Night Demon - Curse of the Damned (2015)

Label: Century Media

1. Screams in the Night (3:29)
  2. Curse of the Damned (4:58)
  3. Satan (3:02)
  4. Full Speed Ahead (2:36)
  5. The Howling Man (6:47)
  6. Heavy Metal Heat (3:04)
  7. Livin' Dangerous (4:30)
  8. Mastermind (4:06)
  9. Run for Your Life (3:04)
  10. Killer (3:12)
  11. Save Me Now (5:15)
  12. Road Racin' * (3:41)
avatar van Metalhead99
Door het sterke "Screams in the Night" toch op mijn radar verschenen. Lekker old school geluid.

avatar van Metalhead99
Vanavond eens het geheel beluisterd en het weet me toch niet helemaal te overtuigen.
Volgens metal archives is dit een trio uit Ventura, Californië die bestaat uit vocalist/bassist Jarvis Leatherby, gitarist Dustin Squires en drummer Dustin Squires.
De cover en songtitels doen het al vermoeden, maar ja, Leatherby's lyrics gaan inderdaad vaak over duivel/demonische onderwerpen en/of occultisme. Niet geheel bijzonder, gezien we dat sinds het ontstaan van het genre al menig maal voorbij hebben horen komen.
Ook Leatherby's vocals springen er niet echt uit. Hij kan zeker wel zingen, vooral als je het zou vergelijken met iemand zoals ik die totaal geen toonvastheid heeft, maar hij heeft ook niet echt een bijzonder stemgeluid. Er zijn gewoon heel veel Heavy Metal zangers die een vergelijkbaar stemgeluid hebben. Laten we eerlijk zijn, voor een gedeelte zijn bands als Iron Maiden en Judas Priest zo groot vanwege hun iconische zangers met unieke stemgeluiden. Leatherby zal dat niveau denk ik nooit halen, maar slecht kan ik het ook weer niet noemen.
Ook de instrumentatie is weinig beklijvend. Hier en daar wel wat vette solo's die gewoon heerlijk klinken voor mij als liefhebber van het genre.
Overall is de muziek gewoon niet beklijvend genoeg om lang te kunnen boeien, maar slecht is het ook weer niet. Daarom ga ik met mijn beoordeling ook maar precies in het midden zitten (2,5*).
Wellicht dat ik deze eens zou bekijken als ze op een festival zouden spelen, want live kan dit best een feestje zijn, vooral als de mannen het publiek wat kunnen opzwepen.
Geinig voor de echte liefhebbers van old school Heavy Metal, maar verder weinig interessant.