Bob James - Urban Flamingo (2006)

1 stem

Jazz
Label: Koch

1. Choose Me (8:54)
  2. Miles a Head (5:22)
  3. Skidaway (6:36)
  4. Urban Flamingo (7:45)
  5. Lay Down with You (5:11)
  6. Fresh Start (7:08)
  7. Make It More Blue (6:34)
  8. Bobary Coast (7:09)
  9. Endless Time (3:20)
  10. Wingapo (6:49)
avatar van Chet
Urban Flamingo start met het heerlijke uptempo Choose me. Op altsaxofoon David McMurray, wiens geluid mij in deze compositie erg aan David Sanborn doet denken.
De relatief onbekende, maar prima spelende, gitarist is Perry Hughes, op bas Al Turner en op drums Ron Otis.

Bij het tweede nummer zou je in eerste instantie denken dat er staat Miles Ahead, naar het album van Miles Davis en Gil Evans uit 1957.
Maar als je twee keer leest staat er natuurlijk Niles a head.
We horen het trio James Genus op bas, Billy Kilson op drums en Bob James op piano.
Persoonlijk vind ik Bob James tegenwoordig het lekkerste klinken in dit soort kleinschalige samenstellingen.

Skidaway kent qua muzikanten weer dezelfde samenstelling als het openingsnummer. Naast de sax bespeelt McMurray nu tevens de dwarsfluit.

Voor titelnummer Urban Flamingo is de gitaar naar Wayne Gerard overgedragen. Fraaie solo in het middendeel van het nummer.

Lay down with you is een gezongen nummer, geschreven door Hilary James. Ik heb het in eerdere berichten al laten weten: ik ben geen liefhebber van haar stem.
Extra vermelding, namens Bob, bij dit nummer is dat hij Yamaha dankbaar is voor het beschikbaar stellen van hun DCFH1SA Pro Disklavier. Ik hoor geen verschil met de andere nummers, eerlijk gezegd……

Fresh start is wederom kleinschalig: naast Bob James hoor je Al Turner op bas, Ron Otis op drums en dit keer Earl Klugh op gitaar.

Make it more blue is wederom in de samenstelling van Choose me. McMurray domineert weer op sax. Niets mis mee!

Ondanks dat Bobary coast kleinschalig is met slechts Turner, Otis en Hughes, is de start bombastisch. Gaat echter al snel weer over in een fijn piano/gitaar deuntje.

Endless time is geschreven door Bob James en Nathan East. Nummer kent een nieuwe bezetting van de band, met uiteraard East op bas, Jack Lee nu op gitaar en Louis Pragasm drums. Nathan East neemt ook de lead vocals voor zijn rekening. J.J. Ma bespeelt de Er-Hu (altijd een zeer specifiek geluid). Zoetsappig nummertje, niet in het minst door de stem van Nathan East en de achtergrondzang van Bridgett Bryant.

Dan liever Wingapo, Bob James met het vertrouwde trio Turner, Otis en Gerard.

Al met al is Urban Flamingo geen heel hoogstaand album, maar prima achtergrondmuziek.