Built to Spill - Untethered Moon (2015)

Label: Warner Bros.

1. All Our Songs (6:15)
  2. Living Zoo (4:23)
  3. On the Way (4:25)
  4. Some Other Song (4:27)
  5. Never Be the Same (3:15)
  6. C.R.E.B. (4:21)
  7. Another Day (3:10)
  8. Horizon to Cliff (2:44)
  9. So (4:28)
  10. When I'm Blind (8:23)
avatar van Cygnus
Nieuw werk van Built to Spill!

Living Zoo is al te beluisteren: "Built To Spill's profile - Hear the world?s sounds" - soundcloud.com

avatar van Arrie
Prima nummer, maar ik ben nog niet weggeblazen...

avatar van hadiederk
Ik wel.

Mega benieuwd!

avatar van itchy
Zin an!

avatar van Mathough
De album cover is niet zo fraai, en dan druk ik me nog zacht uit! Eerste nummer dat vrijgegeven is maakt gelukkig al het één en ander goed. ;p

avatar van Paap_Floyd
Ik word niet warm van dat nummer.

Dat was lang wachten, ben benieuwd!

avatar van hpdewin
Nu aantal keer geluisterd en ik vind living zoo toch wel echt een goed nummer

avatar van AOVV
Prima nummer hoor, ik kijk ernaar uit.

avatar van we tigers
Ik vond Living Zoo leuk en de albumhoes heerlijk lelijk. Never be the Same klinkt ook fijn. Ik heb er wel zin in!

avatar van we tigers
Vanochtend de hele plaat beluisterd. Hij is weer fijn. Weinig nieuws onder de zon, maar wel fijn als bezoek van een ouwe vriend. En er zitten weer een aantal parels tussen!

avatar van samslam
C.R.E.B. is een leuke uitspringer. Voor de rest ouderwets genieten, en dat was toch al weer even geleden bij Built to Spill (want ik vond niet zoveel aan de vorige cd).

avatar van philtuper
When I'm Blind jakkert lekker door! Deze mannen kunnen weinig fout bij me doen na zoveel prachtigs te hebben gemaakt. Het is de laatste jaren wel een beetje minder urgent geworden maar nog altijd de moeite waard. Sowieso een bijzondere band, en live fantastische optredens meegemaakt!

avatar van E-Clect-Eddy
Heel lang niet meer naar deze band geluisterd, maar.... die stem klinkt toch verdacht veel op die van een jonge Neil Young.

avatar van hpdewin
Het is Doug Martsch weer gelukt een album te maken en bij zijn eigen geluid te blijven en tegelijkertijd toch ook positief te ontwikkelen. Mooi album

Antagoon
Zo, wat is dit weer een overtuigende plaat. Ik heb het idee dat de oud gedienden dit jaar betere platen afleveren dan de jonkies....kan ook m'n leeftijd zijn Doel dan op Wire, Faith No More en deze van Built to Spill.
Was ze even uit het oog verloren na een teleurstellend concert jaren terug, maar ben met een inhaalslag bezig en ze zijn goede platen blijven maken. M.n. deze en You in Reverse, misschien is dat te weinig eer voor There is No Enemy. Deze gaat in elk geval op repeat.

avatar van AOVV
Heel goeie plaat toch weer, Built to Spill heeft me nog niet vaak teleurgesteld. Ik hou van de gitaren en de half-valse zang van Martsch. Het trekt je mee in de songs, vind ik..

Ook de albumhoes is, euhm, tof. Ja, toch wel.

avatar van Linius
De hoes is zo fout dat het gewoon kan.

avatar van eightynine
When I'm Blind! Jaaaa, uuuuuuren door!

avatar van Forza
Ongelooflijk laatste nummer. Alleen daarom al 4,5 sterren.

avatar van Chungking
Nieuwe platen van BTS, Lou Barlow én Modest Mouse, dat maakt 2015 haast automatisch tot een goed muziekjaar

avatar van Chungking
Opnieuw een heerlijke plaat van BTS, deze kleine indiegoden leveren ondertussen al meer dan 20 jaar constante kwaliteit (enkel Ancient Melodies... was een tikje minder).

Dezelfde formule, die toch nooit als een herhalingsoefening voelt. Dat heerlijke gitaarspel dat over je heen golft, die zang van Martch die je echt doorheen de nummers leidt (maar ook de backings die dit versterken). Originele songstructuren met best wel wat wisselingen in dynamiek,... ga zo maar door. Ergens in een donker hoekje zit ome Young goedkeurend te knikken. Ik wordt in ieder geval (bijna) elke keer weer helemaal meegevoerd.
In eerste instantie sprongen Never Be the Same en C.R.E.B. er voor mij het meeste uit, samen met de leuke afsluiter natuurlijk. Maar ondertussen vind ik bv. Another Day de eerste twee nummers zeker even goed. Het is met andere woorden weeral zo'n plaat die zich langzaam nestelt en waar je bij elke nieuwe luisterbeurt opeens kan vallen voor een ander nummer (of de genialiteit van een bepaalde instrumentale passage, ook al is het maar een half minuutje)... Typisch BTS, en daarom kan ik ze nooit beu worden.

Simpelweg de beste indierockband ooit, nei, ik heb het gezegd!
Enkel Modest Mouse kan de concurrentie aan, maar die zijn wat wisselvalliger.

avatar van AOVV
Vandaag nog eens in de auto beluisterd, en nogmaals bevestiging gekregen dat deze muziek ideaal is tijdens het rijden te beluisteren. Al te ingespannen hoef je de songs niet te consumeren, Doug Martsch en de zijnen staan wederom garant voor tien uiterst aangename songs, waarin de gitaarriffs sterk zijn als vanouds én goed blijven hangen (de twee eerste songs zijn meteen knallers!), en ze met 'When I'm Blind' een afsluiter hebben die kan concurreren met hun beste werk.

En de songs tussen begin en eind? Die mogen er ook zeker wezen! Built to Spill is voorlopig nog niet te betichten van het uitbrengen van inferieure kwaliteit. VAKMANSCHAP staat in grote letters op voorhoofd, gitaarkast en drumstel van de heren getatoeëerd.

4 sterren

avatar van MVW
MVW
Bij herbeluistering na een paar jaar toch een halfje eraf. De eerste twee en laatste twee nummers zijn prima maar ertussenin zit er ook wat minder materiaal. Van BtS verwacht je al met al toch iets meer.