Wilco - Alpha Mike Foxtrot (2014)

Alternatieve titel: Rare Tracks 1994-2014

Rock / Pop
Label: Nonesuch

1. Childlike and Evergreen [Demo] (3:07)
  2. Someone Else's Song [Demo] (2:51)
  3. Passenger Side [Demo] (3:31)
  4. Promising (3:03)
  5. T.B. Is Whipping Me (3:41)

met Syd Straw

6. I Must Be High [Live] (3:01)
  7. Casino Queen [Live] (2:55)
  8. Who Were You Thinking Of [Live] (2:37)
  9. I am Not Willing (3:55)
  10. Burned (2:35)
  11. Blasting Fonda (4:16)
  12. Thirteen (3:25)
  13. Don't You Honey Me (3:19)
  14. Lonely 1 [White Hen Version] (4:20)
  15. No More Poetry (3:33)
  16. Box Full of Letters [Live] (4:22)
  17. Red-Eyed and Blue [Live] (2:41)
  18. Forget the Flowers [Live] (3:13)
  19. Sunken Treasure [Live] (7:19)
  20. Monday [Demo] (3:23)
  21. Passenger Side [Live] (1:55)
  22. Outtasite (Outta Mind) [Live] (2:42)
  23. I Got You at the End of the Century [Live] (3:04)
  24. Outta Mind (Outta Site) [Live] (3:50)
  25. James Alley Blues (3:22)

met Roger McGuinn

26. Jeff Tweedy - At My Window Sad and Lonely (2:46)
  27. California Stars [Live] (3:48)
  28. One Hundred Years from Now (2:52)
  29. A Shot in the Arm [Remix] (3:57)
  30. ELT [King Size Demo] (3:40)
  31. Nothing'severgonnastandinmyway [Again) (David Kahne Remix] (3:21)
  32. She's a Jar [Austin Demo Version] (4:40)
  33. Tried and True (2:49)
  34. Student Loan Stereo (1:48)
  35. True Love Will Find You in the End (3:53)
  36. I'm Always in Love [Solo Acoustic Live] (3:34)
  37. Via Chicago [Austin Demo Version] (5:28)
  38. Can't Stand It [Live] (3:58)
  39. Airline to Heaven [Alternate Version] (3:23)
  40. Any Major Dude Will Tell You (3:08)
  41. I'm the Man Who Loves You [Live] (3:39)
  42. Good Part (2:48)
  43. Cars Can't Escape (3:26)
  44. Camera (3:43)
  45. Handshake Drugs [First Version] (5:09)
  46. A Magazine Called Sunset (2:38)
  47. Bob Dylan's 49th Beard (2:22)
  48. Woodgrain (1:43)
  49. More Like the Moon (6:06)
  50. Let Me Come Home (2:33)
  51. Old Maid (2:47)
  52. Hummingbird [Alternate Version] (3:57)
  53. Spiders (Kidsmoke) [Live] (10:02)
  54. Hell Is Chrome [Live] (4:29)
  55. At Least That's What You Said [Live] (5:56)
  56. Late Greats [Live] (2:40)
  57. Just a Kid (2:51)

met The Blisters

58. Kicking Television (2:49)
  59. Panthers (3:51)
  60. Theologians [Live] (3:34)
  61. Another Man's Done Gone [Live] (1:44)
  62. I'm a Wheel [Live] (2:41)
  63. How to Fight Loneliness [Live] (4:41)
  64. One True Vine (2:12)
  65. Thanks I Get (3:33)
  66. Let's Not Get Carried Away (4:12)
  67. Hate It Here (4:33)
  68. Impossible Germany [Live] (6:07)
  69. I Shall Be Released (3:35)

met Fleet Foxes

70. What Light (3:07)
  71. Jesus, Etc. [Live] (4:03)

met Andrew Bird

72. Glad It's Over (4:19)
  73. Dark Neon (4:25)
  74. Jolly Banker (3:28)
  75. Unlikely Japan (5:15)
  76. You and I [Live] (3:18)
  77. I Love My Label (3:29)
avatar van Theunis
En dan zijn daar opeens 4 cd's van "zeldzame" Wilco nummers. Voor de hardcore Wilco liefhebber staat er ook veel bekend werk op. Wat is zeldzaam voor een hardcore fan? Zo zijn voor hen nummers als Cars Can't Escape, Woodgrain, Camera al geen onbekende nummers meer. Als je zo'n hardcore fan bent, zou je het ook zeer op prijs stellen als er meer materiaal uit zou komen wat onbekend zou zijn.

