Caitlin Canty - Reckless Skyline (2015)

Folk / Roots

10. I Never
  11. Unknown Legend
  12. Cold Habit
avatar van Lura
Op Rootstime is een mooie recensie over dit album te lezen. Ze wordt op dit album bijgestaan door topmuzikanten als Billy Conway (Morphine) en Jeffrey Foucault.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Caitlin Canty - Reckless Skyline - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

In de categorie onbekend talent in het rootssegment staat vandaag Reckless Skyline van Caitlin Canty centraal. Het is een plaat waar ik stiekem al maanden hevig verliefd op en zwaar verslaafd aan ben, maar nu de plaat dan eindelijk officieel verkrijgbaar is moet ik er maar eens mee naar buiten komen.

Caitlin Canty is een jonge Amerikaanse singer-songwriter die opgroeide in een klein dorp in Vermont. Haar muzikale opleiding kreeg ze in New York, maar haar carrière kwam pas echt van de grond toen ze naar Nashville vertrok en daar singer-songwriter Jeffrey Foucault tegen het lijf liep.

Foucault stemde al vrij snel in om Caitlin Canty als producer bij te staan op de plaat die ze al zo lang wilde maken (overigens al haar derde), waarna ze begon aan het samenstellen van haar droomband. Dit moest vervolgens natuurlijk wel betaald worden zodat een crowdfunding project werd gestart. Dit project is gelukkig geslaagd, want wat is Reckless Skyline een goede plaat geworden.

Caitlin Canty dook uiteindelijk met Jeffrey Foucault en een aantal gelouterde muzikanten, onder wie Morphine drummer Billy Conway, Booker T bassist Jeremy Moses Curtis en de pedal steel virtuoos van onder andere Tift Merritt en Ray Lamontagne, de studio in, om na slechts vier dagen met de basis voor een prachtplaat naar buiten te komen.

Reckless Skyline werd noodgedwongen grotendeels live opgenomen in de studio. Dat gaat altijd ten koste van de technische perfectie, maar het geeft de plaat wel een heel bijzonder en wat mij betreft ook erg mooi geluid. Het is een rauw en wat donker geluid, dat geweldig past bij de mooie en indringende songs van Caitlin Canty.

Caitlin Canty blijkt op Reckless Skyline van vele markten thuis en kan zowel uit de voeten met folk en country als met blues en rock. Reckless Skyline is ook nog eens een geweldige gitaarplaat. Dat Jeffrey Foucault een aardig potje gitaar kan spelen is bekend, maar ook Caitlin Canty kan uitstekend uit de voeten op diverse snarenmonsters, zodat Reckless Skyline net wat rauwer klinkt dan de platen van de moordende concurrentie in het genre. Ik vind het persoonlijk een enorme pre.

Reckless Skyline heeft hiernaast een wat lome sfeer, die me persoonlijk wel wat doet denken aan de rootsplaten van Daniel Lanois. Wanneer ik ook nog eens prima songs en een geweldige stem toevoeg aan het lijstje met sterke punten van Reckless Skyline, zal het duidelijk zijn dat Caitlin Canty een hele sterke plaat heeft afgeleverd.

Het is een plaat die ik zoals gezegd al maanden koester, maar uitgegroeid is de plaat nog lang niet. Met name de donkere en zich langzaam voortslepende songs op de plaat hebben een meedogenloze impact, maar Caitlin Canty kan ook op emotievolle wijze een eenvoudige folksong vertolken of Neil Young’s Unknown Legend voorzien van een versie die er mag zijn, wat knap is. Caitlin Canty heeft met Reckless Skyline een hele mooie en bijzondere plaat gemaakt. De lat voor vrouwelijke singer-songwriters ligt meteen akelig hoog. Erwin Zijleman

avatar van Hendrik68
Na de eerste beluistering ben ik behoorlijk onder de indruk. De productie is echt super. Wat een heerlijke sfeer die inderdaad behoorlijk veel van de Lanois producties weg heeft. En daar is vrijwel nooit iets mis mee. Muzikaal en vocaal is er ook helemaal niks mis mee. Hoge score gegarandeerd. Hoe hoog, dat zullen we zien.

avatar van Lura
Hendrik68 schreef:
Na de eerste beluistering ben ik behoorlijk onder de indruk.

Niet zo verwonderlijk, Henk, met al die geweldige muzikanten op het album.

Inderdaad lekker zeg. Met een dergelijke standaard albumhoes had ik eigenlijk een commercieel/poppy klinkend gedrocht verwacht, niets is minder waar. Fijne kruising tussen verschillende roots-gerichte stijlen. Soms bluesy, dan weer soulvol of meer rock. Mooie stem ook die Caitlin en dan helpt het des te meer dat dit gewoon puur en zonder poespas is opgenomen Doet wat denken aan Steve Earle (komt vast door de productie?), maar ook The Black Lillies zijn niet eens zo ver weg.. Ja hier word ik wel vrolijk van!

avatar van AdrieMeijer
Dit type muziek vind ik zo enorm moeilijk op waarde te schatten. Het klinkt erg goed, composities zijn dik in orde, stem is goed (niet te zoet) en toch slaat er geen vonk over. Dit draai ik nu bijna een week en binnenkort is de liefde over, vrees ik.
Jammer, want ik vind Caitlin Canty zo'n mooie naam...

avatar van Zwaagje
Fijne plaat. ...voorlopig 4* na een paar luisterbeurten, maar misschien wordt het een groeibriljantje.

kistenkuif
Dit album luistert lekker weg en de productie bevalt me goed. Canty zingt alleen net effe te weinig expressief om me echt raken maar dat kan nog komen na meerdere luisterbeurten.

avatar van Gladius
amai, wel een flink contrast met Motel Bouquet (prachtig!), die toch meer ingetogen was. Deze gaat meer de country kant op, maar haar stem leent zich hier ook perfect toe. De instrumentatie -door bovenstaande gerenommeerde muzikanten- valt op & is helemaal anders. Ben er nog niet uit welke Canty ik het liefst hoor, maar dit verdient nog wat meer luisterbeurten.
We starten met 4*