waar ik hierboven lees dat
Teacher deze LP ooit kocht voor 1 euro, schafte ik onlangs dit album op cd aan voor 25 euro (tegenwoordig de prijs van 1 1/2 pakje shag). een re-issue uit 2022 op het label Mulligan, een keurig verzorgde uitgave vergezeld van een 22 pagina's tellend boekwerkje over 1) the Making of Andy Irvine & Paul Brady, 2) the Tracks, 3) the Release en 4) the Legacy geschreven door Gareth Murphy.
er staan 9 traditionals op en 1 "original" van Andy Irvine, de prachtige door hem gezongen ballad "Autumn Gold". de ritmische invloeden op dit album pikte Andy Irvine op tijdens zijn rondreizen eind jaren 60 door de Balkan landen, waar hij tevens het instrument bouzouki leerde kennen. zowel hij als Donal Lunny droegen bij aan de opkomst van dit instrument in de Ierse muziek.
Andy Irvine, geboren in Londen (vader Schot, moeder Iers) is een absolute grootheid en bekend van zijn werk met de groepen Sweeney's Men, Planxty en Patrick Street en maakte later nog 6 solo albums. Paul Brady uit Noord-Ierland was lid van de Ierse folkgroep the Johnstons en maakte een 20 tal solo albums.
in retrospectie een "landmark" album, waar zeer veel Ierse artiesten (o.a. Liam O'Maonlai/ Hothouse Flowers, Glen Hansard, Daragh Lynch/Lankum, Ye Vagabonds, Varo etc.) zich schatplichtig aan verklaren. een hoogtepunt uit de Ierse "folk music".
album werd geproduceerd door Donal Lunny, eveneens een grootheid van de Ierse volksmuziek; oprichter van de befaamde Bothy Band en later groepslid van Planxty en Moving Hearts (met o.a. Christy Moore) tegenwoordig opererend met zijn band Coolfin. de opnames vonden plaats in de destijds vermaarde Rockfield Studios in Wales
de muzikanten op dit album:
Andy Irvine: vocal, bouzouki, mandolin, hurdy gurdy, harmonica
Paul Brady: vocal, guitar, bouzouki, harmonium, whistle, mandolin, backing vocals
Donal Lunny: bouzouki, bodhran, guitar, backing vocals
Kevin Burke: fiddle
citaat uit de liner notes van dit album:
"Ask a hundred different musicians what's so good about "Andy Irvine and Paul Brady", and you'll get a hundred different stories, all of them true from the teller's own perspective. And that's the point. Although there are other must-have classics from the period, this album is both a signpost and a landmark, standing right at the crossroads between Planxty and the solo futures of two major figures in Irish folk, both of whom represent so much to so many"