Spliff - Spliff (2001)

2. Das Blech (4:43)
  3. Déjà Vu (4:07)
  4. Duett Komplett (2:18)
  5. Glaspalast (5:50)
  6. Herzlichen Glückwunsch (4:37)
  7. Heut' Nacht (4:24)
  8. Jerusalem (4:15)
  9. Notausgang (2:51)
  10. Rand der Welt (6:13)
  11. Sweet as Radio (3:58)
  12. S.O.S. (3:45)
avatar van Jan Wessels
De Media Markt bracht rond 2001 een hele serie verzamel cd's uit onder eigen naam. Veel Duitse muziek maar bijvoorbeeld ook van de Hooters en Tears for Fears. Daarnaast een stel goed uitgevoerde 3-CD boxen ('70's / '80's en bijvoorbeeld Deutsche Neue Welle verzamelaars). Tegenwoordig zijn ze al lang weer uit het assortiment verdwenen en gingen de laatste exemplaren voor spotprijzen weg. Ik denk dat ik voor deze verzamelaar van Spliff 25 eurocent heb betaald.

Spliff bestaat uit een gezelschap ervaren muzikanten. Al langer actief brachten ze met Nina Hagen in 1978 het legendarische Nina Hagen Band album uit. Toen La Hagen sterallures begon te vertonen was het met de samenwerking gauw gedaan en gingen de heren verder als Spliff. Prima verzamelalbum met een aantal hardere nummers (bijvoorbeeld Herzlichen Glückwunsch) maar ook met een rustiger nummer als Rand der Welt en natuurlijk Das Blech wat een klein hitje was in Nederland. Carbonara (een Italo-disco pastiche) en Déjà Vu waren hits in hun thuisland.
Niet alle nummers zijn even onderhoudend maar de heldere productie laat goed horen dat dit een uitstekend groepje muzikanten is.