John Coltrane featuring Eric Dolphy - John Coltrane Live at Birdland (1977)

Jazz
Label: Affinity

1. Mr. P.C. (11:13)
  2. Miles' Mode (10:30)
  3. My Favorite Things (18:52)
  4. Body and Soul * (9:45)
avatar van kemm
Coltrane live vormt toch een mooie aanvulling op Coltrane op plaat. Door een heel andere context hoor je hem ook op een heel andere manier, al is soms wel moeilijk onderscheiden wie wie is, met twee saxofonisten (ja, ook Eric Dolphy blaast, alto). Minutenlange solo's volgen elkaar in razendsnel tempo op waardoor het feestje voorbij vliegt (met 40 minuten is er duidelijk gesnoeid in de performance).
Na het machtige werk op Mr. P.C. gaat het op Miles' Mode bij momenten iets te veel richting behang. Dat wordt echter meteen weer goed gemaakt met een ontzettend leuke 'My Favorite Things', waar zelfs plaats is voor een dwarsfluitsolo (tevens Dolphy)! Ik denk dat ik zelfs deze versie verkies boven zijn studio-opname!
Naast twee genoemden verdienen deze mensen zeker ook een plaatsje op de cover: McCoy Tyner (piano), Jimmy Garrison (bass) en Elvin Jones (drums).

avatar van Paalhaas
Wat jammer van het matige geluid hier!

avatar van Supernormal
Inderdaad heel jammer van de geluidskwaliteit. Lijkt wel een bootleg, met een amateuristisch cassettebandje opgenomen. Maar die versie van Mr. PC is echt om de vingers van af te likken! Coltrane, Dolphy en Tyner gaan daar zo hard tekeer. Het tempo ligt hoog maar ideeën flitsen voorbij. Vooral dat stuk na Tyner, zo rond 8 minuten is zeer sterk. Velen zullen zich ergeren aan de opname echter, waardoor dit werk uitsluitend interessant is voor verzamelaars, jazzmuzikanten (als inspiratie wat ze met deze standards kunnen doen) of die-hard fans.