Alan Parsons - Try Anything Once (1993)

Label: Arista

1. The Three of Me (5:52)

2. Turn It Up (6:12)

met Chris Thompson

3. Wine from the Water (5:43)

4. Breakaway (4:07)
  5. Mr. Time (8:17)

met Jacqui Copland

6. Jigue (3:24)
  7. I'm Talking to You (4:38)

8. Siren Song (5:01)

9. Dreamscape (3:01)
  10. Back Against the Wall (4:38)

11. Re-Jigue (2:27)
  12. Oh Life (There Must Be More) (6:33)

met David Pack

13. Turn It Up [Radio Edit] * (4:28)

met Chris Thompson

14. Wine from the Water [Radio Edit] * (3:54)

met Eric Stewart

15. Oh Life (There Must Be More) [Radio Edit] * (4:32)

avatar van ChrisX
Dit is een schromelijk onderschat album van Parsons volgens mij. Het was het eerste nadat Eric Woolfson vertrokken was, met als gevolg dat met name gitarist Ian Bairnson en ook Andrew Powell wat meer melk in te brokkelen kregen. Resultaat: een album gevuld met een flinke portie sterke symfo-popsongs. En volgens mij was dit het eerste Parsons album waar op een vrouw een lead-partij zingt (het nummer Mr. Time).

avatar van dynamo d
ChrisX schreef:

Nee hoor, op APP-album 'Eve', dat ik ook een onderschat album vind, staan 2 nummers die door dames worden gezongen: 'Don't Hold Back' (lead vocal: Clare Torry) en 'If I Could Change Your Mind' (lead vocal: Lesley Duncan). Vooral dat laatste nummer is wonderschoon.
Verder ben ik het helemaal met je eens wat betreft Try Anything Once. Dit album moet je meerdere keren proberen.

avatar van ChrisX
Aah.. Eve is nou net een plaat die ik eigenlijk nog nooit goed heb beluisterd.

Ik ben het helemaal met je eens, ChrisX, dit is een onderschatte plaat van Parsons. Heerlijke symphonische rock, en niet zo "obvious pop" als een paar vorige platen. Top. Krijg van mij 4,5; niks is namelijk perfect

avatar van Gert P
Dit is is eentje die ik niet ken en ook niet zie liggen in een platenzaak.
Toch maar eens kijken, heb ze bijna allemaal.

avatar van dynamo d
Dit is een mooi album en toch nog wel duidelijk in de APP-stijl. Om de verzameling compleet te hebben is Try Anything Once zeker aan te raden. Zie ook de youtube-clip van Turn It Up (gezongen door Chris Thompson).

avatar van Bluebird
Ik moet hem na lange tijd weer eens een keertje draaien maar ik herinner me in ieder geval wel dat ie niet voor de latere albums onderdoet. Het indrukwekkende Oh Life met Chris Thompson en de nummers met Eric Stewart - Siren Song - met een knipoog naar To One In Paradise - zitten nog wel in mijn hoofd samen met de instrumentaaltjes die ook weer dik ok zijn.

Edit: Gedraaid inmiddels. Bij deze dan ook 4 sterretjes.

Oh life, there must be more! Wel, dat geldt zeker voor dit album en het laatste en beste nummer in het bijzonder. Beste Parsons mede dankzij de beste vocalisten, zoals Eric Stewart op het prachtige Siren song.. Als Chris Rainbow had meegedaan wellicht de laatste ster erbij.

avatar van Crimson1969
Heel fijn en afwisselend album in de typische Parsons-stijl. De instrumentals zijn ook weer van hoge kwaliteit.
De cd is alleen wel heel erg duur geworden
bol.com | Try Anything Once, Alan, Project, The Parsons | CD (album) | Muziek

avatar van Wandelaar
Ik zie dat het Nederlandse reprint-label MusicOnCD dit album opnieuw op CD gaat uitbrengen.
Alan Parsons Try Anything Once - Music on CD - musiconcd.eu
Leuk nieuws, want inmiddels was dit wel een lastig verkrijgbaar album geworden en dus tweedehands schandalig veel te duur.

avatar van Hans Brouwer
Wandelaar schreef:
....want inmiddels was dit wel een lastig verkrijgbaar album geworden en dus tweedehands schandalig veel te duur.
€7,99 bij Variaworld. Dat valt prijstechnisch nog wel mee. Tenzij je in een schuldhulpverleningstraject zit... In dat geval is elke euro er één te veel.

Wandelaar schreef:
Alan Parsons Try Anything Once - Music on CD - musiconcd.eu

bol.com | Try Anything Once, Alan Parsons | CD (album) | Muziek - partnerprogramma.bol.com

avatar van gaucho
Verdorie, dacht ik mijn originele Arista-exemplaar van dit album te moeten koesteren als pensioenvoorziening, gooit Music on CD weer roet in het eten. Zo wordt het natuurlijk nooit wat met mijn oudedagsvoorziening...

Nee hoor, ik gun iedereen het zijne. Bovendien is dit album wel een heruitgave waard, want het doet niet of nauwelijks onder voor de meeste latere APP-platen. Je zou zeggen dat Parsons solo slechts de helft waard is (misschien nog minder) zonder de essentiële input van Eric Woolfson, maar dat blijkt hier mee te vallen. Ikl vind het een geslaagde doorstart, als je dit zo mag noemen. Overwegend sterke nummers, zeker de instrumentale. Wel vind ik dat het allemaal nog net ietsje sterieler klinkt dan de APP-albums. En dat wil toch wel wat zeggen... Zal ook wel komen door de volledig digitale opname en mix.

Parsons krijgt hier ter compensatie van het gemis van Woolfson hulp van bekende APP-namen als David Pack, Andrew Powell, Ian Bairnson en Stuart Elliott. Die deden op eerdere platen ook mee als muzikant, maar hier krijgen ze ook credits voor de songwriting, en dat is bij mijn weten voor het eerst.

MOV gaf het album trouwens in 2015 al uit op LP. Inmiddels ook out-of-print, maar nog altijd goedkoper te krijgen dan de (originele) CD. Voor zolang dat duurt...

On Air en Time machine - die heb ik ook nog in mijn bezit - moeten bij bol.com ook allebei rond de 150 euro kosten, zie ik. Wat is dat toch met die absurde vraagprijzen voor simpele CD'tjes. Dat betaalt toch niemand ervoor? Of zouden die aanbieders echt hopen dat iemand zo wanhopig is...?

avatar van Crimson1969
Inderdaad Gaucho, te gek voor woorden. Heb zelfs contact gehad met bol.com via de chat om te checken of de prijs per abuis een slip of the komma zou kunnen zijn. Na overleg met de aanbieder (DVDOutlet) bleek het absurde bedrag van 147,99 te kloppen ....

Nou ja, ik heb 'm voor veel minder en hou van dit prachtige album!