King Sunny Adé & His African Beats - Juju Music (1982)

Nigeria
Wereld
Label: Mango

1. Ja Funmi (7:08)
  2. Eja Nlo Gba Ara Mi (7:14)
  3. Mo Beru Agba (3:27)
  4. Sunny Ti de Ariya (3:46)
  5. Ma Jaiye Oni (5:07)
  6. 365 Is My Number / The Message (8:16)
  7. Samba / E Falaba Lewe (8:07)
avatar van heartofsoul
Vreemd dat bij dit album nog geen bericht staat. Toen ik het kocht wist ik zo goed als niets van niet-westerse popmuziek en het was (samen met met Fela Kuti) mijn eerste kennismaking, die zeer goed beviel. Maandenlang was ik in de ban van het bijna hypnotiserende geluid van deze (vinyl)plaat. Die combinatie van Afrikaanse talking drums en het specifieke gitaargeluid van King Sunny Adé bracht me bijna in trance. Je moet het zelf horen om het te geloven. Staat helaas niet op Spotify, maar is nog steeds regulier verkrijgbaar.

avatar van brandos
Ja een lekkere plaat dit, die ik desondanks al een tijd niet meer heb gedraaid. Ik weet wel dat ik de nummers die een melodieuze flow hebben zoals de opener 'Ja Funmi' hoger waardeerde dan de meer percussieve tracks die er toch ook op staan. Met een talking drum kun je ook wel meerdere tonen genereren maar de attractie van deze plaat zijn toch wel de soepele door elkaar vloeiende gitaarlijnen (in het verdere arrangement van o.a. percussie). Er was ook wel commentaar over de 'omwille van de westerse markt -destijds werd dit album ook uitgebracht bij het poplabel Island- toegevoegde' (kille) synthesizers maar daar heb ik persoonlijk niet zo'n moeite mee. Ik vind dat juist wel fijn contrasterend.

dj@
wat een prachtelpee! kocht ‘m al in 1982; later de engelse persing aangeschaft. heerlijke beat, verrassende gitaarriffs, sfeervolle invulling met synths.

heartofsoul schreef:
... Staat helaas niet op Spotify, maar is nog steeds regulier verkrijgbaar.

Inmiddels wel via een soort re-lease (denk ik) uit 2002 met in totaal 12 nrs.