Diamanda Galás & John Paul Jones - The Sporting Life (1994)

Avant-Garde
Label: Mute

1. Skótoseme (6:27)
  2. Do You Take This Man? (6:09)
  3. Dark End of the Street (2:42)
  4. You're Mine (5:10)
  5. Tony (5:37)
  6. Devil's Rodeo (5:37)
  7. The Sporting Life (5:45)
  8. Baby's Insane (4:39)
  9. Last Man Down (4:50)
  10. Hex (8:04)
Harald
Deze absolut juiste bericht net op wikipedia gevonden. Deze vrouw is een ontdekkingstoch waard! Wel moelijke kost!

"Diamanda Galás (29 augustus 1955) is een Amerikaanse zangeres, schrijfster, pianiste, kunstenares en filosofe van Griekse afkomst, geboren in San Diego.

Haar muziek wordt omschreven als 'uneasy listening', mede omdat zij met haar stem zeer hoge, bijna dierlijke klanken kan bereiken. Haar stembereik is 3 tot 4 octaven, iets wat zeer uitzonderlijk is. Galás zingt volgens de 'Schrei'-technieken, die hun oorsprong vinden in de Duitse opera. Zij treedt op met behulp van meerdere microfoons op het podium, waardoor ze stemvertragingen en echo's kan creëren.

Galás heeft een bewogen leven achter de rug. Ze kwam er op jonge leeftijd achter dat ze goed kon pianospelen, maar haar hart lag meer bij het zingen. Haar autoritaire vader was er echter op tegen dat ze een zangcarrière ambieerde en vond dat ze zich meer moest concentreren op haar pianospel. Nadat ze het huis uitging om te studeren ging het bergafwaarts; van veelbelovend studente tot zangeres belandde ze in de prostitutie, waardoor ze uiteindelijk hepatitis C opliep en enkele jaren ernstig ziek was.

De thema's die Galás in haar songs gebruikt zijn vaak geworteld in negatieve zaken, en haar muziek is daarom steeds zeer kritisch. Terugkerende onderwerpen zijn de duivel, de hel, oorlogen en de strijd tegen ziekten. Galás bracht eind jaren tachtig een albumtrilogie uit die geheel gewijd was en opgedragen aan mensen die lijden aan aids. Zij heeft de verschrikkingen van de ziekte van dichtbij meegemaakt toen haar broer, de toneelschrijver Philip-Dimitri Galás er in 1986 aan overleed.

Ook haar Griekse achtergrond krijgt ruime aandacht in haar werk. Op haar titelloze album uit 1984 staan nummers die zijn opgedragen aan de Griekse vrouwen die door de militaire junta werden uitgemoord tussen 1967 en 1974. Een recenter album uit 2003, Defixiones, is een conceptalbum over de zogenaamde Armeense genocide, een genocide op Grieken, Armeniërs en Assyriërs in Turkije aan het begin van de 20e eeuw.

Een aantal andere albums bevatten covers van onder andere traditionals."

Joy
hetfige tante,

maar ik vind alles wat ze doet puur, en buitengewone kunst

Harald
Ik ben al jaaren in de ban van deze tante. Met je eens...buitengewone kunst!

Joy
zelden zon intense muziek gehoord die eigenlijk nauwelijks aan te horen is maar die je toch moet beluisteren

Ik beluister haar cd's niet vaak maar dan wel 100 % geconcentreerd

avatar van Psycholamp
Een zeer geoefende stem. Hier moet je wel even voor gaan zitten en niet tijdens het huishouden even op de achtergrond aanzetten. Ik denk, dat er ook genoeg mensen zijn, die het helemaal niet willen aanzetten.

avatar van spinout
Deze is voor mij interessant vanwege John Paul Jones. Met Galas heb ik niets. De ritmes van Jones en drummer Pete Thomas zijn goed. Een plaatje die negatief onder je huid kan gaan zitten.

avatar van Cellulord
Toendertijd live in Paradiso. Maar ik vond er geen bal aan. Ik had dan ook geen noot van deze plaat gehoord maar draaide wel regelmatig Vena Cava en had dus iets heeeeel anders verwacht.