dan de vorige platen van Dan Mangan. Waar de Canadees een paar jaar geleden nog klonk als een typische singer-songwriter, is het inmiddels een overtuigend voorman van een rockband.

Het is geen rockband die garant zal staan voor volle zalen of uitgestrekte festival weides, want daarvoor is de muziek van Dan Mangan & Blacksmith waarschijnlijk toch net wat te eigenzinnig en te veelzijdig. Dit betekent overigens niet dat Club Meds een ontoegankelijke of inconsistente plaat is.

Dan Mangan en zijn band citeren op Club Meds niet alleen uit de indie-rock van de afgelopen twee decennia, maar zijn ook niet vies van progrock of de muziek van Pink Floyd (die ik persoonlijk niet tot de progrock reken). Het zorgt voor flink wat dromerige en aangenaam klinkende passages, maar deze worden altijd weer gecompenseerd door mooie en avontuurlijke klanken met een wat experimenteler karakter.

Het past allemaal prachtig bij de vocalen van Dan Mangan, die me ook in vocaal opzicht wel wat aan Peter Gabriel doet denken, maar dan wel de Peter Gabriel die in de jaren 80 al weer bijna vergeten meesterwerken afleverde (die overigens de basis vormen voor alle platen van Elbow), maar ook de stem van Fink komt meerdere keren op als vergelijkingsmateriaal.

Club Meds blijft ondertussen maar verrassen. De ene keer met vervormde gitaren, de andere keer met stuwende blazers, dan weer met bijzondere ritmes of juist hele mooie gitaarloopjes. De ene keer met dromerige en zweverige klanken, de andere keer met recht voor zijn raap rock, die weer wat aan Pearl Jam of het rauwere werk van Bowie doet denken, maar altijd vol dynamiek en urgentie.

Het heeft allemaal niets te maken met de prima platen die Dan Mangan het afgelopen decennium afleverde, maar het is minstens van hetzelfde niveau. Ik luister inmiddels een aantal dagen naar deze plaat en ben diep onder de indruk. Het lukt me nog niet goed om de plaat in een hokje te duwen, maar misschien is dat juist wel de kracht van de bijzondere plaat van Dan Mangan & Blacksmith. Ik weet nu al zeker dat dit een plaat is die veel te weinig aandacht gaat trekken, maar dat is echt doodzonde. Snel luisteren dus naar het fascinerende muzikale universum van Dan Mangan & Blacksmith. Erwin Zijleman

avatar van willymeuf
Eerste paar keer bevallen enorm goed eigenlijk! Zag hem in de rotatielijst en dacht: 'dat moet ik eens proberen!'. Bevalt dus tot nu toe goed!

Het nummer New Skies doet mij een beetje denken aan Life in a Glass House van Radiohead. Denk dat het het trompetje zal zijn.

avatar van Mark17
Wat begint dit jaar fenomenaal goed met de nieuwe releases van Panda Bear, Pond en nu ook deze Dan Mangan & Blacksmith. Donker en meeslepend, diep en rijk aan lagen. New Skies is nu al één van de mooiste nummers van het jaar.

Maar vergeet vooral Mouthpiece niet. De tekst...

avatar van Woutout
erwinz schreef:
Recensie op de krenten uit de pop:

In dit geval ben ik het volledig eens met je prima stukje! Heerlijk stemmig en af en toe zelfs duister 'folk' album.

avatar van erwinz
Krijgt helaas nog niet veel aandacht.

erwinz schreef:
Krijgt helaas nog niet veel aandacht.

Dan Mangan krijgt überhaupt niet veel aandacht hier. Onbegrijpelijk want het niveau is constant hoog en de eerste twee worpen zijn echte parels in het singer-/songwriters "genre".
Ik zag wel dat er een aantal users naar het optreden in de Paradiso gaan, waaronder ik natuurlijk.

avatar van niels78
Eerste luisterbeurt bevalt me goed. Mouthpiece doet me denken aan Doves. Prima! Even on repeat deze plaat!

avatar van Ducoz
Voor wie vanavond voor een koopje naar het concert wil!
Dan Mangan + Blacksmith - 1 kaartje aangeboden door Duco Koutstaal - TicketSwap

avatar van Manuel
Deze plaat was mijn kennismaking met de man. Zie verschillende vergelijkingen voorbij komen, deed mij zelf ergens aan Shearwater denken.

avatar van Mark17
Vanavond weer eens door de koptelefoon laten klinken. En ja, sta nog altijd achter de volle vijf sterren. Zoveel mooie stukjes, ze zijn werkelijk ontelbaar. De mooie stem van Mangan maakt het helemaal af.

Dit komt in mijn jaarlijst.

avatar van popstranger
Vooral de eerste 3 en de laatste 2 songs zijn een regelrechte uppercut. Dit album is een trage groeier gebleken, Mangan durft afwijken van het klassieke singer-songwriter geluid en bewandelt nieuwe, subtiele paden. Geef dit de tijd en je ontdekt vanzelf genoeg moois op een opvallend en (door zijn onbekendheid) onopvallend album.

avatar van jordidj1
Off-topic berichten verwijderd