The Dovers - We're Not Just Anybody (2001)

Label: Misty Lane

1. I Could Be Happy (2:24)
  2. People Ask Me Why (2:49)
  3. She's Gone (2:40)
  4. What Am I Going to Do (2:42)
  5. The Third Eye (2:16)
  6. Your Love (1:49)
  7. She's Not Just Anybody (1:51)
  8. About Me (2:01)
avatar van Toon1
The Dovers zal bij zowat iedereen hier waarschijnlijk de wenbrauwen doen fronsen. Toch bracht deze band acht meesterwerkjes van de popmuziek uit in het midden van de jaren '60. The Dovers, uit Santa Barbara (Californië), kwamen in de vroege jaren '60 samen (duidelijk beinvloed door The Ventures, Beatles en Byrds) onder de naam 'The Vandells', al snel veranderden ze dit naar 'The Dovers'. Ze brachten vier geweldige singles uit en verdwenen dan in de obscuriteit, om eind jaren '70 gelukkig weer te worden herondekt dankzij de vele garage compilaties. Wat The Dovers precies zo geweldig maakt is dat ze een mix brachten van The Byrds, Beau Brummels, Beatles en Zombies, en originele en erg mooie popliedjes van een hoog niveau schreven (ook al zijn het er maar acht), de stem van zanger Tim Granada is erg mooi en zelfs uniek.
Drie van de vier Dovers-singletjes werden uitgebracht op het kleine Miramar label en het zijn zowat meest waardevolle garage 45's op de hele wereld. Hun eerste single She's Gone/What Am I Going To Do (september 1965) is een verbazingwekkende debuutsingle over de verlangens en angsten van een tiener. Hun tweede single People Ask Me Why/I Could Be Happy (december 1965) werd uitgebracht door het grotere label Reprise, maar het kon nooit potten breken in de hitparade. Rond deze tijd hadden The Dovers ook een ontmoeting met Byrds-guitarist David Crosby.
Na deze single verliet de drummer de band, maar al snel werd een vervanger gevonden, net op tijd voor het beste nummer van The Dovers: The Third Eye, met als b-kantje Your Love (april 1966). Het is een ongeloofelijk nummer, best te omschrijven als een mix van Eight Miles High van The Byrds, Paint it Black van The Stones en ook nog wat 1966-Yardbirds invloeden er boven op. Psychedelische pop/freak out uit de jaren '60 vind je niet beter dan dit nummer! Het b-kantje is ook een erg leuk nummer met een mooie melodie.
De laatste single van the Dovers, She's Not Just Anobody/About Me (mei 1966) is dan weer voor anderen de beste release van The Dovers. Gitarist Bruce Clawson en zanger Tim Granada geven het beste van hunzelf hier. Kort daarna zouden The Dovers splitten.
Tegenwoordig hebben The Dovers bij verzamelaars een grote reputatie. Vandaar dat je je al snel blauw betaalt als je één van hun originele singles in huis wil halen. Van de single She's Gone/What Am I Going To Do bestaan er naar schatting nog maar zo'n zeven tot acht exemplaren over de hele wereld, waarvan de meeste dan nog in slechte staat. Als je hem in huis wil halen mag je een paar duizend dollar neertellen.
Gelukkig heeft het label Misty Lane in 2001 eindelijk een langverwachte vinylcompilatie van alle bestaande nummers van The Dovers (sommige nummers, zoals 'About Me' waren zo na 35 jaar voor het eerst weer verkrijgbaar!) uitgebracht. Hopelijk komt er ooit ook nog eens cd van ze uit, en graag ook een foto van alle bandleden van The Dovers samen, want zelfs die bestaat niet! En wie weet laat een van de bandleden (Tim Granada?) nog wel eens iets van zich horen, want er is al eenenveertig jaar niets meer van ze vernomen. Wel heeft een fan ondertussen een MySpace-account van de band gemaakt, en we hebben gelukkig nog deze acht popmeesterwerkjes om te beluisteren .

avatar van sander.
Ik heb dit plaatje opgeduikeld vanwege de sample uit What Am I Goint to Do, die gebruikt wordt in het nieuwste nummer van Atlas Sound (Walkabout, met die Noah Lennox). Wilde graag het origineel horen en de charme van dit bandje beviel me wel. Er staan inderdaad een paar mooie nummers op, erg goede nummers ook. Makkelijk 3.5*

avatar van sander.
Heel snel een verhoging. Echt elk nummer zit perfect in elkaar! Het is zo bizar, elk nummer heeft een geheel eigen sfeer, melodie, en toch heeft het bandje een herkenbaar geluid. Mede door de bijzondere en gevoelige stem van Tim Granada. De melancholie ligt er zo heerlijk in bij elke toon. En toch, het is soms buitengewoon vrolijk. What Am I Going to Do, is echt episch gewoon, wat een GENIAAL nummer. Dat dit zo onbekend is, en waarom er maar acht nummers zijn van deze helden is mij echt een raadsel.

avatar van sander.
Alle acht zijn perfect, zonder twijfel. Top 10 waardig dus.

avatar van music4life
draai hem nu steeds vaker kende alleen what am I going to do (van Nuggets) maar alle nummers opzich zijn zeer goeie nummers
bedankt voor je goeie muzieksmaak Toon