Heavy D & the Boyz - Blue Funk (1992)

Label: MCA

1. Truthful (4:42)

met Terri Robinson

2. Who's the Man? (4:06)
  3. Talk Is Cheap (4:05)
  4. Girl (4:59)
  5. It's a New Day (5:23)
  6. Who's in the House (4:09)

met Phat Doug

7. Love Sexy (4:28)

met Tabitha Brace

8. Slow Down (4:14)

met Tabitha Brace en Terri Robinson

9. Silky (3:41)
  10. Here Comes the Heavster (4:53)
  11. Blue Funk (4:35)

met Monica Payne en Terri Robinson

12. Yes Y'all (4:01)
  13. A Buncha Niggas (5:06)

met 3rd Eye, The Notorious B.I.G., Busta Rhymes, Guru en Rob-O

avatar van DJFreez
Veel goede nummers op dit laidback hiphop album. Ook wel wat snellere tracks, maar het is nogal jazzy hiphop op dit album, dus het is geen knalharde hiphop in ieder geval.

"A Buncha Niggas" is voor mij extra de moeite waard omdat er een van de beste rappers ooit op meedoet: Biggie Smalls AKA Notorious B.I.G. . Zo rond de tijd van de opnames van dit album was Puff Daddy nog betrokken bij het Uptown label, waaronder deze cd verscheen en Biggie zou daar in eerste instantie ook getekend zijn (en heeft daarom ook zijn eerste 'featuring' gedaan op de remix van Mary J. Blige's "You Don't Have To Worry"). Puffy ging echter zijn eigen weg met het Bad Boy label (in eerste instantie zelfs onder de naam 'Puff Daddy Recordings') en nam B.I.G. mee. De rest is, zoals men zegt, geschiedenis.

avatar van FunkyMonk
Blijft een héérlijk album; en kennelijk niet erg gekend hier op Mume...

Dj2Jelle
Erg relaxt album, alleen de track Girl vind ik nogal een dieptepunt op dit album.

raffael77
Relax album.

avatar van kemm
Ik zat me soms vaker af te vragen wie er gesampled werd, dan dat ik echt opging in de muziek. Da's ook meteen mijn enige puntje van kritiek: de samples liggen er te dik op. Maar ik ga deze plaat zeker in huis halen, want verder vind ik het album ook erg, euh, relax..

avatar van Rhythm & Poetry
Tot nu toe vind ik dit het minste hiphopalbum van de week, maar geen paniek want ook dit is nog altijd een ruime voldoende waard in mijn ogen. Er is helemaal niet zo veel op Blue Funk aan te merken, of het moet het vreselijk Girl zijn. Op het album wordt gebruik gemaakt van lekkere samples, samples die het album heerlijk jazzy maakt. Ook met de raps is weinig mis en een nummer A Buncha Niggas steekt er natuurlijk met kop en schouders bovenuit omdat dan echt de beste rappers aan het woord komen.

avatar van Osiris Apis
Ik ben niet heel enthousiast over dit album. De meeste producties vind ik een beetje standaard en lijken veel op elkaar. Misschien wordt dit minder, wanneer ik het album vaker heb beluisterd. Maar misschien was dit in die tijd origineler?
Uit welk jaar is dit album, 1992 of 1993? Op wiki staat 1993, maar op discogs, rateyourmusic en allmusic staat 1992.

Verder is Heavy D geen hoogstaande mc, zijn rijms zijn vrij simpel. De R&B refreinen in een aantal nummers vind ik ook vervelend.
Ik vind de sfeer van het album vergelijkbaar met Pete Rock & CL Smooth albums, maar dan minder goed.

Who's In The House, Blue Funk en Yes Y'All vind ik de beste nummers.

Social_Mask
Mijn eerste luisterbeurt zit erop en mij weet het nog niet echt te boeien. Maar ik denk dat hier wel verandering in zal komen naarmate ik het album wat vaker opzet. Mijn mening over Heavy D zal waarschijnlijk niet veranderen, leuke rapper hoor, maar zeker niet meer dan dat. Refreinen stoorde ik me ook wat aan.

Social_Mask
Vind dat het album een erg fijne sound heeft. Op momenten swingt het echt. En toch geef ik hier 3* voor.

Dit komt door twee dingen: de refreinen en Heavy D als MC. Leuk om een keer te horen, maar het verveelt vrij snel. De beats zijn aardig en heb ik eigenlijk weinig op aan te merken.

Nummers als A Buncha Niggas, Who's in the House en (met name) Talk is Cheap zijn stuk voor stuk geweldig. Vandaar dat mijn score niet lager valt.

avatar van MAS
MAS
Vet album. Goede jazzy samples en leuke mc's Er wordt een constant een hoog niveau gehaald en afsluiter A Buncha Niggas is legendarisch. Dit is hoe ik Busta het liefste hoor als een geflipte, energieke rapper. Op dit moment een 3,5 maar dit kan nog wel een 4 worden.

avatar van Shelter
vet album met goede positieve teksten, echt van die lekkere old school boombap.
rappers hebben ook lekker verstaanbaar geluid, schreeuwen niet maar meer een smooth flow