Billie Holiday - The Quintessential Billie Holiday, Vol. 1 (1933-1935) (1987)

Blues / Jazz
Label: Columbia

1. Your Mother's Son-In-Law (2:43)
  2. Riffin' the Scotch (2:33)
  3. I Wished on the Moon (3:05)
  4. What a Little Moonlight Can Do (2:59)
  5. Miss Brown to You (3:01)
  6. A Sunbonnet Blue (And a Little Straw Hat) (2:59)
  7. What a Night, What a Moon, What a Girl (2:57)
  8. I'm Painting the Town Red (2:59)
  9. It's Too Hot for Words (2:47)
  10. Twenty-Four Hours a Day (3:01)
  11. Yankee Doodle Never Went to Town (2:44)
  12. Eeny Meeny Meiny Mo (3:12)
  13. If You Were Mine (3:12)
  14. These 'N' That 'N' Those (3:12)
  15. You Let Me Down (2:53)
  16. Spreadin' Rhythm Around (2:54)
avatar van FisherKing
Iets met die jaartallen zit hier niet goed

Je hebt gelijk, dom van mij. Blind overgenomen van allmusic, die zijn dus ook niet onfeilbaar. De correctie komt eraan.

Overigens is deze cd de eerste uit een serie van 9, die de periode 1933-1942 beslaat.

avatar van FisherKing
Ik verwar Billie altijd met Johnny Hallyday en verbaas me er dan steeds over dat ie nog leeft

Het verschil is ook nauwelijks hoorbaar.

avatar van heartofsoul
Ooit was dit mijn eerste Billie Holiday-cd, en hoewel er een paar onbenullige liedjes op staan en Holiday
nog lang niet de goede zangeres is die ze later zou worden, vind ik dit nog steeds een fijn album.
Komt voor mij ook door de sfeer van muziek "van voor de oorlog". Dat heb ik ook met oude blues en bijvoorbeeld de eerste opnames van Count Basie en Fats Waller. Feit is natuurlijk wel dat het begeleidende Teddy Wilson & His Orchestra (waarin uitstekende musici, zoals o.a. Ben Webster, Roy Eldridge en Benny Goodman) lekker swingt. Wat je hoort is een orkestinleiding, waarna Billie invalt met haar herkenbare stem. Voor mij iedere keer genieten (evenals van de 8 cd's die hierop volgen). Jammer alleen dat het geluid een beetje dof is (ik heb de eerste cd-uitgave, misschien is ie later nog geremastered?), maar ja het gaat om muziek uit een ver verleden, die bij mij in ieder geval niet stuk kan.