David Bowie - The Best Of (1980)

Label: K-Tel

1. Space Oddity (5:12)
  2. Life on Mars (3:36)
  3. Starman (4:08)
  4. Rock 'N' Roll Suicide (2:58)
  5. John, I'm Only Dancing (2:39)
  6. The Jean Genie (4:05)
  7. Breaking Glass (3:29)
  8. Sorrow (2:53)
  9. Diamond Dogs (4:37)
  10. Young Americans (5:07)
  11. Fame (3:26)
  12. Golden Years (3:23)
  13. TVC 15 (3:30)
  14. Sound and Vision (3:02)
  15. "Heroes" (3:28)
  16. Boys Keep Swinging (3:17)
Aardig, jammer van Bowie zelf die zich beter wat vaker zou intomen. Zijn enthousiasme is maar al te vaak buitensporig en ongepast, zijn stem soms onbevredigend, en de gitaar zo nu en dan te vettig.
Toch 3,5*, voor enkel heerlijke nummers.

avatar van Hans Brouwer
Bowie? Je moet er van houden! Helaas niet aan mij besteed 'k Zal maar geen stem uitbrengen.

Groeten, Hans

Marcel²
Deze cd heb ik nog nooit gezien, de tracks kan ik wel. En goed zijn ze, ja Bowie he.

Marcel Jongeneel schreef:
Deze cd heb ik nog nooit gezien, de tracks kan ik wel.

Het is namelijk een LP, en ik denk dat hij niet op cd uitgegeven werd.

avatar van nuf
nuf
op LP gevonden in een voordeelbak, mooie nummers, maar toch mis ik ch-ch-ch-changes

space oddity staat wat mij betreft op wel erg veel albums.

mooie verzameling met toch lekker veel nummer voor een lp

avatar van muismat
Bowie is gewoon de bom.

avatar van kaztor
JJ_D schreef:

avatar van kaztor
1 uur en 3 minuten staat er, maar er klopt geen reet van sommige track-tijden. De versie van John, I'm Only Dancing is de saxofoon-versie zoals die ook op de Deluxe van Aladdin Sane staat en is zeker geen 7 minuten. De versie van Breaking Glass is de live-versie van Stage die zo'n 4 minuten duurt.

Zeker een goede doorsnede van z'n jaren '70-carriëre. Had wel een cd-release verdiend.

avatar van reptile71
Gewoon een fantastische verzamelaar van Bowie die alleen op vinyl bestaat. Correctie doorgegeven van de tracktijden en het label.

rico24
reptile71 schreef:

Ik heb deze sinds kort op vinyl, en inderdaad een fantastische verzamelaar.

avatar van Basel
Destijds (1983) mijn kennismaking met Bowie. Prima verzamelaar.

Wat is dit eigenlijk een ijzersterke verzamelaar van Bowie's werk uit de jaren '70. Natuurlijk niet compleet, want het is 1 LP, maar wel met 16 songs. Belangrijkste omissies zijn Changes & Rebel Rebel. De songs staan niet helemaal in tijdsvolgorde, maar veel scheelt het niet. Ok, de hoes is niet top, hoewel de kleine foto's met Bowie in allerlei 'gedaantes' wel weer leuk gedaan is. Maar de muziek is dat overduidelijk wel. En het klinkt ook nog eens goed, wat juist vaak tegenvalt bij verzamelaars uit die tijd met zoveel nummers. Kortom: als je deze LP tegenkomt, gelijk meenemen.

avatar van frolunda
Mijn eerste Bowie album,destijds gekocht bij de plaatselijke fotograaf en ik heb hem nog steeds.Vind het nog steeds een uitstekende verzamelaar,mede door de prachtige live uitvoering van Breaking glass.

avatar van gigage
Ook mijn eerste kennismaking met meer dan wat ik op de radio had gehoord van deze artiest. Gekocht op tape waarschijnlijk voor Boys keep Swinging waarvan de clip en gitaarsolo (bestrijkt zowat de halve single) nogal wat indruk hadden gemaakt. Ik vond het maar wat vreemd dat er andere versies dan deze op de reguliere elpees of andere verzamelaars stonden haha. Enkele voorbeelden : De glamrock sax versie van John, I'm Only Dancing eindigt met een gitaargepiel en gaat naadloos over in The Jean Genie riff. De live versie van Breaking Glass duurt langer dan de studio versie. Van o.a. Fame, Heroes en Golden Years zijn de singleversies hier aanwezig en zowel Life on Mars als Diamond Dogs zijn ge-edit en ingekort (bleek dus later) om de boel op 1 elpee te krijgen. Uitgebreidere verzamelaars van Bowie ben ik daarna genoeg tegengekomen, maar een lekkerderde niet