Current 93 - Black Ships Ate the Sky (2006)

Folk / Avant-Garde
Label: Durtro

1. Idumea (3:22)

met Marc Almond

2. Sunset (The Death of Thumbelina) (3:19)
  3. Black Ships in the Sky (3:38)
  4. Then Kill Caesar (3:58)
  5. Idumea (2:42)

met Bonnie "Prince" Billy

6. This Autistic Imperium Is Nihil Reich (4:03)
  7. The Disillusion of the Boat (Millions of Years) (3:57)
  8. Idumea (4:19)

met Baby Dee

9. Bind Your Tortoise Mouth (2:30)
  10. Idumea (2:02)

met Antony Hegarty

11. Black Ships Seen Last Year South of Heaven (4:08)
  12. Abba Amma (Babylon Destroyer) (3:20)
  13. Idumea (2:35)

met Clodagh Simonds

14. Idumea (11:06)

met Cosey Fanni Tutti

15. The Beautiful Dancing Dust (0:58)

met Antony Hegarty

16. Idumea (3:06)

met Pantaleimon

17. Vauvauvau (Black Ships in Their Harbour) (4:41)
  18. Idumea (1:50)
  19. Black Ships Ate the Sky (4:20)
  20. Why Caesar Is Burning Part II (2:48)
  21. Idumea (2:43)

met Shirley Collins

fastpulseboy
Matys schreef:
Kan je op internet ergens het album beluisteren? Ik ben namelijk erg benieuwd.

slsk is nog niet helemaal ingeburgerd kennelijk?

avatar van Safri
Ideaal programma om eens iets mee te beluisteren. Daarna kun je dan eventueel tot aanschaf van de cd overgaan

Sietse
inderdaad...

zo doe ik het iig wel altijd.

avatar van Safri
Ja, zo moet het ook wel kunnen denk ik. Anders zie ik geen mogelijkheid al die cd's te kunnen luisteren. In mijn stad geen cd zaak te bekennen die de nieuwe cd van C93 heeft.

Sietse
hier wel, maar dan nog, je kunt gewoon niet voor iedere cd naar de platenzaak gaan in de hoop dat je hem dan toch echt wel tof vindt....maar goed, terug naar het onderwerp maar lijkt me...

current 93....

Ja, topband.

avatar van voskat
Nou, dankzij Iberia allebei de voorprogramma's (Maja Elliott en Baby Dee) gemist + het begin van Current 93... maar goed was het.

Veel materiaal van Black Ships natuurlijk (mooi afgesloten met Bind Your Tortoise Mouth, met de bandleden die één voor één hun instrument neerleggen en het podium verlaten - Baby Dee nog even met de reet schuddend naar het publiek).
Verder ouder materiaal zoals A Sadness Song, The Bloodbells Chime, Goodmorning Great Moloch en de afsluiter Oh Coal Black Smith.

Jammer dat de cd's van Baby Dee zo moeilijk verkrijgbaar zijn

avatar van voskat
Gewoon naar een C93 concert gaan.

voskat schreef:
Gewoon naar een C93 concert gaan.

Tuurlijk, wrijf het er maar in grapjas. Zelfs via de site is het lastig bestellen zag ik al

Valt toch wel mee?
Heb je geen Paypal?

De albums die ik wilde hebben zijn niet via de eigen site te bestellen en ook niet via de labels (tenzij ik er flink overheen kijk).

avatar van voskat
Hmm, op Jnana is ze voorlopig even out-of-print, zo te zien..
Wel is dus die live CD te krijgen bij http://www.precordings.com

avatar van Fianosther
Het klinkt allemaal erg goed alleen krijg ik na een tijdje het idee dat de muziek in herhaling valt door het zoveelste gitaar tokkeltje. Vooralsnog eerst maar eens wat beter luisteren.

avatar van Woody
nu in 3voor12 luisterpaal...

voskat schreef:

Wow, the bloodbells chime vind ik een van hun mooiste nummers. Waarom was ik daar niet?

avatar van voskat
Ach, zolang je ze maar in Antwerpen hebt gezien..

avatar van voskat
Nou, voorlopig vind ik het een heel goed album.
Sunset, Bind Your Tortoise Mouth en het titelnummer zijn voorlopig favoriet.

avatar van Safri
Mijn favoriet is The disillusion of the boat.

