Romare - Projections (2015)

Electronic / Dance

9. Prison Blues
  10. The Drifter
  11. La Petite Mort
avatar van FlyLo
Hier komt 'ie, het eerste album van Romare. Enigszins verrassend op Ninja Tune gereleased.
Trailer

avatar van FlyLo
Roots
Pusherman (nog niet op dit album)
Prison Blues

Zin in!

front242
voor fans van caribou, avalanches,dj shadow, st germain

avatar van Dakduivel
Chille muziek maar mist te vaak het scherpe randje van de EP's voor een hoger cijfer.

avatar van ohmusica
= wel leuk, maar wat vrijblijvend, enigszins luistermuziek.

Knap gemaakt, maar wel heel vrijblijvend. Kabbelt een beetje door zonder enige spanningsboog. Zonde eigenlijk van zulke mooie producties.

avatar van Norrage
Ninja-Tune en een funky elektronische act: dat is in de regel een gouden combinatie. Dit is ook zo in het geval van de naar Ninja-Tune bewogen DJ Romare. Met Projections weet Romare namelijk na een succesvolle EP een misschien nog succesvollere debuutplaat op de mat te leggen. De plaat kwam echter al in Februari uit, en er is verrassend genoeg nog geen enorme buzz ontstaan.

Projections is een met heerlijke samples gedomineerde funk-plaat geworden, dat sterk balanceert op zomerse (afro-)beats. Hoewel de plaat in stijl 50 minuten lang lekker wegluistert en bijzonder coherent is, ligt het zwaartepunt in het begin. Opener Nina's Charm zet met een semi-psychedelische vibe langzaamaan de toon, en wordt opgevolgd door het ijzersterke Work Song dat funky synths en opzwepende blazers aan elkaar rijgt. Maar album-hoogtepunt is het 3e nummer, het al eerder uitgebrachte singeltje: Motherless Child. Motherless Child wordt met een dominerende bas en een werkelijk prachtige gitaarriff vormgegeven, om langzaamaan door een poppy en melodieus klankbord tot een climax te worden geleid. Een nummer dat wat mij betreft zo de hitlijsten in zou kunnen stromen. De rest van de plaat valt Romare echter in herhaling, het scherpe randje ontbreekt en nergens wordt de muzikaliteit zo overtuigend als op het imponerende trio openingsnummers. Toch is Projections over de breedte genomen een kwalitatief hoogwaardige, en bovenal met originele melodieuze samples samengestelde, plaat geworden.

Ninja-Tune doet simpelweg meestal niet zoveel fout. Met het aantrekken van Romare hebben ze opnieuw een gouden formule in huis, en Projections is een heerlijke exercitie van elektronische vindingrijkheid. Projections is alleen niet de meest originele plaat, en het niveau zakt na het openingssalvo behoorlijk in elkaar. Desalniettemin is Projections met een aantal heerlijke knallers, zorgvuldig gekozen samples, en een professionele productie, wel een plaat die van begin tot eind boeit en waar weinige luisteraars bij stil kunnen blijven zitten.
Pat-sounds: Album Romare - Projections (2015) - pat-sounds.blogspot.nl

avatar van panjoe
Roots is wel een schot in de roos zeg. De incidentele flirts met house, die doen denken aan deze plaat bevallen me eigenlijk beter dan de wat meer downtempo/hiphop georiënteerde tracks - al blijft Motherless Child, met die irritante fluitmelodie, een geweldig nummer.

Ben eerder een beetje te streng geweest. Dit is toch best een ontspannend plaatje en Motherless Child is een schitterend nummer. Het doet me een beetje denken aan de zomerse mixcd's uit de reeks Tarifa Groove Collections, die ik in Tarifa op het terras voorbij hoorde komen eerder deze zomer. Er hoeft niet altijd een scherp randje te zijn, soms mag er ook gewoon rustig genoten worden.