Veronica Mars (2005)

Label: Nettwerk

1. The Dandy Warhols - We Used to Be Friends (3:21)
  2. Mike Doughty - I Hear the Bells (4:19)
  3. Tegan and Sara - I Know I Know I Know (3:45)
  4. Spoon - I Turn My Camera On (3:36)
  5. The Faders - No Sleep Tonight (2:58)
  6. Stereophonics - Dakota (4:58)
  7. The Perishers - Sway (4:21)
  8. Delays - Long Time Coming (3:59)
  9. The Format - On Your Porch (5:13)
  10. Ivy - Ocean City Girl (4:25)
  11. Something Happens - Momentary Thing (4:02)
  12. 46bliss - The Way You Are (5:27)
  13. Adrienne Pierce - Lost & Found (3:39)
  14. Cotton Mather - Lily Dreams On (2:47)
Aardige cd waarvan ik gedacht had veel weg te hebben van 'Music from The O.C.'. Enkele nummers hebben dat ook en dat zijn dan ook de beste. Allereerst "We Used To Be Friends" die ook op 'Music from The O.C." te horen was. Daarnaast is "Mike Doughty met I Hear The Bells" de beste van de hele plaat en kan je oneindig vaak beluisteren zonder dat hij niet de geweldige sfeer van California oproept. Als laatste van de 'Veronica Mars OST Top" staan "Tegan & Sara met I Know I Know I Know" en "Spoon met I Turn My Camera On". De rest zal best te doen zijn, maar hebben niet de overtuigende kracht van na de eerste keer luisteren al verslavend te werken. Kortom, een aardig plaatje met slechts enkele goede nummers. Toch genoeg voor een

3.0

Heb te snel geoordeeld. 'Veronica Mars' is een topalbum. Geweldige nummers! 'We Used To Be Friends' is de themesong en dus sowieso al herkenbaar leuk. Maar hoe vaak je hem ook luistert, met een compleet uit de toom vallende sfeer is hij toch elke keer weer mooi om te horen. Knap gedaan, want dat deuntje moet toch een keer irritant worden... I Hear The Bells is een heerlijk "reis" nummer. Als je ernaar luistert heb je het gevoel dat je gaat "zweven". Klinkt idioot, maar zo is het. Het refrein dat zichzelf met de herhaling overtreft is erg opzwepend en als je er bij nadenkt kom je niet echt verder dan dat je opstijgt vanwaar je luistert. I Know I Know I Know en I Turn My Camera On hebben dezelfde stijl, compleet in de sfeer van Veronica Mars. Maar echt leuk om te luisteren zijn ze niet. Origineel, dat wel, maar écht leuk...mwah. No Sleep Tonight is dan al weer een stuk beter en is eigenlijk het meest wilde nummer op de cd. Wat ook wel een keer fijn is, aangezien je je vanaf daar kan klaarmaken voor wat dramatischere nummers. Sway is nogal deprimerend maar On Your Porch is een van de mooiste gitaarballads die ik ooit heb gehoord. Ten eerste omdat alle coupletten alleen ondersteund worden met een gitaar en de stem daar perfect bij aansluit. Ten tweede omdat het een echt verhaal verteld. Hoe vaak je er ook naar luisterd, het is een echt verhaal en dat maakt hem zo mooi. En als je er dan ook nog voor kan zorgen dat er herhaling in voorkomt, is dat helemaal knap. Als laatste is alleen Lost & Found nog noemenswaardig. Erg lekker nummer in de stijl van Maria Mena's "You're The Only One". Kortom, een lekker nummer.

Al met al is Veronica Mars dus een beter album dan ik aanvankelijk had gedacht. Mag dan ook een halve ster omhoog. (Gul ben ik van de vakantie in elk geval niet geworden).

avatar van swoon
Ik ken het nummer van Spoon en dat vind ik heel goed, en vond ik ook heel goed bij de serie passen. Voor de rest ken ik er niet zo veel van.

We Used to Be Friends (Theme Song) vind ik wel heel goed. De rest is wat minder en erken ik zo niet van de serie.