Buena Vista Social Club - Lost and Found (2015)

Cuba

12. Lagrimas Negras
  13. Como Siento Yo
  14. Rubén Sings
avatar van Ebby
Leuke Verzameling met niet eerder uitgebrachte nummers van de Ry Cooder sessies en live nummers.
Ook de Vinyl versie is mooi verzorgt .

avatar van Chameleon Day
Nog even uitmelken...

Is die man op de albumhoes nog de enige die over is?

avatar van Arrie
Chameleon Day schreef:
Nog even uitmelken...

Beetje makkelijk gezegd, lijkt me...

Volgens mij is het voor het eerst dat er materiaal dat nog op de planken ligt, wordt uitgebracht. En de single, Macusa, vind ik de moeite waard. Dus waarom is zo'n release meteen uitmelken?

avatar van Reijersen
De Buena Vista Social Club zou zomaar, ik weet het bijna zeker, één van de redenen kunnen zijn dat mensen naar Cuba reizen. Sinds 1997 heeft dit gezelschap succes gehad over de gehele wereld. Daarin is het geen uitzondering of dit met elkaar of individueel was. Iedereen kreeg een lach op het gezicht van de muziek van de Buena Vista Social Club. Of van aanverwante solorprojecten.

Dit jaar is er dan het album Lost and Found. Producer Ry Cooder had, zoals de titel al zegt, nog wat nummers op de planken liggen en deze worden dan nu uitgebracht. Het lijkt op een typisch geval van uitmelken wat welk vaker bij gestopte/overleden artiesten gebeurt. Maar geldt dit ook wel voor deze plaat? Of heeft Cooder echt nog pareltjes kunnen vinden en dit samengebracht op opnieuw een mooi album?

Vanaf de opener is in ieder geval duidelijk dat het om een combinatie van studiowerk en liveoptredens gaat. De liveopname van Bruca Manuiga is in ieder een waar feestje. Wat zou een optreden van de Buena Vista Social Club een beleving zijn geweest zeg! Het publiek gaat los en de bandleden zeer waarschijnlijk ook.
Het probleem van veel lost tracks albums is toch wel dat het een totale sfeer mist. Er zit vaak veel ruimte tussen de opnamedata van de nummers en daardoor heb je nooit het gevoel naar een album als één geheel te luisteren. Daar doe je niks aan en dat doet Ry Cooder ook niet. Hij probeert het in ieder geval niet.
Hierdoor laveert het album moeiteloos van meer traditionele songs (Macusa) naar een filmische sfeer (Habanera). Of van een feestje (Tiene Sabor) naar een heuze serenade (Pedacito de Papel). En van een song gestoeld op de jazz (Como Fue) naar een mooi pianostukje (Como Siento Yo).

Dit en nog veel meer wordt opgevoerd met de kwaliteit die je van Buena Vista Social Club mag verwachten. Het voelt dan wellicht niet aan als één album (dat is het dan ook niet), maar het voelt wel als kwaliteit. Dit is geen kwestie van makkelijk scoren met achter gebleven nummers, dit is gewoon een prima plaat die de Club eer aan doet.

(bron: Opus de Soul)

avatar van Blu-ray
De LP vandaag besteld bij Amazon.de; deze 3 opnames trokken mij over de streep: from Buena Vista Social Club "Lost and Found" (vinyl: Hana EL, PTP Solid12, Graham Slee Accession) - YouTube
Mooie aanvulling naast Buena Vista Social Club en enkele andere muzikale Cubaanse LP's.