Diamanda Galás - Masque of the Red Death (1989)

Avant-Garde
Label: Mute

1. Deliver Me from Mine Enemies (19:17)
  2. Free Among the Dead (13:36)
  3. La Treizihme Revient (5:03)
  4. Exeloyme (7:20)
  5. L'Heautonimoroumenos (6:49)
  6. Artimis (5:02)
  7. Cris D'Aveugle (12:17)
  8. Swing Low Sweet Chariot (2:44)
  9. Double-Barrel Prayer (5:05)
  10. Let's Not Chat About Despair (4:57)
  11. Birds of Death (5:17)
  12. You Must Be Certain of the Devil (4:57)
  13. Let My People Go (3:21)
  14. Malediction (4:19)
  15. This Lord Is My Shepherd (1:32)
Tegenwoordig zingt ze meer traditionals achter de piano, maar in de jaren tachtig piepte,brulde, skriekte Diamanda alles bijelkaar. Er is geen zanger of zangeres naar mijn weten die op zo'n overtuigende en overweldigende manier eng met haar stem kan omgaan. Wie in de buurt komt is Geertje Bijma.
Om er rillingen van te krijgen. Mooi is het wel, vind ik dan. Deze box bestaat uit drie platen: Saint of the Pit, Divine Punishment en You must be certain of the devil. Waar de eerste twee dezelfde opzet kennen, spaarzaam gebruik van instrumentatie en zeer duister van toon, zij gaat hier helemaal los, is You must... meer pop georienteerd.

Black metal liefhebbers zouden dit eens uit moeten checken, haar oudere werk dan. Litanies of Satan uit 1980 is een goed begin.