John Moreland - High on Tulsa Heat (2015)

Label: Old Omens

1. Hang Me in the Tulsa County Stars (3:41)
  2. Heart's Too Heavy (4:11)
  3. Cleveland County Blues (3:52)
  4. White Flag (4:08)
  5. Sad Baptist Rain (3:25)
  6. Cherokee (4:23)
  7. Losing Sleep Tonight (5:12)
  8. American Flags in Black & White (4:36)
  9. You Don't Care for Me Enough to Cry (4:14)
  10. High on Tulsa Heat (3:41)
avatar van LuukRamaker
Titeltrack is reeds te beluisteren.

Edit: Ook You Don't Care for Me Enough to Cry staat al een tijdje in live-uitvoering op YouTube.

Vooral de laatste vind ik prachtig. Ik kijk wel uit naar de rest.

avatar van Hendrik68
Zijn vorige album In the throes was al lekker. Eigenlijk veel te weinig gedraaid. Dit filmpje belooft ook het e.e.a. Als zijn nieuwe album voor de rest net zo klinkt als het titelnummer dan heb ik er wel vertrouwen in. Heerlijke rauwe stem, dan heb je bij mij al gauw een voorsprong. Laat maar komen.

avatar van Lura
Helaas nu pas ter beschikking, ben benieuwd. De vorige was niet slecht.

avatar van Renoir
Mijn eerste kennismaking bevalt goed. Ik zit volgende week in San Francisco, en laat hij daar nou net optreden...

avatar van Lura
Renoir schreef:

Mazzelaar

Lura schreef:

Mazzelaar

Vind ik ook! Want dit is een erg mooie plaat! Ik weet wat ik op mijn boodschappenlijstje kan zetten voor Amoeba...

On the other hand: door deze reis ga ik in Nederland o.a. Ryley Walker en Eliza Gilkyson missen...

avatar van Ducoz
Ryley Walker was vorige week ook te zien in Haarlem!

avatar van Renoir
Ja, dat is waar, op de 14e in Patronaat zie ik.

avatar van Hendrik68
John Moreland werd geboren in Longview Texas, maar bracht zijn vroegste jeugd door in het uiterste noorden van Kentucky onder de rook van Cincinatti. Hij werd daar niet alleen fan van de Cincinatti Reds (honkbal) maar kwam ook al vroeg in aanraking met het schrijven van liedjes. Hij was nog maar een prille tiener toen hij daarmee begon, doordat hij in de kerk geregeld met muziek in aanraking kwam. Zijn zwaar evangelische opvoeding weerhield hem er niet van om zijn muziekcarriere te beginnen in een punkband. Na verloop van tijd besloot hij de platenverzameling van zijn vader door te spitten. Een van de vondsten was het album The Revolution Starts ... Now van Steve Earle. Toen hij het nummer Rich Man's War hoorde was hij verkocht. Dit wilde hij ook. Hij vond dat teksten er waren om gehoord te worden en het was voor hem niet langer bevredigend om als punker allerlei onverstaanbare kreten de ruimte in te slingeren die alleen voor de zanger zelf verstaanbaar zijn. Daarmee startte hij zijn carriere als singer/songwriter. Hij was inmiddels, door het vele verhuizen vanwege pa's werk, in Tulsa Oklahoma terechtgekomen. Daar woont hij inmiddels nog steeds.

Doordat hij zo vroeg begon met het schrijven van liedjes heeft hij er al bijna 20 jaar als artiest op zitten terwijl hij nog 30 moet worden. Het album In The Throes uit 2013 betekende echter pas zijn doorbraak in de singer/songwriter wereld. Voor mij was het zijn eerste kennismaking die zeker deed verlangen naar meer. En niet alleen mij. Moreland was dermate onder de indruk van alle loftuitingen dat hij een behoorlijke druk voelde bij het maken van dit album. En kan hij die druk aan? Probleemloos! Het album staat vol met songs uit het leven van alledag in Oklahoma. Het titelnummer, het openingsnummer. Beide verwijzingen naar de staat. Evenals het prachtige Cleveland County Blues (slaat niet op de stad Cleveland, maar aan het gebied rondom Oklahoma City). Ik denk dat ik met die laatste wel het prijsnummer genoemd heb. Moreland heeft in zijn akoestische gitaarspel wel wat trekken van Earle, wat logisch is omdat het daar allemaal mee begon. Zijn stem doet in de verte wel iets aan Springsteen denken. Moreland heeft een prachtige rauwe stem.

