Houndmouth - Little Neon Limelight (2015)

Roots

9. By God (3:15)
  10. Say It (3:22)
  11. Darlin' (4:18)
avatar van Lambchop
Kijk hier naar uit. sedona klinkt erg goed.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Houndmouth - Little Neon Limelight - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

De uit New Albany, Indiana, afkomstige band Houndmouth wordt in de Verenigde Staten in hetzelfde hokje geduwd als The Lumineers, waarmee de band in Europa aansluiting vindt bij een band als Mumford & Sons.

Ook Houndmouth maakt immers lekker in het gehoor liggende rootsmuziek met een opzwepende instrumentatie en gepassioneerde vocalen.

Toch sla ik Houndmouth na het beluisteren van Little Neon Limelight, overigens de tweede plaat van de band, aanzienlijk hoger aan dan de genoemde concurrenten. Dat heeft meerdere redenen.

Allereest valt Little Neon Limelight op door geweldig gitaarwerk. Dit kan ondersteunend gitaarwerk op de achtergrond zijn, maar de muziek van Houndmouth mag af en toe ook flink ontsporen.

Hiermee hebben we direct een tweede reden waarom Houndmouth zich weet te onderscheiden van de concurrentie te pakken, want in tegenstelling tot de genoemde bands kleurt Houndmouth aanzienlijk minder netjes binnen de lijnen en sluit het bovendien meer aan op de muziek uit de jaren 60 en 70 en verpakt het deze invloeden in songs vol urgentie.

Tenslotte vind ik Houndmouth in vocaal opzicht veel beter dan de genoemde zeer succesvolle bands. Ook Houndmouth grossiert in gepassioneerde vocalen en zwaar aangezette harmonieën, maar het lijkt bij de band uit Indiana geen kunstje. De band combineert op bijzonder fraaie wijze mannen- en vrouwenvocalen en zeker wanneer er in vocaal opzicht gast terug genomen mag worden waan je je een aantal decennia terug in de tijd, terwijl de band in de harmonieën ook uitstapjes richting gospel kan maken.

De muziek van Houndmouth grijpt nadrukkelijk terug op de countryrock en folkrock uit de jaren 60 en 70, maar de band schuwt ook 50s rock ’n roll of meer eigentijdse rockvarianten niet en is ook niet bang voor een ingetogen ballad , een flinke dosis psychedelica of een spetterende portie Southern rock.

Het is jammer dat Houndmouth op Little Neon Limelight heeft gekozen voor twee grootse en meeslepende openingstracks, want persoonlijk vind ik de tweede plaat sterker worden wanneer de band minder zijn best doet om een breed publiek aan te spreken.

Little Neon Limelight is uiteindelijk vooral een geweldige rootsalbum. Het is een rootsalbum van een band die in muzikaal opzicht meerdere kanten op durft te gaan en het is een album van een band die beschikt over de luxe van meerdere leden die geweldig kunnen zingen. In technisch opzicht is het waarschijnlijk niet eens zo heel bijzonder, maar Little Neon Limelight maakt diepe indruk met de hoeveelheid emotie die in de songs en met name in de vocalen van Houndmouth is verpakt.

Little Neon Limelight is tenslotte ook nog eens een enorme groeiplaat. Bij eerste beluistering vond ik de muziek van de Amerikaanse band vooral lekker klinken, maar inmiddels is Little Neon Limelight voor mij een van de beste rootsplaten van de laatste tijd. En hij wordt nog steeds alleen maar beter. Zeer warm aanbevolen dus. Erwin Zijleman

Helemaal van de leg van deze plaat, alsof ik dwars door de moerassen in het hart van amerika beland. Hoop dat ze klein blijven, maar ben bang dat ze heel groot gaan worden.

Vento Vivimus
Dame & heren Houndmouth - Matt Myers (guitar, vocals), Katie Toupin (keyboard, vocals) en Zak Appleby (bass, vocals), Shane Cody (drums, vocals).- hebben wel erg goed geluisterd naar Robbie Robertson, Levon Helm & natuurlijk his holy Bobness..

Het is pas hun tweede album. Nu alleen nog zorgen voor een origineler eigen geluid! Any day now, any day now, it shall be released ! Beetje haasten wel natuurlijk, want ook zij blijven natuurlijk niet forever young.

Ot zou The Guardian toch gelijk hebben:

The truth: They peddle ideas and myths about their country you wished you'd forgotten ... – meet the US Mumfords.

avatar van BenZet
Leuke plaat, maar niet bijzonder genoeg om te blijven hangen. Hiervoor is het naar mijn mening teveel geijkt. Moeten inderdaad, zoals hierboven al aangegeven, nog wat meer een eigen geluid krijgen. Potentie heeft het zeker