Weather Report - Sweetnighter (1973)

Jazz / Funk
Label: Columbia

1. Boogie Woogie Waltz (13:06)
  2. Manolete (5:52)
  3. Adios (2:56)
  4. 125th Street Congress (12:10)
  5. Will (6:17)
  6. Non-Stop Home (3:52)
Stijn_Slayer
Geniaal fusionalbum. 'Boogie Woogie Waltz' moet wel het beste fusion nummer zijn dat ik tot nu toe gehoord heb. Ook '125th Street Congress' vind ik ontiegelijk sterk, maar het hele album is van hoog niveau.

Zawinul en Shorter bleek een gouden combinatie te zijn.

avatar van wibro
Als ik dit album moet vergelijken met het latere werk van WR dan klinkt dit album toch nog vrij experimenteel. Met de nummers 2 t/m 6 heb ik daarom ook wel enigszins moeite. Dat weerhoudt mij er toch niet van dit album een 4,0* te geven want de opening de "Boogie Woogie Waltz" vind ik een ontzettend goed fusion nummer en voor mij ook verreweg het beste nummer dat WR gemaakt heeft. Het album in zijn totaliteit vind ik iets minder dan de opvolger Mysterious Traveler. Wat WR daarna gemaakt heeft vind ik niet meer zo interessant.

Stijn_Slayer
Bij nader inzien vind ik 'Boogie Woogie Waltz' iets te langdradig. Er wordt te lang een beetje nietszeggend naar de climax toegewerkt. Die climax is erg sterk, maar verliest zijn effect doordat deze ook iets te lang doorgaat. Het blijft verder wel een sterk nummer met een lekkere groove.

WPE
nee, ik snap hier niets van. ik vind dit echt een slecht album van Weather Report. Langdradig, saai en muffe keyboard geluiden (electrische piano met phaser, flanger en wahwahpedaal) of zoiets... en verder continu een paar rammelende sambaballen. Muziek zonder begin en eind, en nogmaals, langdradig. Ze hebben later veel beter werk gemaakt, althans in mijn ogen.

avatar van jorro
Hmmm. Zonder de hierboven geplaatste commentaren te hebben gelezen kwam bij mij het word langdradig op toen ik het album op Spotify beluisterde (met name Boogie Woogie Waltz). Blijkbaar ben ik niet de enige die dat gevoel heeft. Alle nummers gaan in diezelfde sfeer verder. Spannend wordt het m.i. niet echt.
Daarom (?) misschien ook wat laag in de jaarlijst 1973 van OOR (56e met 2 punten)

avatar van Barney Rubble
Overtuigend jazzfusionalbum van Weather Report. Wellicht ietwat langdradig, maar dat deert mij niet zo. Daarenboven is deze muziek losser en minder cerebraal dan die van de vorige twee platen. Een verandering in de goede richting mijns inziens. Boogie Woogie Waltz swingt als een malle.