Weather Report - Heavy Weather (1977)

Jazz
Label: Columbia

1. Birdland (5:59)
  2. A Remark You Made (6:51)
  3. Teen Town (2:52)
  4. Harlequin (4:01)
  5. Rumba Mama (2:12)
  6. Palladium (4:49)
  7. The Juggler (5:06)
  8. Havona (6:02)
avatar van platedraaier
Belangrijke plaat van deze fusion band. Met de klassiekers Birdland en Teen Town. Heb hem meteen op m`n lijstje gezet om aan te schaffen.

avatar van Bighead
Vandaag bij de Mediamarkt zien staan voor vijf euro... dus ...sla je slag?

ElMeroMero
Als Pastorius met zijn basgitaar begint te grooven in Teen Town en Palladium, is het zwaar genieten geblazen. Daartegenover kan ik me bij nummers zoals A Remark You Made niet het gevoel van me afschudden dat ik naar een jazzdeuntje zit te luisteren dat in de gemiddelde supermarkt niet zou misstaan.

Wat rest is een aantal geweldige momenten met een samenspel waar je met een gerust hart "u" tegen kan zeggen, maar de supergepolijste productie van deze plaat maakt het geheel voor mij toch een iets te rijk belegde boterham. 3,5* voor met name de inbreng van Pastorius.

avatar van KampF
Wat is er mis met A Remark You Made? Te simpel? Ik vind em erg lekker, vooral die ringtone op 5 minuten, haha.

avatar van heicro
Dankzij vooral Birdland een te pruimen album. Mijn LP hoes ziet er overigens anders uit.

Het vlaggeschip van Weather Report. Met mijn favoriet: "A Remark You Made". Door bovengenoemde mensen indirect 'te soft' genoemd. Dat mag hij dan wel zijn, maar ik vind het een oase van rust tussen Birdland en Teentown in. In dit nummer kun je goed afzonderlijk de sound horen van hun instrumenten.

avatar van kaztor
Heerlijke, luchtige variant op jazz/fusion vind ik deze band en deze release is ook weer om te smullen. Dit soort plaatjes kan ik altijd moeilijk bewoorden, maar het draait hier echt om gevoel en gewoon pure muzikaliteit. Hoogtepunten noemen vind ik bij deze band onmogelijk omdat het allemaal zo klópt. Schitterende muziek.

avatar van noruas
Onlangs weer geprobeerd omdat dit toch een soort van klassieker schijnt te zijn ofzo. Daarnaast heb ik wel waardering voor Pastorius. Maar ik blijf het echt een vréselijke plaat vinden. Zwaar overgeproduceerd en met die al cheesy synths klinkt het ook nogal gedateerd. Om die reden heb ik zelfs moeite met de tracks die ik anders misschien nog zou kunnen waarderen. En net als ElMeroMero bekruipt mij regelmatig een supermarktgevoel bij de tragere nummers.
Mijn leraar heeft me laatst een oudere Weather Report LP meegegeven en dat trek ik toch een stuk beter. Deze heb ik echter opgegeven (nouja, misschien dat ik het over 5 jaar nog weer een keertje probeer).

avatar van kaztor
De smoothness-heid van deze band moet je blijkbaar liggen.
Ik wordt er doorgaans vrolijk van én vind het lekker en gevarieerd klinken in het genre. Hou je van abstractere fusion, dan moet je bij Soft Machine of Nucleus zijn. Hou je van iets er tussenin, check dan de Gong-albums uit de Pierre Moerlen-tijd of de jazz-georïenteerde Zappa-albums uit de eerste helft van de jaren '70.

