Alva Noto - Xerrox Vol.3 (2015)

Duitsland
Electronic
Label: raster-noton

1. Xerrox Atmosphere (1:22)
  2. Xerrox Helm Transphaser (6:45)
  3. Xerrox 2Ndevol (3:44)
  4. Xerrox Radieuse (5:59)
  5. Xerrox 2Ndevol2nd (5:04)
  6. Xerrox Isola (8:07)
  7. Xerrox Solphaer (6:08)
  8. Xerrox Mesosphere (5:55)
  9. Xerrox Spark (6:10)
  10. Xerrox Spiegel (3:32)
  11. Xerrox Exosphere (3:47)
tuktak
Een nog doodse stilte bij de nieuwe Xerrox, naar mijn idee toch een van de meest verwachtingsvolle ambientreleases van dit jaar. Tevens eentje voor de jaarlijstjes, want deze Xerrox 3 is bloedmooi en tevens de meest toegankelijke in de serie. Niks geen kabbelende bergstroompjes en snijdende steppewinden, maar abstracte digitale producties van uitzonderlijke schoonheid.

Alva Noto - Xerrox Isola

avatar van Vince vega
Zo deze zag ik niet aankomen, helemaal over het hoofd gezien blijkbaar!
Dit is inderdaad om naar uit te kijken, ben zeer benieuwd.
Goed dat ik jou in mijn updates heb staan tuktak!

tuktak
Mooi Een beetje promotie was ook het doel van mijn berichtje namelijk!

avatar van trebremmit
Heb hem nog niet gehoord, ben wel benieuwd. Op kindamuzik vinden ze er trouwens niet veel aan.

avatar van Jazper
De eerste 2 xeroxxen bevielen zeer. Dus laat deel 3 maar komen. Ben benieuwd.

avatar van Vince vega
Ik heb nu bijna alle nummers gehoord en vind em weer zeer mooi.
Precies wat Tuktak schrijft, dit is er eentje voor de jaarlijstjes.

trebremmit schreef:
Op kindamuzik vinden ze er trouwens niet veel aan.

Het is in dit geval negatief dat ik al meteen weet dat die schrijver Sven Schlijper heet.
Tenenkrommende stukjes schrijft die man, altijd volgens de methode: Lees de release notes en haal daar een enkel onderdeeltje uit, bekijk het hoesje om de sfeer van de muziek te typeren, kijk even bij je vorige reviews voor wat namedropping, verzin een of andere debiele intro om je woordenbrij aan op te hangen.

Dat staat uiteraard los van zijn mening over dit album, over smaak valt niet te twisten. Dit album is wellicht meer geschikt voor de liefhebber van Alva Notos samenwerking met Ryuichi Sakamoto.

Die WILDE_FRANS is niet wijs met z'n 1,5*

avatar van Jazper
GrafGantz schreef:
Die WILDE_FRANS is niet wijs met z'n 1,5*

Wilde Frans wel echt 1,5* geven? Of is het misschien een foutje?

avatar van GrafGantz
Als het geen foutje was ga ik hem vanaf nu Bras noemen.

avatar van WILDE_FRANS
1,0
Ik doe mijn best deze troep tof te vinden, maar deze rotzooi is helaas een sonische mislukking. De vorige twee Xerrox-albums bevonden zich al vrij vaak op de grens tussen prettig, atonaal ruisen en potsierlijke melodieen voeren (en toonden zo aan dat die aangrenzende gebieden zijn), maar het werd nooit aanstootgevend of deerniswekkend. Dit album draalt alsmaar saai door en talmt maar voort.

Blijkbaar besloot Alva Noto in een buitengewoon melodramatische stemming dat zijn muziek meer misselijkmakende, mierzoete muzakmelodietjes en kabbelende geluidsgolfjes benodigt - denk hier, bijvoorbeeld, aan bergbeekjes. Nu hebben we een album dat klinkt als een bombastloze bewerking van de score van Interstellar. De beste beschrijvende vergelijking die ik heb kunnen bedenken is deze: een kilometerslange, strak geordende rij van identieke, identiteitsloze vuilniszakken.

In dat licht beschouwd is Wildebras misschien wel een passende bijnaam!

avatar van dix
dix
Leuk! Glitchfight.... Ik ga deze release subiet aan mijn updates toevoegen

avatar van itchy
Duidelijk minder dan de eerste twee edities. De bergbeekjes hoor ik helaas ook hier und daar. Maar ik hoor ook Yeti's, waardoor mijn oordeel weer wat hoger uitkomt. Voorlopig blijven luisteren en kijken wat er gebeurt.

avatar van GrafGantz
Ik heb hem na middernacht geluisterd terwijl ik al wat slaperig was, wellicht is dat een verklaring voor mijn hoge score. En tevens een tip voor het beste moment om deze muziek tot je te nemen.

tuktak
En waar horen jullie die bergbeekjes dan?

avatar van we tigers
Alle kritiek in de kindamuzik (autocorrect wil er overigens "kindermuziek" van maken. Toeval?) klinkt mij als een warme aanbeveling. Ik heb hem geluisterd en vind hem wonderschoon. Halverwege had ik de vinylversie in m'n digitale mandje zitten en een nummer later zat ik m'n Paypal wachtwoord in te tikken.
Erg mooi album en jaarlijstjeskandidaat!

we tigers schreef:

Erg mooi album en jaarlijstjeskandidaat!

Ja ik dacht al, waar blijf je met een hoog cijfer!

avatar van vlsander
Isola Beter kan je een ambient track echt niet maken

avatar van panjoe
Aan de albumhoezen te zien zullen er nog 2 volumes volgen.

avatar van Dreten Bukgat
panjoe schreef:
Aan de albumhoezen te zien zullen er nog 2 volumes volgen.

ik had ook ooit eens opgevangen dat dit een serie van 5 (of 6?) volumes zou worden. wanneer kunnen we de volgende volumes ongeveer verwachten? is dit al gekend?

volgende link net opgesnord: Alva Noto – Xerrox Vol. 3 (Raster-Noton) – Headphone Commute - reviews.headphonecommute.com

hier wat meer duidelijkheid rond het aantal volumes in de serie, maar geen info over release dates voor de laatste twee volumes...

avatar van Gyzzz
Hele goede plaat - kan zich goed meten met de andere 2 xerroxen. Op eerste gehoor wat cheesier maar bij herhaalde beluistering gewoon weer op het scherp van de snede. Makkelijk 4,5 voor mij.