Het materiaal wat zich op deze collectie bevindt is, niet te vergeten, van een waanzinnige kwaliteit. Wilco heeft een grote reputatie opgebouwd en kan tot één van 's werelds beste live bands ter wereld worden gerekend. Na Kicking Television (2005) komen er nu weer officieel een paar prachtige live nummers bij voor de verzamelaar, waaronder prachtige uitvoeringen van Impossible Germany en Hate It Here. Daarbij nog een aantal prachtige covers. En met de andere demo's, remixen en andere uitvoeringen van bekendere nummers is het een prachtig overzicht van een band die constant in ontwikkeling en vooral op zoek lijkt.

De vraag is of er nog meer zeldzamer materiaal onder het stof vandaan gehaald kan worden of dat Tweedy en zijn kompanen nog wat achter de hand houden.

Natuurlijk staat er veel (erg) moois op deze 4 cd's, helaas staat er toch ook een aantal matige / aardige nummers op. Hoe dan ook staat er minder moois op de 4 LP's: koop die vooral niet. Daarop vind je namelijk geen live tracks (alleen een download ervoor) en juist vele van die live nummers zijn weer wel (zeer) de moeite waard. De 'rare tracks' zijn wisselend van kwaliteit. Via matigjes, naar wel aardig tot best goed. En van echt goed, via geweldig, naar echte pareltjes.

CD1 is de minste van de vier. Heel aardig zijn Passenger Side, The T.B. Is Whipping Me & Blasting Fonda. No More Poetry & Monday zijn goede nummers, net als vrijwel alle live tracks hierop.
CD2 is een stuk meer de moeite waard. Hoogtepunten zijn o.a. At My Window Sad And Lonely, ELT, She's a Jar, Student Loan Stereo & de demo van Via Chicago. Ook hier zijn veel live nummers (echt) goed.
Op CD3 & 4 staan veel goede tot geweldige live opnames. Daarnaast zijn opvallend goede songs Cars Can't Escape, Camera, Hummingbird (Alternate), Kicking Television, Panthers, Let's Not Carried Away & Dark Neon.

Lang niet alles is dus echt goed. Andersom kan je zeggen dat ruim de helft van de songs een (erg) hoge kwaliteit heeft, die we vaak van Wilco gewend zijn. Ik heb Wilco twee keer live zien optreden en ze spelen echt geweldig. Dat hoor je hier gelukkig ook terug op de vele live opnamen. Maar zonder die live opnamen, was het niveau niet zo hoog geweest als we van de band gewend zijn. Gemiddeld kom je zo wat lager uit, maar als je het beste eruit pikt, dan heb je toch weer heel wat moois om van te genieten.

avatar van Bonk
Als dit dan je b-sides en leftovers zijn, wat ben je dan toch een heerlijke band. Nou wisten we dat natuurlijk allang. Nu is het wel natuurlijk een bij elkaar geraapt geheel, waardoor de overgangen af en toe wat gekunsteld overkomen en het dus niet echt overkomt als geheel. Maar de gemiddelde kwaliteit is toch echt hoog en vind in tegenstelling tot West er weinig echt mindere nummers tussen zitten, waardoor ik net wat hoger uitkom. Ik vind de fysieke uitvoering ook echt de moeite waard, ook door alle extra informatie die er in het bijgevoegde boekje gegeven wordt.

avatar van philtuper
Voor de doorgewinterde Wilco-fan, as I am, toch wel verplicht materiaal. Niet alles is even interessant maar er staat genoeg moois op om de aanschaf te verantwoorden. Fysieke aanschaf welteverstaan want dat is prima verzorgd.

avatar van Cor
Cor
Fraai rariteitenkabinet van het onvolprezen Wilco. Helaas iets meer live-opnames dan echte outtakes of ingrijpend alternatieve takes, maar man man man, wat een band en wat een songmateriaal.
Wilco is de naam!!

Momenteel is deze fraai uitgevoerde boxset met de 4 cd's in een mooi uitvouwbaar digipak en daarbij een boekje van 64 pagina's te koop voor 22 Euro bij Plato.

avatar van Venceremos
Demo's en live-versies hadden wmb wel geschrapt mogen worden. Zo sneeuwen juweeltjes als Cars Can't Escape onder naast geëxperimenteer cq tracks met dubieuze geluidskwaliteit. Voor live-registraties hebben we Kicking Television en het fenomenale Ashes of American Flags al. De ca. 35 (soms zeer goede maar meestentijds slechts acceptabele) nrs. Die dan overblijven passen keurig op 2 CD's.