Toine Rorije
Bij vlagen is dit best mooi en het luistert ook heel fijn weg, maar voor een album van ruim een uur biedt het uiteindelijk teleurstellend weinig. En dan kan zelfs Will Oldham het niet redden. 2.5

Herbert LC
Het eerste wat ik van Current 93 hoor. Wat een knappe plaat zeg. Belandt zeker in mijn top-10 van 2006. En nu het andere werk van Current 93 eens gaan ontdekken.

avatar van The Scientist
Vandaag voor het eerst dit album gehoord, en gekocht zeg.. wat een mooi album, en natuurlijk een heel mooi boekje erbij.

Alle bijdragen (van o.a. Antony en Bonnie Prince Billy) komen ten goede aan het folk-achtige geluid van Current 93, dat me aan een mix van Six Organs of Admittance en Iron & Wine doet denken. Ook Ben Chasny (Six Organs of Admittance) speelt op veel nummers mee en dat is aan de sfeer ook wel te merken

avatar van Paap_Floyd
Hoe verhoudt deze zich muzikaal tot Thunder Perfect Mind bijvoorbeeld?

Paap_Floyd schreef:
Hoe verhoudt deze zich muzikaal tot Thunder Perfect Mind bijvoorbeeld?

Iets meer variatie, maar dat zal vooral liggen aan de vele gastbijdragen op dit album.

avatar van Gyzzz
Moeilijk te beoordelen album. Ik luister hem nooit in één keer uit, maar er staat toch wel een berg schitterende tracks op.

In tegenstelling tot sommigen vind ik de nummers met gastvocalen wat minder. De opener vind ik het zwakste nummer van allemaal, door de ontzettend gladde en aanstellerige stem van Marc Almond die me totaal niet ligt, maar ook Antony vind ik hier een beetje misplaatst.

Daar tegenover staan dan wel o.a. Then Kill Caesar, Black Ships Seen Last Year South of Heaven en Abba Amma (babylon destroyer) die me elke keer wel weer omverblazen. Bizar naargeestige en vervreemdende nummers. Hoe die achtergrondmuziek in Black Ships Seen Last Year South of Heaven steeds meer naar voren komt vanuit de achtergrond en uiteindelijk op zichzelf komt te staan wanneer ook meneer Tibet opgehouden is met 'zingen' is

Ik wacht nog maar even met een cijfer. Soms wil ik 5* geven, later denk weer meer aan 3*. Thunder Perfect Mind vind ik wel wat constanter.

avatar van Deranged
Ik vind het zelf jammer van al die andere artiesten.

Ik vind de kwaliteit op dit album wat wisselend, maar toch zeker 3,5 waard.

Mordor
Prettig gevarieerd album. De tracks met Tibet zijn ook naar mijn idee het sterkste. Sunset (The Death of Thumbelina) is gewoon prachtig. Interessante thematiek: voortbordurend op zijn obsessie voor de naderende apocalyps daarin geinpireerd door Occultist Aleister Crowley.

avatar van Zeitgeist
erg mooi album al heeft het heel wat luisterbeurten geduurt voor ik hem goed kon waarderen,

4.5*

avatar van devel-hunt
1,5
Ik ben lang benieuwd naar deze CD geweest. Eindelijk de CD eens kunnen beluisteren. Ik moet zeggen dat het een lang saaie sit is geworden. Die stem, dat pratende eentonige en zeurderige, werkt bij mij al na één nummer op de zenuwen. Vooral het titelnummer is soms bijna lachwekkend en door mij niet serieus te nemen. Muzikaal is het eigenlijk al niet veel beter. Het is eentonig zonder variatie, constant hetzelfde akoestische deuntje, waardoor alles op elkaar lijkt en er niet één onderscheidend nummer de kop op steekt. Het wordt pas interessant als Marc Almond, Antony of Shirley Collins gaan zingen. Maar helaas iedere keer een eigen interpretatie op hetzelfde nummer, waardoor de voortschrijdende melige saaiheid niet wordt opgeheven.

avatar van Music4ever
Vind het zelf ook een beetje saai allemaal.
Heb het destijds 1 of 2 keer gedraaid en daarna nooit meer, geen blijvertje dus.
Waarom het toch op 3* vraag ik mij af, zal denk ik bij een volgende luisterbeurt omlaag schieten, maar daar heb ik geen zin in.

avatar van nikon42
Saai vind ik het zeker niet, wel veel herhalingen. En dat is juist heel prettig bij zo een concept album. Gebaseerd op een droom zoals het boekje verteld.