Captain Beyond - Sufficiently Breathless (1973)

Label: Capricorn

1. Sufficiently Breathless (5:16)
  2. Bright, Blue Tango (4:13)
  3. Drifting in Space (3:14)
  4. Evil Men (4:53)
  5. Starglow Energy (5:04)
  6. Distant Sun (4:44)
  7. Voyages of Past Travelers (1:46)
  8. Everything's a Circle (4:14)
In feite is deze plaat beter dan zijn voorganger. De riffs zijn even goed, maar worden niet meer oneindig herhaald. Het slotnummer bijvoorbeeld begint als een Santana-pastiche en gaat dan middels een kleine versnelling over in stevige rock.
Voyages of Past Travelers heeft ongetwijfeld Rush geïnspireerd tot Cygnus (van A Farewell to KIngs).
Toch geef ik slechts 2,5 sterren - wegens de magere totale tijdsduur. Dat stel ik gelijk aan 6½ minuut complete ellende en dat kost een punt.

avatar van liefkleinhertje
Vergeleken met de 1e cd van dit gezelschap is dit wel even wat minder
Op hun eerste werden alle nummers geschreven door Caldwell en Evans hier is het Lee Dorman
die alles geschreven heeft
Bobby Caldwell is hier vervangen door Marty Rodriguez en bij vlagen klinkt dr ook zo'n latin sfeertje op

avatar van B.Robertson
Iets minder psychedelisch en de nummers zijn langer geworden, zit meer rust in dan het debuut. De derde track en de afsluiter zijn me niet zo bevallen, maar het titelnummer opent sterk en de rest van het materiaal is voorbij voor je er erg in hebt; dat Sufficiently Breathless kort is, gaat ook op voor enige andere (hoog) gewaardeerde albums op MuMe of in het algemeen. Genietbaar plaatje voor wie het om Rod Evans' zang gaat.