Dan Patlansky - Dear Silence Thieves (2014)

Zuid-Afrika
Blues / Rock
Uitgebracht in eigen beheer

1. Backbite (3:50)
  2. Pop Collar Jockey (4:21)
  3. Fetch Your Spade (3:51)
  4. Hold On (5:02)
  5. Taking Changes (3:01)
  6. Windmills and the Sea (4:12)
  7. Only an Ocean [Reprise] (4:06)
  8. Your War (5:46)
  9. Feels Like Home (3:26)
  10. Madison Lane (4:34)
avatar van JB7x
Heerlijke blues plaat. Na het eerste nummer was ik al verkocht. Wat een licks en gitaarsound. Verder heeft hij ook nog geen onaardige stem.

avatar van bas2204
Helemaal eens met hierboven: heerlijke bluesplaat met zeer sterk gitaarspel van meneer Patlansky. Erg blij dan ook dat hij ook hier in de kast staat. Ik vind dat je zijn talent nog beter hoort op zijn twee platen die hieraan vooraf gingen (Wooden Thoughts en 20 Stones), maar deze ben ik jammer genoeg in fysieke vorm nog nergens fatsoenlijk tegen gekomen en staan ook (nog) niet hier op de site.

Hendrik68
Prima plaat van deze Zuidafrikaan met Litouwse roots, die in eigen land ooit in het voorprogramma van Bruce Springsteen stond. Langzaam maar zeker wordt hij steeds volwassener. Op zijn gitaarspel zal niemand iets aan te merken hebben, ook met zijn stemgeluid is weinig mis. De titel van de plaat is een "aanklacht" tegen het publiek dat bij concerten telkens door de muziek heen loopt te tetteren en waar hij zich groen en geel aan ergert. De plaat staat vol met bluesrock met her en der wat poppy invloeden. Die poppy nummers zijn direct de minste van de plaat. Als voorbeeld noem ik de afsluiter. Aardige melodie, maar de diepgang ontbreekt. Die diepgang is bijvoorbeeld wel te vinden op het mooiste nummer van de plaat "Your War".

Wil je Dan Patlansky op zijn allerbest horen dan adviseer ik het album Wooden Thoughts, waarbij hij voornamelijk akoestisch speelt en veel meer associaties met de Delta- en Countryblues oproept. Dat is allemaal net even een stukje puurder en daar komt zijn schurende stem ook veel meer tot zijn recht. Ik zou hem graag een keer live willen zien, want dat moet een belevenis zijn en Dan doet ook niks liever dan live spelen.