John Coltrane - Coltrane (1962)

Jazz
Label: Impulse!

1. Out of This World (14:02)
  2. Soul Eyes (5:22)
  3. The Inch Worm (6:14)
  4. Tunji (Toon-Gee) (6:33)
  5. Miles' Mode (7:30)
  6. Big Nick * (4:15)
  7. Up 'Gainst the Wall * (3:13)
avatar van Paap_Floyd
Out of this world

Prachtig album dit. Heerlijke modal jazz!

Soledad (moderator)
Ja deze is prachtig inderdaad. Is wel het beste voorproefje van wat hij later met zijn classic quartet ging maken.

Ssscht...
Je kunt Coltrane evolutionair gaan beluisteren en inderdaad zoals Soledad opmerken dit album "het beste voorproefje" is van "wat hij later met zijn classic quartet ging maken", maar je kunt het ook gewoon beluisteren als een op zichzelf staand album. Het ene hoeft het andere niet in de weg te staan natuurlijk. Het probleem, voor mij althans, is dat als je te evolutionair gaat luisteren dat je soms bij woorden als "voorproefje" kunt belanden, dit doet te weinig eer aan deze muziek.

Coltrane staat (zeker zijn werk van de jaren '60) voor mij gelijk aan spiritualiteit. Net als bij de klassieke muziek van Johann Sebastian Bach voel ik me na het beluisteren van Coltrane als het ware 'gereinigd'. Hier krijg je stuk voor stuk ongelooflijk intense stukken waar de concentratie en intensiteit van afspat!

Soledad (moderator)
Het was niet zo bedoeld in ieder geval. Ook dit is een meesterwerk inderdaad. Hij moest helaas van Impulse! hierna wel een aantal commerciëlere albums maken (die nog steeds erg goed zijn) Dit komt meer in de buurt van Crescent en "A Love Supreme". Wat Coltrane wel mede erg interessant maakt is zijn evolutie en vooral dat deze zo duidelijk hoorbaar is door zijn muziek heen. Blue Train, Giant Steps, The Village Vanguard 1961, A Love Supreme, Meditations, Ascencion, Interstellar Space, Stellar Regions. Ze verschillen allemaal zo ontzettend van elkaar en dat allemaal binnen tien jaar.

Ssscht...
Het was niet bedoeld als een persoonlijk verwijt hoor, Soledad.
Helemaal waar; verbluffend wat die man op 10 jaar heeft bereikt en zo de hele jazz tot op de dag van vandaag heeft weten om te vormen! Hoewel ik nog steeds (na toch al heel wat jaren) niet altijd doorheen alle albums van 1967 geraak, maar dat kan altijd nog veranderen he

Soledad (moderator)
Dan zou je eigenlijk het best een aantal keer kunnen luisteren naar Stellar Regions. Z'n meest toegankelijke werk uit 1967

Ssscht...
Ik hou persoonlijk heel erg van "Interstellar Space" en "Meditations" van 1967, maar ik geraak er gewoon niet altijd helemaal door. Het vergt veel van de luisteraar, je moet er fris voor zijn én helemaal alleen. De jaren 1964-65 liggen me toch net iets beter

Stellar Regions ken ik eigenlijk niet, moet ik eens werk van maken

Ssscht...
Onderschat plaatje toch. Iedereen die A love supreme kan smaken zal deze ook zeker fijn vinden. Hele fijne bezwerende (en toch tamelijk klassieke) jazz. Crème de la crème.

avatar van Paap_Floyd
Wijze woorden. Ik ga weer eens nadenken over verhoging.

avatar van IllumSphere
En ik zal eens nadenken om dit album een kans te geven.

avatar van Sandokan-veld
Niet per se de meest spannende plaat van Coltrane, wel één van de mooisten wat mij betreft.

avatar van Dardan
Door de manier waarop John Coltrane op 'Out of This World' speelt zou dat nummer wel nóg eens zo lang geduurd mogen hebben. Wat een gedrevenheid! - Die passie van deze heer kennen we natuurlijk al langer dan vandaag, toch blijft het elke keer opnieuw vermeldenswaardig. Uiteindelijk bevalt deze stijl uit de "tussen-/overgangsperiode" (vanaf Giants Steps tot dit) me, met uitzondering van A Love Supreme, nog het meest. Het romantische 'Soul Eyes', speelse 'The Inch Worm', spirituele 'Tunji', lichtjes swingende 'Miles Mode': Coltrane is hier hoorbaar in al de facetten van zijn spel waardoor dit een uiterst genietbaar album is

avatar van Brunniepoo
Out of this World is wel tamelijk magistraal. Met de rest van de plaat is ook niets mis, maar die nummers vallen toch een beetje in het niet bij de opener.