Turnpike Troubadours - The Turnpike Troubadours (2015)

Country
Label: Bossier City

1. The Bird Hunters (5:11)
  2. The Mercury (3:43)
  3. Down Here (3:09)
  4. Time of Day (3:23)
  5. Ringing in the Year (4:15)
  6. A Little Song (2:44)
  7. Long Drive Home (4:10)
  8. Easton & Main (3:57)
  9. 7 Oaks (4:01)
  10. Doreen (3:10)
  11. Fall Out of Love (3:27)
  12. Bossier City (3:18)
avatar van Joshua68
Luuk, je bent me net voor met toevoegen kwam deze gisteren ook tegen.
Vooral laatste album beland nog regelmatig in de CD-speler... ben hier heel benieuwd naar..

avatar van LuukRamaker
Een album waar ik al een tijdje naar uitkijk. Bij mij komen de voorgaande albums ook vaak voorbij.

Als ik het zo goed bekijk zijn "Easton & Main" en "Bossier City" heropnames van tracks van hun debuutalbum, maar met "The Mercury" en "Down Here" zijn ook de voorproefjes van het nieuwe materiaal hoopgevend.

avatar van Joshua68
Nog drie weken (?).. zie nu overal release 9 okt staan..

avatar van LuukRamaker
Nederlandse (Europese?) release is inderdaad nog 3 weken later. Had hem al vooruit besteld op iTunes en wilde hem vandaag even gaan beluisteren, maar mooi niet dus... In de VS is ie al wel uit.

Geen idee waar 't op slaat overigens. Nodigt alleen maar uit tot illegale praktijken volgens mij.

avatar van LuukRamaker
Niets is zo fijn als een album waarnaar je al maanden uitkijkt dat aan alle verwachtingen voldoet. Dit is het vierde album van The Turnpike Troubadours en omdat er nog geen van de vorige drie vernoemd was naar de band zelf leek het tijd om eens een self-titled album uit te brengen. Het is een uitstekend album geworden dat zeer representatief is voor wat inmiddels toch wel mijn favoriete band van het moment genoemd mag worden.

Op The Turnpike Troubadours staat country zoals dat door een band op het fijnst tot uitvoering kan worden gebracht. Van begin tot het eind waan je je tussen heerlijke fiddleklanken en prachtig gitaarspel. Daarbij worden met name door Evan Felker teksten uit de mouw geschut die de ene keer geweldig pakkend zijn of kippenvel bezorgen en de andere keer heerlijk relativeren. Wat wel opvallend is, is dat "Fall out of Love", het beste nummer van het album, geschreven is door R. C. Edwards:

...

You bet your heart on a diamond,
and I played the clubs in spades.
We gambled and lost, guess we both paid the cost.
Look what a mess I have made.
Well, how did we fall out of love?

...

How do you fall out of love?
How could you lose such a thing?
You try and hang on to what's already gone,
but how does a person just change?
Well, how do you fall out of love?

...

Wat ook nog wel leuk en noemenswaardig is, is dat voormalig bandlid John Fullbright - die inmiddels in zijn eentje toch ook wel behoorlijk furore maakt - voor dit album meeschreef aan het nummer Time of Day (al kan dat natuurlijk al enkele jaren geleden zijn geweest). Nu wil ik het niet meteen een van de betere nummers van het album noemen, maar mooi dat ie ook op dit album nog een nummer heeft staan en er nog eens met Evan Felker voor is gaan zitten. Felker zie ik overigens ook nog wel eens een singer-songwriterplaat van jewelste uitbrengen in de toekomst, want in deze band laat ie wel erg veel moois horen.

Met twee heropnames (Easton & Main en Bossier City) en een cover (Doreen) bevat dit album 9 nieuwe nummers en elk van die negen steekt uitzonderlijk goed in elkaar. Zowel tekstueel als melodieus is het niveau bijzonder hoog en na drie keer zing of neurie je de nummers al met gemak mee. Nu lees ik hier en daar wel eens iets over eindejaarslijstjes en dat een album daarvoor nogal eens voer voor wil wezen, maar dit album is toch wel een delicatesse voor het lijstje dat ik aan het eind van dit jaar zal opstellen.

Leuk plaatje weer. Het geweldige Doreen is trouwens een cover van het eveneens geweldige Old 97's , maar ik lees nu dat bovenstaand bericht dat al vermeldt.

avatar van frolunda
Opnieuw weten The Turnpike Troubadours me te overtuigen.Na het uitstekende Goodbye Normal Street uit 2012 is ook het drie jaar later verschenen en eenvoudigweg Turnpike Troubadours genoemde album een rijke combinatie van country en roots muziek.Omdat ze uit Oklahoma komen krijgt het ook regelmatig de prachtige genre naam Red dirt mee.
Dit vierde album van de band rond zanger/gitarist Evan Felker is opnieuw een mooi,uitgebalanceerd geheel geworden en alhoewel ik de frontman niet de allerbeste zanger vind (zijn stem klinkt niet echt doorleeft) schrijft hij wel erg fraaie teksten.Daarnaast weet de band muzikaal echt iets boeiends neer te zetten door het doeltreffend en gevarieerd gebruik van snaarinstrumenten als gitaar,viool,mandoline en de pedal steel.
Dat alles resulteert in prachtige nummers als The Mercury,Doreen,Easton & Main en Down here maar eigenlijk is het nog meer het geheel wat van Turnpike Troubadours een erg fraai album maakt.
Conclusie ; Erg goed.