Samba Touré - Gandadiko (2015)

Mali
Wereld / Blues
Label: Glitterbeat

1. Gandadiko (4:25)
  2. Wo Yende Alakar (4:25)
  3. Male Bano (5:12)
  4. Farikoyo (3:57)
  5. Touri Idjé Bibi (4:07)
  6. Chiri Hari (4:01)
  7. Gafoure (5:08)
  8. Su Wililé (4:53)
  9. I Kana Korto (3:59)
  10. Woyé Katé (4:32)
avatar van philtuper
Prachtig album dat absoluut de aandacht verdient van de liefhebber van wereldmuziek. Meesterlijk gitaarwerk ook!

avatar van Rhythm & Poetry
Je bent wel een bofkont als je Samba heet én ook nog eens het talent hebt om van dit soort heerlijke en dansbare muziek te maken. Vooral het gitaarspel is geweldig op deze cd, die verder niet wereldschokkend vernieuwend klinkt.

Ps. Ik snap de toevoeging van het genre blues niet. Het is niet omdat het uit Mali komt het alleen maar wereld kan zijn, maar op deze specifieke cd hoor ik geen blues.

avatar van heartofsoul
De in het cd-boekje bijgeleverde teksten handelen over de slechte toestand in Mali, en dan luister je toch een beetje anders naar de inderdaad prachtige muziek op dit album. Niet alleen is Samba Touré een geweldige gitarist (zowel akoestisch als elektrisch) maar ik houd ook erg van zijn stem.

Dit is muziek waar ik steeds weer opnieuw naar kan luisteren, en dat komt ook door al die fantastische Afrikaanse instrumenten die je hoort, zoals de ngoni (een snaarinstrument), de doun-doun (basdrum), de njarka (een kleine viool) en de njurkel (een één-snarige gitaar).

Weer een nieuwe toevoeging aan de rij Malinese albums in mijn cd-kast, muziek waar ik me helemaal bij thuis voel.

avatar van philtuper
heartofsoul Als groot liefhebber van muziek van Afrikaanse muziek ben ik toch wel benieuwd naar jouw persoonlijke favorieten. Tips?