Drive by Wire - The Whole Shebang (2015)

Label: My First Sonny Weissmuller

1. Kerosine Dreams (4:03)
  2. Woodlands (4:17)
  3. The Whole Shebang (3:35)
  4. Five ft. High (3:14)
  5. Rituals (4:56)
  6. In This Moment (2:52)
  7. River Run (2:41)
  8. Promised the Night (4:23)
  9. Rotor Motor (4:03)
  10. All Around (2:51)
  11. Voodoo You Do (4:39)
avatar van pet
pet
Drive By Wire ging goed vorig jaar, met een druk Europees tourschema in het voorprogramma van onder meer Mudhoney en Kyuss Lives. Dat zorgde er voor dat dit derde album even op zich liet wachten. Door het drukke touren en opnemen in meerdere studios was het lastig om de goede vibe te vinden.

Maar het resultaat klinkt fantastisch, waarbij het meteen duidelijk is dat de tijd genomen is voor dit album. Kerosine Dreams is een heerlijke opener, die doet denken aan Kyuss en de vroege Queens Of The Stone Age. Het is stoner-rock waar de kwaliteit van af spat. Opzwepend, een heerlijk rauw gitaar-geluid en de stem van Simone Holsbeek die hier perfect tussen past. Een lekkere rauwe stem die vol energie klinkt. Op Woodlands volgt een iets meer psychedelische insteek. Het is minder straight-forward stampen, maar zit vol met interessante riffjes en overgangen. En over interessante riffjes gesproken: luister vooral naar The Whole Shebang. Black Sabbath galore, met een waanzinnige goede baslijn van Marcel Zerb en een heerlijke gitaarsolo van Alwin Wubben, zoals die eigenlijk overal op het album bijzonder goed zijn. Helaas weten ze dit bijzonder hoge niveau niet het hele album vast te houden, waarbij vooral River Run en Promised The Night tegen vallen. Waar de eerste nummers vol energie zaten, zijn dit wat rustigere nummers, maar gelijk ook een beetje saai. Het mist dat vuige en opzwepende van de voorgaande nummers, maar weet ook muzikaal niet helemaal te boeien. Gelukkig is het afsluitende drieluik wel weer van hetzelfde hoge niveau als het begin, waarbij vooral All Around een heerlijk lomp nummer is.

Het is ontzettend jammer van de twee mindere nummers op 2/3e van het album. Dat haalt gelijk het hele ritme en flow uit het album, waardoor je uiteindelijk met een klein onbevredigd gevoel achterblijft. De rest van de nummers zijn namelijk stuk voor stuk knallers, waarbij er niet een nummer echt boven uit steekt. Ieder nummer vliegt er stevig in, maar door de heerlijke stem van Holsbeek en de fenomenale riffs blijven de nummers interessant. Misschien vallen daardoor de twee iets mindere nummers ook zo hard op, die het eind-cijfer behoorlijk naar trekken.

Pat-sounds: Album Drive By Wire - The Whole Shebang (2015) - pat-sounds.blogspot.nl

avatar van Faalhaas
Lekker rauw en vuig plaatje van Drive By Wire weer. Af en toe komt er eens een nummertje voorbij in shuffle modus en dan veer ik altijd weer op. Hele album achter elkaar werkt iets minder goed voor mij. Rituals heeft een heerlijk duistere groove in zich. Andere nummer dat eruitspringt is de titeltrack.