Hawkwind - Space Ritual Live (2015)

1 stem

23. Time We Left
  24. Masters of the Universe
  25. Welcome to the Future
avatar van liefkleinhertje
Hawkwind vind ik al 20 jaar geen reet meer aan maar met de complete uitvoering van Space Ritual word ik toch weer een beetje wakker (het orgineel krijgt van mij makkelijk 5*)
Het soepje vooraf (nummers 1 tm is nou niet echt geweldig en bij de uitvoering van Space Ritual lijkt het wel of je naar een cover band zit te luisteren wat wel begrijpelijk is want we zijn ruim 40 jaar verder
Nummers als Lord of Light, Master of the Universe en Time we Left zijn toch wel aardig gedaan en omdat er ook een DVD bij zit (van de Space Ritual) die wel het aankijken waard is toch nog een voldoende voor dit paket
Als toegift word ook nog de Silver Machine van stal gehaald maar zo leuk als het orgineel word het nergens daar kan zelfs Tim Blake niks meer aan veranderen

Hawkhead
Voor het goede doel (Sea Shepherd) werd nog een keer Space Ritual integraal gespeeld. Ik stond hier aanvankelijk sceptisch tegenover, temeer omdat de het origineel mijn favoriete plaat is.
De eerste keer ging ik dan ook de fout in, onbewust ga je toch vergelijken en dan kan het alleen maar tegenvallen. Daarna kon ik het album toch wat meer op zijn eigen waarde schatten, en het waarderen.
Het eerste deel is inderdaad nogal rommelig, zoals hierboven ook geschreven.
Natuurlijk wordt het oude niveau niet gehaald, maar deze bezetting weet het ritueel toch zeer acceptabel uit te voeren en op zichzelf beschouwd is dit toch een lekker album.
Tim Blake is wat mij betreft de grote smaakmaker.
De DVD wordt gezien als de beste Hawkwind DVD die er is (dit soort beweringen zijn gebaseerd op reacties op het Hawkwind forum + fanclub-blad). De meeste fans zijn blij dat er nu Space Ritual materiaal op DVD is, bij gebrek aan opnamen uit 1972 (er bestaan wel zwart-wit beelden, maar die zijn zoekgeraakt).