Two Gallants - We Are Undone (2015)

Rock / Roots

6. My Man Go
  7. Katy Kruelly
  8. Heartbreakdown
  9. Murder the Season / the Age Nocturne
  10. There's So Much I Don't Know
avatar van The Eraser
Hoe verhoudt dit album zich tot hun vorig materiaal?

avatar van HugovdBos
Sinds 2002 maken de jeugdvrienden Adam en Tyson muziek onder de naam Two Gallants. De band kende als rock duo al enige succes met het album What the Toll Tell. Inmiddels zijn ze alweer toe aan hun vijfde plaat, waarbij de mensheid in in al zijn ontwikkelingen centraal staat.

Opener We Are Undone klinkt vuig met een flinke vlaag aan schurende gitaren. De sterke combinatie van gitaar en drums komt hierbij al snel naar voren. Iets bereiken is één, maar het gevoel hebben ook van enige betekenis te zijn lijkt zijn doorslag te geven in het nummer. Een stevige binnenkomer die met Incidental een kort maar vurig gevolg kent. Uitspattingen van een voortvluchtige maatschappij. Fools Like Us opent met een slepend deuntje dat zich diep in je geheugen nestelt. De vocale uithalen lijken enige gelijkenissen met Rod Stewart niet uit de weg gaan. Niet wetend welke weg in te slaan en wat je op aarde nog te zoeken hebt.

De Invitation to the Funeral doet met zijn pianoklanken vanaf het begin al tragisch aan. Het oplopende ritme is meeslepend en geeft de emoties zijn vrije loop. Grauw bij vlagen met een mistige wereld op de achtergrond. Some Trouble knalt flink binnen met zijn bluesy ritme en ontpopt zich tot een stevige rock track. Adam scherpt niet alleen zijn stem hier en daar flink aan, ook zijn gitaarkunstjes laat hij graag meermaals horen. Op My Man Go weet de band een kleine opleving in de stemming te brengen. Het rustige ritme maakt de lome sfeer tot een aangenaam genoegen. Afscheid van een leven die nooit werkelijkheid heeft mogen worden. De vonk ontspringt, maar weet het vuur niet te laten branden. De ruige gitaarklanken slokken je gevoelens op totdat je machteloos achter wordt gelaten.

Het tokkelende gitaargeluid vormt de basis voor Katy Kruelly. Bij een knisperend houtvuur denk je terug aan die lang vervlogen liefde en cirkelen de herinneringen om je heen. Een onverwachts vervolg doet zich voor met de klanken van glazen flesjes, waarbij de galmende gitaarklanken zijn toevoeging vinden. Heartbreakdown is een eigenzinnige en emotionele song met een kwetsbaar randje. Het randje dat door de zachte stem van Adam van inhoud wordt voorzien. De dubbelslag Murder the Season / the Age Nocturne opent grauw en klinkt even geheimzinnig als de early metal. Het nummer ontpopt zich tot een krachtexplosie vanjewelste. Even lijkt de metal dichterbij dan ooit en is het duo niets teveel. Afsluitend in het rustgevende There’s So Much I Don’t Know dat met zijn pianospel de zintuigen op scherp zet. Gevoelens nemen de overhand en de druk van de wereld lijkt je teveel te worden. Steden die zich ontpoppen tot mensenmassa’s die zich als robots voortbewegen in een bestaan waarvan het met de dag treuriger wordt.

Two Gallants laat op We Are Undone de ontwikkeling zien die ze door de jaren hebben gemaakt. Muzikaal gezien kent het duo geen grenzen en weten ze net zo machtig de krachtige gitaarklanken om te buigen naar de meest intieme liedjes. Deze wisselingen zijn nergens storend en zorgen voor een goede balans tussen de flinke adrenaline die door je heen giert en het tonen van de gevoelens. Het enige minpuntje zijn de gitaarriffs, die af en toe wat teveel van het goede zijn. Drie jaar naar het matige The Bloom and the Blight tonen ze wederom aan waarom ze als duo sterk in hun schoenen staan.

Afkomstig van Platendraaier.

avatar van Bonk
The Eraser schreef:
Hoe verhoudt dit album zich tot hun vorig materiaal?

Dit is gewoon weer een erg lekkere plaat. Wat beter dan de voorganger en weer van hetzelfde hoge niveau van de twee platen daarvoor (waar ik gek genoeg nog niet eens op gestemd had ). Het klinkt goed, biedt genoeg verrassingen en afwisseling. Wat dat betreft vind ik de recensie van HugovdBos het erg goed en mooi omschrijven. Dus dat ga ik niet over doen, want zo mooi kan ik het toch niet zeggen

avatar van popstranger
Niemand die Murder The Season/ the Age Nocturne als favoriet heeft aangeduid. Dan gaan we dat direct eens rechtzetten. Ook Incidental scheurt heerlijk door me heen. Two Gallants hebben duidelijk een sound die me al vele platen enorm bevalt. What The Toll Tells blijft hun meesterwerk maar deze We Are Undone is een meer dan verdienstelijk album.