James Brown - Night Train (1961)

R&B / Soul
Label: King

1. Hold It (2:13)
  2. The Scratch (1:43)
  3. Night Train (3:35)
  4. The Wobblers - The Wobble (2:08)
  5. Night Flying (2:40)
  6. Herb Hardesty - Just a Little Bit of Everything (2:28)
  7. Henry Moore - Doin' Everything (2:25)
  8. Suds (2:18)
  9. Hank Marr - Tonk Game (2:40)
  10. Henry Moore - Switch-A-Roo (2:40)
  11. Clifford Scott - Bushy Tail (2:30)
  12. Cross Firing (2:18)
In 1961 ging James Brown naar het hoofdlabel van King records, vanwege zijn (verwachte) succes. In dat jaar nam hij ook dit grotendeels instrumentale swingende album op, waarop ook een aantal andere artiesten uit zijn stal zijn te horen. Oorspronkelijk heet deze plaat dan ook James Brown Presents His Band and Five Other Great Artists. Vanwege het grote succes in de hitlijsten van Night Train werd dat de titelsong. Night Train is een eigenzinnige cover van James Brown. In plaats van de teksten roept hij een lijst van steden van de oostkust van the USA. Daar zaten ook grote radiostations, waarvan hij hoopte dat ze zijn single zouden gaan spelen. Andere fijne J.B. tracks zijn o.a. opener Hold It en Suds. Maar ook de nummers van de andere artiesten zijn prima. Een erg lekkere plaat dit Night Train.

avatar van jorro
Ik ben nooit een fan van James Brown geweest en dit album bevestigt dat. Ik vind het allemaal maar net te verteren. Ook de bijdragen van andere artiesten vind ik matig. Dit album staat op de 50e positie in de 100 Greatest Albums of 1962. Dat vind ik erg hoog