Todd Tobias - Impossible Cities (2014)

Label: Tiny Room

14. Wermol (2:13)
  15. Epyminion (2:14)
  16. Akrova (2:02)
avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Todd Tobias - Impossible Cities - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

De naam Todd Tobias zal waarschijnlijk niet bij iedere muziekliefhebber een belletje doen rinkelen, maar toch is het waarschijnlijk dat veel muziekliefhebbers een plaat in de kast hebben staan waarop Todd Tobias zijn stempel heeft gedrukt.

Todd Tobias produceerde immers flink wat platen van Guided By Voices, een aantal soloplaten van GBV voorman Robert Pollard en maakt met diezelfde Robert Pollard deel uit van de band Circus Devils.

Met Impossible Cities heeft Todd Tobias nu een fascinerende en wat mij betreft ook wonderschone soloplaat gemaakt, al duurt het wel even voor die schoonheid aan de oppervlakte komt, althans dat was bij het geval.

Het is niet makkelijk om Impossible Cities in een hokje te duwen. Todd Tobias is gezien zijn staat van dienst natuurlijk nauw verbonden met het hokje lo-fi, maar dat dekt de lading van Impossible Cities maar zeer ten dele.

De plaat bevat 16 tracks en duurt 38 minuten. Dat klinkt als lo-fi. Verder bevat de plaat songs waarin over het algemeen geen kop en staat valt te ontdekken. Ook dat klinkt als lo-fi. Lo-fi staat echter ook bekend als een genre waarin perfecte popliedjes worden gepresenteerd in ruwe diamanten die je zelf nog mag slijpen. Hier valt Todd Tobias nadrukkelijk buiten het lo-fi hokje. De 16 tracks op Impossible Cities zijn immers geen van allen te omschrijven als popliedje.

Impossible Cities van Todd Tobias is een volledig instrumentale plaat, waarop experimentele soundscapes domineren. Het zijn soundscapes die soms worden gedragen door keyboards en meestal door gitaren. Wanneer de gitaren domineren is Todd Tobias niet vies van lekker stevige en op zich best redelijk toegankelijke gitaarriffs, maar een echt toegankelijke plaat wordt Impossible Cities nooit.

Todd Tobias heeft een behoorlijk donkere plaat gemaakt vol lastig te doorgronden maar op hetzelfde moment ook beeldende en bezwerende muziek. De onmogelijke steden van Todd Tobias mag je zelf bedenken wanneer de soundscapes uit de speakers komen. Of het steden zijn waarin je graag zou leven durf ik te betwijfelen, maar fascinerende steden zijn het zeker.

Nu ben ik wel zo eerlijk om te bekennen dat ik in eerste instantie flink wat moeite had met deze plaat. Toen mijn zoontje me vroeg of dit wel echt muziek was, kon ik wel bevestigend antwoorden, maar helemaal overtuigd was ik nog niet. Impossible Cities van Todd Tobias wint echter aan kracht wanneer je gewend bent geraakt aan de bijzondere klanken op de plaat, die vaak toch ook wel wat aan progrock of postrock doen denken.

Zoals je door je oogharen kunt kijken, moet je Impossible Cities eigenlijk door je oorharen beluisteren. Verder moet je de fantasie laten stromen. Maak je eigen film bij de fascinerende soundtrack die Todd Tobias heeft gemaakt en je zult merken dat Impossible Cities van Todd Tobias steeds bijzonderder en mooier wordt.

Een plaat voor alle momenten zal het nooit worden. Een plaat voor een breed publiek ook niet. Het siert het Utrechtse Tiny Room Records dan ook dat het het lef heeft gehad om juist deze plaat uit te brengen. En laten we wel zijn, het kwartje is bij mij eerder gevallen dan bij de laatste plaat van Daniel Lanois, terwijl ik die heel hoog heb zitten. Erwin Zijleman