Met In The Throes trad Moreland toe tot de ere divisie in singer/songwriter land. Met High On Tulsa Heat bevestigt hij zijn reputatie en na John Fullbrught heeft Oklahoma opnieuw een singer/songwriter om rekening mee te houden.

Vento Vivimus
Halfje erbij. Rest de vraag wordt John Moreland de John Fullbright van 2015? Hij klinkt in ieder geval als een Otis Gibbs on prosac.

avatar van Hendrik68
De vraag of hij de Fullbright van 2015 wordt is in ieder geval al een groot compliment voor Moreland. In mijn ogen is Fullbright de allergrootste van het moment en zover is Moreland wat mij betreft nog niet. Als hij zo doorgaat dan zou hij in elk geval in de buurt kunnen komen. Ik schat dit album net iets minder in als Fullbright's From The Ground Up en natuurlijk nog een stukje minder dan Songs. Of Moreland een plaat als Songs kan evenaren waag ik te betwijfelen, maar wie kan dat wel? From the ground up zou hij met het volgende album best eens heel dicht kunnen benaderen.

avatar van Zwaagje
Lekker plaatje. Zijn stem heeft af en toe wat weg van Bruce Springsteen. Voorlopig 3.5*

avatar van Lambchop
Hendrik68 schreef:

Met je eens. Fullbright zn stem is echt langer houdbaar als je het mij vraagt.

avatar van Ducoz
Maar Fullbright's teksten zijn dan weer niet zo houdbaar, door cliché teksten.

Een
halfje er bij; lekker relaxed plaatje.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: John Moreland - High On Tulsa Heat - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

High On Tulsa Heat van John Moreland werd me de afgelopen weken aangeraden door meerdere lezers van deze BLOG, wat meestal betekent dat ik een hele goede plaat over het hoofd heb gezien.

Dat dit ook deze keer weer het geval was, wist ik al na een paar noten. High On Tulsa Heat van John Moreland maakt binnen enkele seconden een onuitwisbare indruk met een ingetogen song vol emotie en urgentie.

De openingstrack van de plaat van de Amerikaanse singer-songwriter deed en doet me vooral denken aan Springsteen’s Nebraska en dat is vergelijkingsmateriaal waar je (zeker bij mij) mee thuis kunt komen.

De uit Oklahoma afkomstige John Moreland zocht zijn heil oorspronkelijk in de punk, maar de platen van Steve Earle inspireerden hem tot het maken van rootsmuziek. Dat John Moreland inmiddels zeer bedreven is in het maken van rootsmuziek is te horen op zijn derde plaat.

High On Tulsa Heat bevat vooral uiterst ingetogen songs, maar incidenteel mag het gas er even op in net wat stevigere songs. Het maakt uiteindelijk niet zoveel uit of John Moreland zijn songs uiterst sober houdt of juist voorziet van voorzichtige rockimpulsen, want alle songs op High On Tulsa Heat zijn even mooi en indringend.

John Moreland moet het op zijn nieuwe plaat niet hebben van muzikale hoogstandjes of uitstapjes buiten de gebaande paden. De Amerikaan maakt rootsmuziek en niets anders. In muzikaal opzicht klinkt het vooral heel degelijk. De muzikanten die John Moreland omringen doen geen bijzondere dingen, maar zorgen wel voor een trefzeker klankentapijt, waarop John Moreland vervolgens kan imponeren.

Dat imponeren doet John Moreland vooral met zijn stem en met de indringende wijze waarop hij zijn verhalen vertelt. Het zijn net als op Springsteen’s Nebraska verhalen die uit het leven zijn gegrepen en vaak het troosteloze midden van de Verenigde Staten als decor hebben.

Het zijn verhalen die zeggingskracht krijgen door de rauwe en doorleefde stem van John Moreland, die klinkt als Springsteen, maar dan met net wat meer gruis, maar ook net wat meer noten op zijn stembanden. High On Tulsa Heat zou met een gemiddelde zanger een aardige maar niet opzienbarende plaat zijn geworden, maar de stem van John Moreland tilt de plaat naar een hoger niveau.

