Eloy - Metromania (1984)

West-Duitsland
Label: EMI

1. Escape to the Heights (4:59)
  2. Seeds of Creation (4:29)
  3. All Life Is One (6:29)
  4. The Stranger (4:04)
  5. Follow the Light (9:40)
  6. Nightriders (4:40)
  7. Metromania (6:08)
avatar van ChrisX
Hoewel er op eerdere albums misschien wel wat meer uitschieters staan vind ik dit toch eigenlijk als geheel wel een van de beste Eloy albums. De band rockt harder als ooit te voren zonder dat dit ten koste gaat van dat typische elektronische toetsengeluid.

All Life Is One, met dat schitterende vocoder geluid, is het beste nummer van dit album.

Dit album rockt weer als vanouds (albums als "Eloy" en "Floating"), verfrissend, afwisseling ten opzichte van de voorgaande synthesizer georienteerde periode.

Ik was begonnen met intypen van de geweldige nummers maar realiseerde me al snel dat ik eerder klaar zou zijn als ik het minste nummer aan zou geven

Het album krijgt 4.5* vanwege "Nightriders" - het minst bijzondere nummer. Titelsong "Metromania" haalt het ook niet bij de eerste vijf nummers... die zijn zonder uitzondering geweldig.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Dit is, na Performance, wel weer een erg goed Eloy-album ja, dat de kracht van voorgangers als Planets en Time to turn minimaal evenaart.

De finale van Follow the light is misschien zelfs nog wel beter dan die van The apocalypse.

Achteraf onbegrijpelijk dat juist hierna de band op wat stuiptrekkingen na dood was.

avatar van Rinus
Gewoon een sterk album. Opent krachtig met "Escape to the heigths". Maar " Follow the light" is ook een favoriet van mij. Hoes werd getekend door de vermaarde Rodney Matthews, die o.a. ook de hoezen tekende voor Magnum, Praying Mantis, Daimond Head.

avatar van Brunniepoo
Misschien dat dit na een aantal luisterbeurten beter zal beklijven maar vooralsnog vind ik hier niet zo veel aan. Composities zijn op niveau maar de jaren '80 invloeden maken deze plaat minder tijdloos dan de andere (oudere) albums die ik van ze heb.

Ozric Spacefolk
Aangename, ietwat modern aandoende spacerock plaat. Enkele 80's metal invloeden, met name in de gitaarriffs en drumpartijen.

De vrouwenzang en de synths maken het toch tot een echte spacerockplaat. Inclusief de teksten en het sublieme artwork van Rodney Matthews...

avatar van SemdeJong
Ik blijf in de jaren tachtig maar even een totaal andere sound dan wat ik tot op heden vandaag gedraaid heb. Eloy is een Duitse Rockband en Duitse Rock staat mij meestal wel aan. Het album begint prima met Escape to the Heights en Seeds of Creation. All Life Is One klinkt mysterieus, groots en mee slepend. Als je niet beter wist dan lijkt het nummer van Yes afkomstig te zijn met Roger Waters als gast artiest. Lekkere drum en baslijn. The Stranger begint ook met een fijne drum en baslijn en een stevige gitaar en een typisch jaren tachtig keybord geluid. Follow the Light is ook een heerlijk nummer met een goede spanningsopbouw en weer een lekkere bas sound en een spacy einde.

Nightriders klinkt als typische Duitse Hard Rock met alweer een vette bas. Metromania sluit het album na 40 minuten af. Zoals al vaker mede gedeeld vind ik een album wat niet langer dan 45 minuten duurt wel prettig. Betreft het een goed album, dan blijf je achter met een soort van hongerig gevoel. Duurt een album veel langer dan heb ik vaak het gevoel alsof ik te veel gegeten heb.

avatar van notsub
Zoals de jaren tachtig hier brutaal in de totaalsound doorklinken is me echt een stap te ver. Uptempo is dit nog aardig, zoals in het openingesnummer. Daarna zakt het snel in elkaar en hoor ik nauwelijks iets anders dan de keyboards die vanuit elke hoek hun best doen de ruimte te vullen.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Een gedeelde nummer één en nog een gedeeld toptienalbum (beide ook uit die brutale jaren tachtig) zijn duidelijk nog geen garantie om het in muzikaal opzicht overal over eens te zijn.

Ozric Spacefolk
En toch zit er behoorlijk stevig gitaarwerk in deze plaat.

En ik moet dan wel bekennen dat het synthwerk van de beide Hannessen zeer smaakvol is.
Ook de synthdrums doen mijn hart sneller kloppen.

Ik was er niet echt bij, toen deze plaat uitkwam, maar kan me voorstellen, dat het indertijd hypermodern klonk. Dat was (op Saga, Rush en Genesis na), niet echt het geval bij de 70's symfobands. Niet iedereen kon aansluiting vinden met de moderne tijd. Hulde en lof voor deze prachtige plaat.

avatar van B.Robertson
Dat ik even slikken al die synthesizers en 80's sound; eerste wat ik dacht toen dit album in de speler draaide of Metromania misschien mijn afhaakplaat gaat worden. Eenmaal 'geklimatiseerd' hoor ik er evenwel goede dingen in. Ga uiteraard niet over één nacht ijs en ga dit album minimaal 3x draaien voor er een rating komt.

avatar van Rockfan
Brunniepoo schreef:

En dan toch 4 punten?

Wat mij tegen staat is de electronische drums en de typisch 80-jaren synths.

Maar goed ik ben nu nog maar bij nummer 2, Seeds Of Creation.

Misschien dat het verder op beter wordt. Ben bang van niet....ff afwachten.

Ben een paar nummers verder maar het wordt er niet beter op.

Nee...dit is niet Eloy die ik graag horen. Het is allemaal te klinisch.

.......