Moonspell - Under the Moonspell (1994)

Portugal
Label: Century Media

1. Allah Akbar La Allah Ella Allah! (1:51)
  2. Tenebrarum Oratorium I (7:25)
  3. Tenebrarum Oratorium II (6:02)
  4. Opus Diabolicum (4:21)
  5. Chorai Lusitania! (1:46)
avatar van Edwynn
In Oosterse sferen gedompeld door het aanheffen van het welbekende Allah Akbar verwacht je niet dat erop volgend een heuse duivelsserenade losbarst. Het is weer eens wat anders dan de gebruikelijke sneeuw en ijsdecors.
Zo viel deze band mij op middels Tenebrarum Oratorium I dat op één van de Blackend samplers stond. Deel II en Opus Diabolicum zijn van hetzelfde laken een pak doch iets minder episch.

Moonspell maakte in '94 nog onstuimige doch niet al te knetterharde black metal die flink gelardeerd wordt met symfonische elementen uit een doosje en een hysterische zanger die af en toe wat ongelukkig schakelt tussen screams en operette-achtige zang.

Het geluid is als griesmeel, maar de bijzondere diabolische variant op de 1001 nachtvertellingen werkt verfrissend en aanstekelijk. Bovendien is de latere klasse al goed merkbaar.

In 2007 is deze EP onder de naam Under Satanae opnieuw opgenomen en uitgebracht, maar daarop is nauwelijks iets van de oorspronkelijke magie te bespeuren.

Robertus

Edwynn, is het origineel nog verkrijgbaar?

Ik heb deze gekend en veel geluisterd ergens midden jaren negentig. Ik had destijds een kopie op een DCC tape, een inmiddels achterhaald medium en uiteraard verdwenen.....Ik kan mij wel herinneren dat de productie inderdaad nog niet geweldig was, maar vond hem best wel goed.

avatar van Edwynn
Ik heb de originele Adipocere uitgave. Geen idee of die nog veverkrijgbaar zijn.