Wanneer John Moreland begint te vertellen kun je alleen maar luisteren en uiteindelijk geraakt worden door alle emotie die de muzikant uit Oklahoma in zijn songs legt. Amerikaanse rootsmuziek is op zijn best wanneer het puur, rauw en eerlijk is. High On Tulsa Heat van John Moreland voldoet aan alle drie de criteria en blijkt ook nog eens een plaat die nog heel lang mooier en indrukwekkender wordt. Zeer warm aanbevolen derhalve, wat overigens ook geldt voor de vorige platen van de Amerikaan. Erwin Zijleman

avatar van Zwaagje
Voorprogramma van jason Isbell 15 januari grote zaal paradiso.

avatar van wvv89
Wat een mooi album zeg. Moet eerlijk zeggen dat het een paar luisterbeurten nodig had, maar kan nu niet meer stoppen met luisteren naar dit album.
Voor mij, naast Jason Isbell en John Fullbright, de ontdekking van 2015.

Nu vraag ik mij af of er nog meer van dit soort artiesten zijn die de laatste tijd doorbreken in de country / folk scene? Kan iemand mij soortgelijke artiesten aanraden?

avatar van Hendrik68
Ryan Bingham, Justin Townes Earle of zijn papa Steve Earle, Israel Nash Gripka, Daniel Romano, Rod Melancon, Patterson Hood om maar een half procent van het aanbod te noemen. Het wemelt van het talent in dit genre. Persoonlijk vind ik dit album van Moreland wel een van de mooiste rootsalbums van dit jaar samen met Fear and Saturday Night van Ryan Bingham en Absent Fathers van JT Earle. Vorig jaar kwam er mijns inziens veel meer echt topwerk uit. Maar het jaar duurt nog even, dus wie weet wat er nog komt.

avatar van Joshua68
Paar anderen die me te binnen schieten: Otis Gibbs, recent solo album van Brent Best en wat minder rauw wellicht een Rod Picott, Matt Harlan of Chet O'Keefe. Zitten we op 1%..

avatar van wvv89
Bedankt! Kan weer ff vooruit.

avatar van wvv89
BAM, gewoon 5 sterren. Elk nummer is raak. Eerste album van mij die dit jaar 5 sterren krijgt en zal waarschijnlijk zeer hoog eindigen in het eindejaarslijstje.
Op dit moment springen "White Flag", "Sad Baptist Rain", "Cherokee", "American Flags in Black & White" en "High on Tulsa Heat" er bovenuit, maar de andere nummers zijn ook zeer prettig om naar te luisteren.

avatar van Gladius
geweldige ontdekking! en dat in het voorprogramma van Jason Isbell komende zaterdag!
doet me denken aan het rustige werk van Springsteen, maar ook aan Otis Gibbs.
Right up my alley!

avatar van Vineyard
Helaas maar 7 songs tijdens opening act Jason Isbell.
Vaak praat iedereen door voorprogramma's heen om de week door te nemen.
Moreland wist het publiek echter stil te krijgen en te ontroeren.
Hopelijk komt hij snel terug voor een eigen concert. Ik zal er zeker bij zijn.

avatar van Rottingdale
Vineyard schreef:
Helaas maar 7 songs tijdens opening act Jason Isbell.
Vaak praat iedereen door voorprogramma's heen om de week door te nemen.
Moreland wist het publiek echter stil te krijgen en te ontroeren.
Hopelijk komt hij snel terug voor een eigen concert. Ik zal er zeker bij zijn.

Er werd gelukkig ook flink wat 'SSSTT' geroepen. Snap die onbeleefdheid echt niet.

Na de toffe show van gisteren duik ik wat dieper in zijn laatste twee albums, prachtig zeg.

avatar van brt
brt
Prachtig album idd, ik hoor er wel meer de 'ballad Tom Waits' dan Springsteen in, maar ook dat is geen straf

avatar van frolunda
Sterk derde album van John Moreland.Veel mooie songs en een degelijk en uitgebalanceerd album.
Van de andere kant ook weer niet al te onderscheidend want van een plaat zoals deze zijn er velen.
Desondanks zeker een artiest om in de gaten te houden.

frolunda schreef:
Sterk debuut van John Moreland.
Debuut?

avatar van frolunda
Renoir schreef:
Debuut?

Derde album dan misschien?

frolunda schreef:

Derde album dan misschien?

Inderdaad, zijn derde soloalbum. Voorganger In The Throes is ook niet te versmaden. Verder verscheen van Moreland in 2008 het album Endless Oklahoma Sky onder de naam John Moreland & The Black Gold Band en in 2011 Everything The Hard Way onder de naam John Moreland & The Dust Bowl Souls.