Stijn_Slayer
Volledig eens met ElMeroMero. Ik kan me ook enigszins vinden in wat noruas zegt, al vind ik de plaat wel een ruime 3,5* waard. 'A Remark You Made' vind ik ook te zoetsappig. Ik skip 'm altijd meteen. Ken verder alleen Sweetnighter van ze, die vind ik een klasse beter.

avatar van Supersid
Het is nooit dik aan geweest tussen mij en fusion-jazz, dit vind ik één van de betere werkjes binnen het genre maar ook deze staat niet bijzonder hoog op m'n playlist (al heb ik 'm wel)... Na "Bitches Brew" van Miles ben ik het spoor wat bijster geraakt binne de fusion, al heb ik hier en daar wel een paatje dat dat label verdient. Het is helaas nooit tot grote liefde gekomen. Misschien kunnen de "aficionados der fusion" mij hier wat gouden tips geven?

avatar van Ronald5150
"Heavy Weather" is een rijk georchestreerde jazzplaat met een vol geluid. Het doet bij tijd en wijlen funky aan. De combinatie van toetsen, blazers en bas is er eentje die aanstekelijk werkt. Wel moet ik zeggen dat de synthesizers er af en toe wat te dik bovenop liggen. Bassist Jaco Pastorius eist de hoofdrol op met zijn groovende baspartijen. Opener "Birdland" is gelijk een lekkere binnenkomer. De stempel van Pastorius wordt gelijk gedrukt en tijdens het luisteren van deze plaat is mijn primaire aandacht daarop gericht. Het Afrikaanse "Rumba Mama" is een aardig tussendoortje, maar is wel een buitenbeentje vergeleken met de rest van de plaat. Verder zijn "Teen Town", "Palladium" en afsluiter "Havona" hoogtepunten. Ander werk van Weather Report ken ik (nog) niet, maar "Heavy Weather" is er alvast eentje om van te smullen.

WPE
Dit album was mijn eerste kennismaking met Weather Report. Later ben ik alles van ze gaan verzamelen. Dit blijft voor mij toch wel een bijzonder album, alhoewel ik moet bekennen dat, als je het album nu beluistert, anno 2014, het allemaal toch wel gedateerd kliknkt. Maar dat mag de pret niet drukken, het was en is een uniek geluid dat zij als band maakten. Maar latere albums vind ik toch vaak wat beter, met als hoogtepunt de live-registratie 8:30.

A Remark You Made vind ik echt té glad en zit op mijn allergie-grens. De rest is prima tot zeer prima.

Nu ik mijn hele cd en Lp verzameling opnieuw afspeel en beoordeel (meestal 2 albums per dag) kom ik tot de conclusie dat of mijn smaak is veranderd, of ik voelde me niet lekker toen ik deze cd 3 sterren toekende. Deze cd werd 2 jaar geleden voor het laatst afgespeeld; toen gaf ik dus 3 sterren (een zesje toen ik nog naar school ging), nu 4 sterren, een acht plus. Ik geniet nu volop van de muziek. Jaco Pastorius wordt algemeen erkend als een van de beste bassisten en wordt vaak genoemd op MuMe. Echter ik wil graag de aandacht vestigen op drummer/percussionist Alex Acuna. Zijn naam kom je ongemerkt vaak tegen op allerlei cd’s en Lp’s, tenminste in mijn verzameling. Een kijkje op de Engelstalige Wikipedia leert dat de Peruviaan sinds 1975 op bijna 200 albums zijn medewerking verleende.

avatar van Mssr Renard
ouwekock schreef:

Hetzelfde geldt voor Badrena. Die kom ik ook vak tegen als gastpercussionist. Twee erg goede percussionisten, die volgens mij ook veel pop hebben ingespeeld. Maar ja, het is je baan.

Hier op Heavy Weather mogen ze samen lekker los op Rumba Mama. Leuk dat dat toen nog kon, een drumsolo op een plaat zetten.

Wikipedia is duidelijk wat Alex Acuna betreft. Alle cd’s en lp’s worden genoemd en toen ik begon te tellen kwam ik op 190 uit. Manolo Badrena heeft een summiere pagina, alleen de bands waarin hij speelde worden genoemd. Inderdaad Rumba Mama is een leuke onderbreking. Wat ik niet begrijp is de kritiek die ik lees over A remark you made. Heel mooi Weather Report, verschillende stijlen op één cd maken één geheel.

avatar van Mssr Renard
ouwekock schreef:

Wikipedia is leuk, maar Discogs is iets completer (Badrena ongeveer 250 platen, Acuna ongeveer 810 platen):
Manolo Badrena | Discography | Discogs

Alex Acuña | Discography | Discogs