Feis - Hard van Buiten, Gebroken van Binnen (2014)

Label: Top Notch

1. Intro (1:57)
  2. Hard van Buiten (3:20)
  3. Applausje / Ik Weiger (5:07)
  4. Loslaten (3:22)
  5. Let Maar Niet op Mij / Baby van een H**r (7:34)

met Lexcouper en Bilal Lucky

6. Excuses (3:46)
  7. Paar Minuten (4:28)
  8. Superman (3:33)

met Winne

9. Als Je Zoekt (3:11)
  10. Dagelijkse Sleur (3:35)
  11. Het Moment (5:34)
  12. Hier bij Mij (4:06)
  13. Ecktuh Mannetjes (4:44)

met Ecktuh Ecktuh

14. Gebroken van Binnen (5:02)
  15. Outro (2:52)
GCITY050
Hopen dat de beats beter zijn als op de EP.

Instant buy.

Tracks die tot nu toe uit zijn klinken goed!

avatar van Delars
Veeeeel beter dan ik verwacht had!

avatar van niels94
Is dit de nieuwe Tikkels-reclame?

avatar van TowerofBabel
Goeie beats, goeie lycs. Deze man kan goed rappen.

GCITY050
Jezus wat is die Bilal Lucky slecht.

GCITY050
Als je zoekt en Dagelijkse sleur zijn echt inspiratieloze tracks. Voor de rest degelijke tracks. *3,5

avatar van Delars
Als je zoekt is keihard.

avatar van Slowgaze
'Je zegt je bent vader, ik zeg het is niet van maj / Al heeft die kind een grote neus, die kind is niet van maj'. Waar is die aanbidemoticon gebleven als je 'm nodig hebt?

avatar van Slowgaze
Feis heeft een rauwe, zeer herkenbare stem. Zo iemand wil je voor een strofe op je plaat. Inmiddels heeft deze ideale gastrapper eindelijk zijn eerste soloplaat uitgebracht.

Zoals de titel al aangeeft, beweegt Feis zich muzikaal en tekstueel tussen het straatleven (hard van buiten) en kwetsbaarheid (gebroken van binnen). Niet zelden verenigt hij die schijnbare tegenpolen op bijna terloopse manier: 'Niggers, ik ben bekaf'. Zijn opvallende stem bevindt zich ook ergens tussen doorleefd en aggressief, een beetje intimiderend zelfs. Met zo'n stemgeluid kun je luid je plaats in de scene opeisen, maar ook de blues rappen. Feis kiest vooral voor de laatste richting.

De invloed van de Canadese rapper Drake is duidelijk terug te horen. Drake wisselt harde bangers af met introspectief, R&B-gekruid werk. Die polen liggen bij hem echter verder uit elkaar dan bij Feis. Laatstgenoemde houdt het tempo laag en de sfeer donker. Zelfs de posse cut waarop zijn Eckte Eckte-homies op komen dagen, is weinig extravert; zeggen dat de beat niet bepaald uit de speakers knalt, zou een understatement zijn.

En hier op 8WEEKLY kun je verder lezen.

avatar van ThingMan
Deze plaat gelijk op gezet vanmiddag. Echt zonde dat deze poet onze te snel heeft verlaten. Feis nog gezien met Winne laatst. Vond hem heerlijk rauw en de beats knallen heerlijk op deze plaat. De outro vind ik een mooie afsluiter.

avatar van overmars89
Ik ben altijd een grote fan geweest van Feis. De 101 barz sessie en de lijn 5 sessie met Winne helemaal kapot geluisterd toentertijd. Al zijn features waren altijd on point.

Toch vond ik "Hard van Buiten, Gebroken Van Binnen" tegen vallen toen ie uitkwam.
Heb 'm wel gekocht als hommage naar zijn oude werk.

Gisteren dus nog een keer geluisterd na zijn onverwachte trieste overlijden.
En nog steeds vind ik dat de plaat niet helemaal zijn verwachtingen heeft waar gemaakt.

Toch triest dat ie ons heeft verlaten, maar ik zet dan toch liever "Ik ben bezig" en de studiosessies op om hem in ere te herdenken.