Current 93 - Black Ships Ate the Sky (2006)

Folk / Avant-Garde
Label: Durtro

1. Idumea (3:22)

met Marc Almond

2. Sunset (The Death of Thumbelina) (3:19)
  3. Black Ships in the Sky (3:38)
  4. Then Kill Caesar (3:58)
  5. Idumea (2:42)

met Bonnie "Prince" Billy

6. This Autistic Imperium Is Nihil Reich (4:03)
  7. The Disillusion of the Boat (Millions of Years) (3:57)
  8. Idumea (4:19)

met Baby Dee

9. Bind Your Tortoise Mouth (2:30)
  10. Idumea (2:02)

met Antony Hegarty

11. Black Ships Seen Last Year South of Heaven (4:08)
  12. Abba Amma (Babylon Destroyer) (3:20)
  13. Idumea (2:35)

met Clodagh Simonds

14. Idumea (11:06)

met Cosey Fanni Tutti

15. The Beautiful Dancing Dust (0:58)

met Antony Hegarty

16. Idumea (3:06)

met Pantaleimon

17. Vauvauvau (Black Ships in Their Harbour) (4:41)
  18. Idumea (1:50)
  19. Black Ships Ate the Sky (4:20)
  20. Why Caesar Is Burning Part II (2:48)
  21. Idumea (2:43)

met Shirley Collins

avatar van devel-hunt
1,5
Ik ben lang benieuwd naar deze CD geweest. Eindelijk de CD eens kunnen beluisteren. Ik moet zeggen dat het een lang saaie sit is geworden. Die stem, dat pratende eentonige en zeurderige, werkt bij mij al na één nummer op de zenuwen. Vooral het titelnummer is soms bijna lachwekkend en door mij niet serieus te nemen. Muzikaal is het eigenlijk al niet veel beter. Het is eentonig zonder variatie, constant hetzelfde akoestische deuntje, waardoor alles op elkaar lijkt en er niet één onderscheidend nummer de kop op steekt. Het wordt pas interessant als Marc Almond, Antony of Shirley Collins gaan zingen. Maar helaas iedere keer een eigen interpretatie op hetzelfde nummer, waardoor de voortschrijdende melige saaiheid niet wordt opgeheven.

Vind het zelf ook een beetje saai allemaal.
Heb het destijds 1 of 2 keer gedraaid en daarna nooit meer, geen blijvertje dus.
Waarom het toch op 3* vraag ik mij af, zal denk ik bij een volgende luisterbeurt omlaag schieten, maar daar heb ik geen zin in.

avatar van nikon42
Saai vind ik het zeker niet, wel veel herhalingen. En dat is juist heel prettig bij zo een concept album. Gebaseerd op een droom zoals het boekje verteld.

avatar van Deranged
Een van de meer toegankelijke Current 93 albums toch wel.

De zachte akoestische klanken met hier en daar een strijkertje nog de overhand.

Denk dat er maar weinig bezielde lieden zijn die niet in vervoering raken door iets als Sunset (The Death of Thumbelina).

En als niemand minder dan Marc Almond je album opent weet je dat het op z'n minst op een bepaald punt toch ook wel een tikkeltje gezellig moet gaan worden.

Opmerkelijk eerder bericht van mijzelf hier trouwens. Duidelijk te zien ik als zelfs nog jeugdiger jongen dan de immens jeugdige jongen die ik toch al nu ben.

Namen als Marc Almond of Antony die mij toen nog niet zo heel veel zeiden, een jaar of twee voor ik alsnog finaal in de ban raakte van hen.

Hoe dan ook wel mooi om te zien hoe ver mijn liefde voor Current 93 eigenlijk wel niet teruggaat.

En wie kon toen vermoeden hoe het zich nog allemaal zou gaan ontwikkelen.

Met hun beste platen en hun allersterkste eigenlijk pas vrij recentelijk.

avatar van Juul1998B
geplaatst:
Sterke current plaat alleen de meeste features "verpesten" dit album juist. Alleen het openingsnummer is qua feature sterk. Zonder de overige features zou dit album echt een 4,5 of 5 sterren kunnen halen.
Ook wel een meer toegankelijk current album, minder gekkigheid.